Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by MinnaN »

Din datter er 21. Hun er voksen. Med den selvstændighed og uselvstændighed det indebærer.

Jeg ville ikke forlange at vide om min voksne datter sov hjemme eller ej. Mad? Ja måske, men det er mere for nemheds skyld for os alle. Er der mad, er der mad. Ellers må man spise det der er i køleskabet. Det blev rigtig tit praktiseret herhjemme med ældste. :viben:

Hensyn til hinanden, bo-fællesskab, kommunikation er vejen frem. Men i er begge voksne. Ikke længere i en mor-barn/teenager relation og det kan godt være svært for jer alle tre.
Jeg ved, jeg har svært ved det med min ældste.

Hun bør betale til husets drift og mad i et vist omfang, mener jeg.
Hundeluftning må man skemalægge, ellers bliver det noget rod, tror jeg.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by aribeth »

I må jo selv om om hun skal betale noget... men skal betaling være det der gør det ok at hun kommer og går som hun vil og hvor hun vil?

Altså, var det min datter, så ville jeg naturligt spørge hende om hvor hun skulle hen og hvornår/om hun kom hjem... men det er jo op til hende hvor meget hun vil indvie mig i. Hun er 21... Jeg ville nok heller ikke forlange husleje af hende... men det ved jeg at mange er uenig med mig i, men hvis ikke der tælles knapper i husholdningen, så skal der da være plads til ens børn.
Men hvis I sparer, så synes jeg da det er rimeligt at i forlanger et eller andet månedligt for betaling af kost... men har hun en indtægt?
Jeg ville nok hellere forlange at hun gik ud og fandt sig et studie eller et arbejde og at hun så prøvede at bruge sin tid på også at finde noget at bo i. Det var nok det jeg ville forlange.
Skulle hun bruge bilen, så må hun spørge inden hun tager den. Selvfølgelig! Det er min bil og en bil er ikke bare noget man låner uden at spørge eller give besked.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by annetteB »

min datter på snart 21 flytter hjem igen om lidt. Hun har tilbragt et halvt år i Kina.

Jeg regner med, at alting fortsætter som det gjorde da hun boede hjemme FØR det her halve år: at hun betaler en meget lille sum for at bo hjemme, men til gengæld sparer op af sin løn til noget fornuftigt, at hun deltager i tøjvask, tømning af opvaskemaskine o.l. huslige ting uden at skulle opfordres til det - og at hun siger til, hvorvidt hun er hjemme til aftensmaden eller ej, og om der er flere af hendes venner der skal spise med.
Hvis hun er væk i flere dage, så regner jeg med at hun fortæller mig det inden hun tager afsted, så jeg ikke behøver bekymre mig.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by LoneR »

Hvis min datter på 21 flyttede hjem igen, så ville jeg forvente at hun opførte sig som andre voksne mennesker:ansvarligt og med skyldig hensyntagen til andre.
Jeg ville forvente, at hun gav besked om at hun ikke var hjemme, men Jeg ville bestemt ikke synes det kom mig ved, hvor hun var, med hvem og hvorfor. det ville nok køre sådan, at jeg ville spørge om hun var hjemme til at spise, og hvis svaret var "det ved jeg ikke", så ville jeg måske, måske ikke, lave mad nok, og så måtte hun selv finde ud af det. Var det noget med at være væk i dagevis, så ville jeg forvente at hun sagde det "jeg er nok væk nogle dage", og mit svar ville være:" ring lige når du ved hvor længe".
Hun burde vaske sit eget tøj, rydde op efter sig, snuppe en støvsuger, hvis fællesarealerne blev brugt af hende, lave mad engang imellem, hvis hun gerne ville spise med os andre, men jeg ville da ikke drømme om, at opstille en husorden til et voksent menneske, eller forlange at hun gik tur med mine hunde - men jeg kunne da godt finde på. at spørge om hun gad - men det ville være frivilligt.
Ens barn er ens barn, men det er jo også et voksent menneske, og det tilkommer sgu ikke mig, at opstille regler for andre voksne mennesker - hvis ikke vi kunne finde ud af, at bo sammen uden det, så ville jeg faktisk synes det var mest fair, at sige, at det ikke gik og at hun hurtigst muligt måtte finde sig et andet sted at bo.
Betaling for kost osv ville jeg kun forlange, hvis ikke jeg havde råd til det ellers - det er dér hvor det spiller ind, at det er mit barn.
Min ene datter har boet sammen med mig som en anden voksen med arbejde osv - og helt uden problemer (synes jeg) overgik vi fra mor/barn forhold til to voksne, der delte tingene - også hundepasning og heste, madlavning osv. Det var faktisk hyggeligt. Hun meddelte når hun ikke var hjemme et par dage, ligesom jeg gjorde - men husregler, det havde vi sgu ikke.
Og hvor kunne jeg bare overhovedet ikke drømme om, at bestemme om min datter skulle spare op, tage en uddannelse, eller hvad fanden - det skal man da selv finde ud af.
Men igen: synes jeg ikke om måden det var på, så ville jeg da sige fra, og stille krav - eventuelt ophøre "samboskabet".
Når man behandler andre som børn, så skal man jo heller ikke blive forundret, hvis de opfører sig som børn - og vice versa.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by annetteB »

