Sidepull

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Sidepull

Post by MetteboDeluxe »

LittleJohn wrote:
Tror ikke min mand bliver glad for mit hesteudstyr-net-handel :ehj:


Har du stadig ikke fortalt det?
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Sidepull

Post by 99E »

Alle kan se, de ser forskellige ud - de der bidløse dimser... Men der er også praktiske/ridetekniske forskelle.

Ridegrime og bosal:
Man skal ride "som om man havde et udelt stangbid" på. Man har meget ringe sidelæns bøjning af halsen - hesten vil nemt "tippe" hovedet, og det er næsten umuligt at dreje ved at "hive bagud" i tøjlen.

Ridekapsun, sidepull, Cook's bitless bridle osv:
Man kan i højere grad ride "som om man havde trensebid på", dog uden den konstante kontakt på tøjlen.
Ridekapsunen er IMO det bedste valg til "rigtig dressur", fordi den sidder tættere og er mere præcis.
Cook's har den ulempe, at det ikke er alle modeller, der hurtigt nok "løsner sig" om hestens hovede, når man giver efter på tøjlen. Min hest bliver i hvert fald virkelig irriteret, hvis man er for lang tid om at give efter - og den der Cook-model bliver hun hurtigt "tung" på.
Sidepullens store ulempe er, at den "er lavet til" at sidde lidt løst og derfor nemt kan "slaske" rundt på hestens hovede.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
LittleJohn
Posts: 264
Joined: Fri 14. Nov 2008 17:24

Re: Sidepull

Post by LittleJohn »

Nu er det sådan at en rebgrime - er et træningsudstyr fra jorden - da knuderne - hvis den er lavet ordenlig, trykker på punkter oppe ved hestens øre - det har den ikke godt af man rider med.

Jeg har nu fra en veninde fået tilsendt billederne - så jeg selv kan bygge een - og nej det er ikke dyrt - da det egenligt bare koster d-ringene - (55 kr) og dem har jeg købt - og så et af de mange hovedtøjer man har liggende.

Jeg vil ikke købe den i hööks - da den ikke lever op til min "standart" og de kan fået i Tyskland for 250 kr - og så tæt bor jeg på grænsen til hellere at ville købe den dernede - en her - for jeg syntes de "danske" er grimme :mettebo: - ja muligvis dumt.

Jeg fandt en side på nettet - der forklarer lidt om de forskellige - nogen lukker for luftvejene - andre noget andet :mur: som jeg ikke kan huske - men da jeg skal overgå blidt fra alm hovedtøj til Bidløs - så er sidepull den "mildeste"

Finder lige flere oplysninger.

Jo manden har fået det afvide nu - han fandt selv ud af det - men vil ikke Sponsorerer min hest - så alt hvad jeg tjener ved siden af kan bruges til hesten - og min dankort går på løn-mad-huslejekontoen - så han vil ikke have det
Find mig p
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Sidepull

Post by 99E »

LittleJohn wrote:Nu er det sådan at en rebgrime - er et træningsudstyr fra jorden - da knuderne - hvis den er lavet ordenlig, trykker på punkter oppe ved hestens øre - det har den ikke godt af man rider med.

Hvis der sidder knuder oppe ved hestens ører, såeh... Er det i hvert fald ikke samme model rebgrime, vi to har... :viben:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Sidepull

Post by Intunia »

99E wrote:
LittleJohn wrote:Nu er det sådan at en rebgrime - er et træningsudstyr fra jorden - da knuderne - hvis den er lavet ordenlig, trykker på punkter oppe ved hestens øre - det har den ikke godt af man rider med.

Hvis der sidder knuder oppe ved hestens ører, såeh... Er det i hvert fald ikke samme model rebgrime, vi to har... :viben:

Og den er sandsynligvis omkring 100 numre for stor... :hhansen:
bla bla bla
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Sidepull

Post by Pia »

LittleJohn wrote:Nu er det sådan at en rebgrime - er et træningsudstyr fra jorden - da knuderne - hvis den er lavet ordenlig, trykker på punkter oppe ved hestens øre - det har den ikke godt af man rider med.

......


Jo manden har fået det afvide nu - han fandt selv ud af det - men vil ikke Sponsorerer min hest - så alt hvad jeg tjener ved siden af kan bruges til hesten - og min dankort går på løn-mad-huslejekontoen - så han vil ikke have det


Det med rebgrimen er også ny viden for mig, jeg rider sjældent med andet :linski:

Skulle du ikke skilles? Eller fik I klaret skærerne?
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Sidepull

Post by LoneR »

Vi har da også redet med rebgrime i mange år - der er da ingen knuder ved ørerne?
Knuder på ørerne måske :lea:
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Sidepull

Post by aribeth »

Ej det passer jo ikke det med rebgrimen!!?

Man kan da ride med lige det man vil!
Raxacoricofallapatorius
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Sidepull

Post by misssophie »

har godt set på messer osv., at der er forskel på rebgrimer.

en bekendt jeg har, har fået forklaret at den ene er til at ride med og den anden til fx jordarbejde

om det er korrekt aner jeg ikke, men det kunne da forklare det...
Misssophie
User avatar
LittleJohn
Posts: 264
Joined: Fri 14. Nov 2008 17:24

Re: Sidepull

Post by LittleJohn »

okay - jeg tager et billede af min rebgrime - som er lavet af AG Palladini - en amerikansk westernrytter R.I.P AG Palladine og jo den har altså knuder ved ørerne og er beregnet til jordarbejde og den må man IKKE ride med.

Såå næste gange jeg er i stalden tager jeg lige billede af den -

Den sidepull jeg har set sidder som et ganske normalt hovedtøj og glider ikke rindt på hesten - for det kan den ikke - da næstbåndet er som på et normalt hovedtøj - bare uden bid.

Gitte som godt kan tåle "tæske" :viben: (positivt forstået)
Find mig p
Post Reply