Forsikringer

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Forsikringer

Post by Pia »

Jeg sidder lidt og overvejer for og imod mht. forsikring af hestene. Den unge er forsikret (Jeg overtog bare den eksisterende)

Men jeg er i tvivl om jeg skal tegne på på den nye, kan det mon overhovedet betale sig, når hesten koster under 40K? Og er det ikke bare pissebøvlet at få pengene ud af dem, hvis det endelig viser sig kræet en dag ikke kan holde?

Bliver den akut syg, venter man jo alligevel ikke på en forsikring, men slår den ned af dyreetiske hensyn.

Jeg er i syv sind, og vil rigtig gerne høre for og imod.

Hvilken type forsikring har I tegnet? Liv, uanvendelighed, dyrlæge? Og hvor?
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Forsikringer

Post by Frieser9460 »

Til at begynde med havde jeg "hele molevitten"; livsforsikring, uanvendelighedsforsikring og sygeforsikring. Det kostede mig næsten en hests pris om året, uden jeg indtil nu har haft brug for de dyre forsikringer overhovedet.

Så sidste år tog jeg tyren ved hornene og skar ned. Så nu er Falle livsforsikret for 40.000 kr. - resten af flokken er kun ansvarsforsikret. Eller det vil sige; deres ansvarsforsikring går ind under min boligforsikring (eller er det indbo? Det kan jeg ikke huske).
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Forsikringer

Post by Pia »

Ja, ansvarsforsikringen er vel også lovpligtig, så den er der ingen tvivl om.

Jeg overvejer at lade helt være, for jeg synes at kunne huske nogle historier om forsikringen der trækker sager i det ekstreme med heste, der skal erklæres uandvendelige. Jeg ville alligevel ikke vente på det, hvis jeg mente dyret led.

En livsforsikring dækker den kun hvis hesten ligger død en dag? Hvad giver du om året og hvor er han forsikret henne?
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Forsikringer

Post by aribeth »

Jeg droppede alle mine...efter at have betalt til dem i 7 år og det tilsammen gav en bunke penge der svarede til en ny Basse, og jeg ikke havde brugt dyrlægeforsikringen en eneste gang og jeg heller ikke ville stå og tænke på om jeg skulle trække lidelserne for min hest længere ud fordi jeg måske havde en alligevel ret lille sum penge i horisonten, når man tænker på hvad dyrlægebesøg og smertebehandling nok vil komme til at koste, så droppede jeg dem alle sammen.
De år efter hvor jeg havde hestene ikke forsikret havde jeg et par dyrlægebesøg som kunne være gået under dyrlægeforsikringen, men de kostede stadig kun en brøkdel af det jeg gav i forsikring!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Forsikringer

Post by Frieser9460 »

Pia wrote:Ja, ansvarsforsikringen er vel også lovpligtig, så den er der ingen tvivl om.

Jeg overvejer at lade helt være, for jeg synes at kunne huske nogle historier om forsikringen der trækker sager i det ekstreme med heste, der skal erklæres uandvendelige. Jeg ville alligevel ikke vente på det, hvis jeg mente dyret led.

En livsforsikring dækker den kun hvis hesten ligger død en dag? Hvad giver du om året og hvor er han forsikret henne?


Nu sidder jeg ikke lige med policen foran mig, men jeg mener, livsforsikringen (som i øvrigt er inklusive føl- og fosterforsikring, som ikke kunne vælges fra, høhø) dækker, hvis hesten dør uventet, eller hvis den må aflives som følge af sygdom eller skade. Så er det noget med 80% af forsikringssummen - altså 32.000 kr. - jeg kan få udbetalt, hvis jeg husker rigtigt.

Jeg mener, jeg giver omkring 2.800 kr. om året for den forsikring.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
hansi
Posts: 88
Joined: Sat 4. Feb 2012 20:01

Re: Forsikringer

Post by hansi »

Jeg har også opsagt mine heste forsikringer.
Det vil koste mig ca 1500 kr om måneden, hvis alle skulle forsikres.
Jeg sætter i stedet for penge af hver md, så der altid er til uforudsete dyrlæge udgifter.
Ingen skal stå og bestemme om mine heste, skal igennem en masse dumme undersøgelser, eller holdes i live i en længere periode for at forsikringen skal kunne bestemme sig.
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Forsikringer

Post by HeidiO »

Begge vores er livs-, syge- og uanvendelighedsforsikrede.

Måske dumt og dyrt, men Sonny havde vi ikke forsikret, og vi endte med en stor dyrlægeregning, en død hest og udgift til køb af ny hest.
Da ærgrede jeg mig over at vi fravalgte forsikringen.

Gunnar var forsikret og blev efter vores valg aflivet pga forfangenhed, før vi kunne nå at få fat i forsikringen. Så måtte vi få forsikringssummen eller ej, han skulle bare ikke lide mere.
Dyrlægen skrev efterfølgende en erklæring, og forsikringen udbetalte herefter summen på livsforsikringen. Der var ingen problemer overhovedet med at få pengene.

Så nu betaler vi og ser næsten glade ud. De er begge forsikret for 15000 og det giver vi 2800 kr. for årligt pr. hest. Det er i øvrigt KDH vi bruger, de er næppe hverken bedre eller dårligere end mange af de andre på markedet.

Og når det er sagt, så tager vi naturligvis stadig selv beslutningen om hvornår det i givet fald er slut, uanset om forsikringen siger god eller ej. Jeg synes bare at forsikringen giver os en rar tryghed.
Heidi
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Forsikringer

Post by Pia »

15000 er da ikke meget? Slet ikke for de to, der mindst er en million værd, stykket!!

Men hvis jeg skal have en pony forsikret for 40 og en for 80, med liv, uanvendelighed og sygdom, så bliver det vel i omegnen af 6-8K årligt?

Pt. en den ene forsikret i Firsthorse.dk
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Forsikringer

Post by HeidiO »

Pia wrote:15000 er da ikke meget? Slet ikke for de to, der mindst er en million værd, stykket!!

Men hvis jeg skal have en pony forsikret for 40 og en for 80, med liv, uanvendelighed og sygdom, så bliver det vel i omegnen af 6-8K årligt?

Pt. en den ene forsikret i Firsthorse.dk


Næh, men 15000 giver et tilskud til at købe noget tæt på tilsvarende.

Firsthorse synes jeg ikke at jeg har hørt ret meget godt om, noget med lange tider inden udbetaling, prisstigninger og forringelse af policer.
Heidi
User avatar
Mia
Posts: 187
Joined: Tue 2. Dec 2008 19:31

Re: Forsikringer

Post by Mia »

Min den lille grå er forsikret i Tryg, både syge, liv og uanvendelighed. Livsforsikringen kunne ikke fravælges, den kobles sammen med en af de andre dækninger, kan dog ikke lige huske hvilken.

Jeg er nu egentlig glad for min forsikring, da den dækker 75 % af dyrlægeregningerne. Indtil videre har jeg ikke haft problemer med at få pengene tilbage. Men undrede mig dog over, at de på et tidspunkt mente min vallak havde hoppesyndrom :ehh:
Post Reply