jeg er for så vidt enig med dig, Lone.
Eneste grund til, at jeg har aftalen med Ida om at hun betaler meget meget lidt for at bo hjemme/spise/vaske kontra at hun sparer op er, at jeg ikke kan tilbyde hende økonomisk hjælp på anden måde.
:linski:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Ronja
Posts: 17
Joined: Tue 21. Dec 2010 23:11

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by Ronja »

Jeg er nok et af de yngste medlemmer herinde (er selv 21) jeg flyttede hjemmefra for lige knap et år siden, så det er rimelig tydeligt for mig. :lea:
Reglerne var at min plejemor skulle vide om jeg og min kæreste spiste med, og om jeg sov hjemme. Hun ville rigtig gerne vide hvor jeg var henne, men det var ikke tvunget. Jeg betalte lidt for mad og den slags, men ikke det vilde. Jeg kunne indimellem låne bilen, men det var en sjældenhed, selvom jeg skulle ud til min hest..
Så jeg synes det er helt fair, naturligvis skal hun have ansvar, selvom hun er flyttet hjem igen.
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by udlandet »

Tilbage til livet igen, har bare arbejdet dag og nat en hel uge, lige undtaget en enkel aften. Mere hvis i har undret jer over at jeg ikke har svaret. Min datter betaler ikke for at bo hjemme. Hun får ca 3000 om måneden. Og, ja jeg presser på for at hun skal söge job, det syntes jeg faktisk at jeg er nödt til. Hun tager ikke bilen uden at spörge. Men er det til andet end stalden behöver hun ikke at spörge. Ingen arme, ingen kager. Og jeg vil vide om hun kommer hjem. Hvor hun er henne er ligemeget. Men inden vidste jeg altid hvad hun lavede. Jeg vil vide om det er hende der kommer hjem om natten. Ellers bliver jeg bare forskräkket. Det går ok med at have hende boende, hun virker glad. Men der har lige väret lidt små ting hun har glemt. Det er totalt forbudt at have lyd på telefonen. Jeg vil simpelthen ikke have at lortet bibber hver gang der kommer en ny FB opdatering. Jeg er ret stresset, klarer bare ikke de lyde. Man slukker tv`et når man går, jeg ser det ikke. Man sorterer skraldet og hänger töjet ud, ikke bare alt i törretumleren. Min computer er absolut no go, jamen jeg skulle bare lige, nul putte. Så nu henter hun sin egen ned. Men de ting er på plads :kindkys: Så alt i alt fungerer det, jeg skal bare lige vänne mig til at her en mere aktivitet. Jeg vil jo så gerne have ungerne hjemme, det er jo slet ikke det. Det er rart at have en at lave mad med, og i dag har hun prövet at få symaskinen (Som jeg köbte i sommer) i gang. I nat har svigerdrengen väret her. Blev til kl 15, men kom tilbage kl 18, det er jo glade for hinanden :ehj:
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by Pia »

Det må være svært at flytte hjem når man først har været flyttet hjemmefra.

Jeg synes ikke dine regler er urimelige, det er trods alt dit hjem.
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by udlandet »

Pia wrote:Det må være svært at flytte hjem når man først har været flyttet hjemmefra.

Jeg synes ikke dine regler er urimelige, det er trods alt dit hjem.

Tak Pia. Det er selvfölgelig også hendes, men alt skal jo fungere.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by Frieser9460 »

Når din datter bor gratis, synes jeg helt klart, du kan tillade dig at stille flere krav, end hvis hun betalte husleje. På denne her måde er det jo reelt dig, som forsørger hende (betaler for tøjvask, mad osv.). I lyset af dette, synes jeg ikke, du stiller urimelige krav - langt fra.

Men ja, det er svært, når et voksent barn flytter hjem igen; både for forældrene og for barnet. Det kan jeg huske, fra jeg selv en overgang, da jeg var omkring de 21 år, flyttede hjem til min mor.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply