Den store køkkenhave/drivhus-tråd....

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Den store køkkenhave/drivhus-tråd....

Post by HeidiO »

Om 1½ måneds tid vil jeg gå i gang med at så tomater og alt det andet, som skal være klart til køkkenhave og drivhus, det bliver dejligt.

Hvad skal I have i køkkenhave og drivhus i år, hvad virkede sidste år, og hvad gjorde ikke?


Her gider jeg ikke rode med selleri igen, de var møgbesværlige at få priklet om flere gange, og alt for sprøde til min tålmodighed. De kom fint efter de var plantet ud, men gik til midt på sommeren, måske nogen i virkeligheden har ædt dem.

Rosenkålene er kommet fint, men råvildtet har ædt dem - men det kan rosenkålene jo ikke gøre for.

Så overvejelserne går på et hegn omkring køkkenhaven af en art, som nemt kan flyttes igen, så manden kan smide ploven i den som hidtil.

Jeg overvejer at inddrage et hjørne af ridebanen til nogle græskar, dem er vi blevet glade for at spise, og så pynter de så fint.

Tomater skal jeg så igen, de blev gode, specielt de planter jeg forærede væk :lol: vores egne fik vist kulde på et kritisk tidspunkt. I år skal der prøves flere nye spændende sorter.

Peber/snackpeber gav fantastisk udbytte, dem fortsætter vi med i år.
Squash, porrer, bønner, agurker, løg og kartofler skal der også findes plads til.

Sommerblomster skal jeg også have sået en masse af, sidste år blev de fine, men jeg fik dem så lidt sent, så det var først i juli vi fik glæde af dem. Til gengæld er det fedt at kunne fylde alle krukkerne med mængder af blomster, for stort set ingen penge.

Igen i år vil jeg købe frø på ebay hos premiumseeds, de har været gode. Eller jeg burde måske nok lige se hvad jeg har købt i efteråret, hvor jeg kom til at bestille en masse uundværligheder :anonym:

Jeg kan næsten ikke vente med at komme igang!
Heidi
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Den store køkkenhave/drivhus-tråd....

Post by aribeth »

Klatrebønner! aldrig mere vil jeg have buskbønner! det er SÅ meget nemmere at plukke klatrebønnerne!

Og ærter.

Squash.

Gulerødder

Rødbeder.

Pastinak.

Meget færre kartofler end sidste år... (er der nogen der mangler kartofler? vi har nok 50 kg for mange)

Salater

Grønkål

Fennikel

Løg

Porrer

hmmm.... sikkert mere...

:hhansen:
Raxacoricofallapatorius
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Den store køkkenhave/drivhus-tråd....

Post by HeidiO »

Orv ja, fennikel havde jeg glemt, dem havde vi også, de var nemme at have med at gøre, og blev gode.
Heidi
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Den store køkkenhave/drivhus-tråd....

Post by Anja »

Aner det ikke endnu, jeg håber bare mit drivhus kommer op og stå inden foråret, men jeg tvivler :-)
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Den store køkkenhave/drivhus-tråd....

Post by Lena »

Jeg håber at HrG sætter en stald i vores urtehave.......... :hhansen:
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Den store køkkenhave/drivhus-tråd....

Post by Intunia »

Ja, vi fik jo sat strigledrivhuset op på terrassen sidste år, men jeg mangler stadig, at lægge noget gulv og sætte det sidste glas i.
Når det er gjort, så skal jeg nok have forskellige slags tomater og agurker og ja jeg ved sgu ikke...
Det bliver nok ikke så vel gennemtænkt, men mere noget impulsivt kaste frø i noget jord, og se hvad der sker...
bla bla bla
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Den store køkkenhave/drivhus-tråd....

Post by Stimata Doamna »

Lena wrote:Jeg håber at HrG sætter en stald i vores urtehave.......... :hhansen:


Hvilket udbytte regner du med at få det den? En 2-3 stykker??

Jeg tror, at vi holder os til et par altankasser med krydderurter og cherrytomater.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: Den store køkkenhave/drivhus-tråd....

Post by Nina »

Jeg har lige købt en pæn stor mistbænk.
Nedsat 200 kr. :askepot:

Så kan jeg have mine lilleputplanter/spirer i fred for sneglene, som desværre fandt adgang til drivhuset sidste forår/sommer. :mettebo:

Venlig hilsen
Nina
Post Reply