Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by udlandet »

Min datter på snart 21 er flyttet hjem igen. Det er dejligt, men også anderledes. Det er superhyggeligt at have så meget tid med hende, meeeeen. Det er ikke let. Vi aftalte igen "krav" inden. Men hvis jeg inden nu boede hjemme spurgte hvor hun skulle hen, hvis vi snakkede talefon og hun sagde at hun skulle gå. Ja, så var det ok. Men det er det ikke rigtig nu. Hun er idag blevet präsenteret for nogen regler. Vi vil vide hvis hun ikke kommer hjem om natten. Vi vil vide om hun kommer og spiser. Hun er med til at gå med hunden. Vi betaler ikke hendes tog. Bilen er ikke til hendes rådighed. Er vi for hårde?
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by BeritH »

Nej egentlig ikke.

Men husk på, at det godt kan være du vil vide, når hun ikke kommer hjem om natten, men hun er 21, så hvor hun tager hen er egentlig ikke noget der kommer dig ved. Så du skal blot tage imod informationen om hun ikke er hjemme. Hvis hun vil delagtiggøre dig i mere, så gør hun nok det. Det samme gælder det med at være hjemme til måltiderne.

Og med hensyn til at gå med hunden, så skal det heller ikke være en form for styring af, hvornår hun er hjemme, men udelukkende en praktisk foranstaltning i hjemmet, hvor hun i forvejen ved, hvilket hundeluftningsvagter hun har.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Skjold (Tidl. SL)
Posts: 1086
Joined: Sun 20. Nov 2005 14:08

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by Skjold (Tidl. SL) »

Grundlæggende synes jeg faktisk i er ganske rimelige..

Selvom hun er "voksen" bliver i sikkert alligevel bekymrede hvis hun ikke kommer om natten og i ikke ved hvor hun er (eller i det mindste ved at hun har planlagt ikke at komme hjem) - og det må hun kunne forstå og respektere.

Når man er 21 er man voksen (nok) til at tage hensyn. Og at fortælle om man spiser med, er at tage hensyn.

Og at gå med hunden? Tja, synes ikke den slags skal være sådan skemalagt, men det er okay at forlange/forvente at hun tager del i husholdningen i forhold til praktiske ting som hundeluftning. Men det skal også gælde den anden vej rundt.
/SL
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by Godzilla »

Hvorfor må hun ikke låne bilen?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by Godzilla »

Hvorfor må hun ikke låne bilen?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by udlandet »

Tak for jeres svar. Det med at komme hjem (når man regner med at hun gör det) handler selvfölgelig om bekymring. men også om at vi gerne vil vide om der render nogen rundt om natten. Rart at vide om det er en tyv på vej ind! Hundelufter, det er bestemt ikke skemalagt. Men er hun hjemme syntes jeg at hun skal deltage. Ligeledes med madlavning. Töjvask, det er hendes problem. Bilen, Gunilla. Det handler om flere ting. Dels sparer vi alt hvad vi kan i öjeblikket. Dels passer det ikke rigtig damen at söge job, så... Hun kan tage den i stalden det er det. Men alt andet hvad hun skal, der er det selvbetalt tog. Vi bor lige ved stationen. Hun er en fornuftig, hjälpsom pige, men det er ligesom om at hun tänker, bare forbi jeg bor hjemme skal jeg ikke finde mig i alt. Ved at det ord kommer fra hendes rädsomme veninde. Jeg havde virkelig håbet at de havde fundet ud af det, hende og hendes meget söde käreste. Men desvärre. Men det er svärt at få hende hjem igen...
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by misssophie »

hvis din datter havde boet ude, havde du ikke anet hvornår hun kom hjem, og ville derfor ikke bekymre dig.

nu er det blot fordi du kan se at hun "mangler" at du bekymrer dig...

i den alder aner man ikke nødvenddigvis hvad man finder på om 2 timer, og hvis jeg var hende ville jeg være træt af at skulle give besked og stå til regnskab mht komme-hjem-tider

men jeg synes de andre ting er fair nok...især hvis det er gratis for hende at bo hjemme???
Misssophie
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by udlandet »

misssophie wrote:hvis din datter havde boet ude, havde du ikke anet hvornår hun kom hjem, og ville derfor ikke bekymre dig.

nu er det blot fordi du kan se at hun "mangler" at du bekymrer dig...

i den alder aner man ikke nødvenddigvis hvad man finder på om 2 timer, og hvis jeg var hende ville jeg være træt af at skulle give besked og stå til regnskab mht komme-hjem-tider

men jeg synes de andre ting er fair nok...især hvis det er gratis for hende at bo hjemme???

Men inden vidste käresten hvis hun ikke kom hjem :skoer: Jeg er ofte alene om natten og vil ikke vågne og blive forskräkket over nogen pusler. Så det handler vel også meget om det.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by Frieser9460 »

Det første spørgsmål, der dukker op i mit hoved er: Betaler din datter husleje for at bo hjemme? Og hvad er i så fald inkluderet i denne "husleje"?

Årsagen til, jeg spørger, er, at jeg mener, dette spiller en rolle for, hvad I kan tillade jer at stille som krav til jeres datter... udover overholdelse af de almindelige husregler og almindeligt hensyn, selvfølgelig.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Er jeg for hård? Datter hjemme igen.

Post by Lena »

Jeg synes at det er almindelig sund fornuft og respekt for hinanden, at vide hvem der er i ens hus.

Jeg vil vide hvem der er i huset. De behøver ikke vække mig når de kommer hjem fra byen, men når jeg står op, så ved jeg hvem der er hjemme. Jeg kan så bare tælle skoene i gangen og vide besked....... :hhansen:

Bilen er min bil, men de må gerne låne den, hvis de spørger og jeg ikke skal bruge den. Men vi har så heller ikke noget offentligt transport fra kl. 18 fredag aften til mandag morgen kl. 6.

Jeg håber ikke mine unger flytter hjem igen.... det er svært at flytte hjem når man har været ude og bo for sig selv!
Post Reply