Planer for det nye år?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Planer for det nye år?

Post by aribeth »

Vores brønd er en meget meget meget gammel murstensbrønd (som allerede ER blevet gravet dybere en gang)... vi havde brøndmanden ude at kigge på den og han fortæller at vi aldrig vil kunne få ordentlig rent vand derfra, problemet er at den er i så dårlig stand så der kan rende dårligt overfladevand til den... der er så det, at de sidste par gange vandkvaliteten er blevet tjekket har det ikke overholdt kravene, men der er givet dispensation af forskellige årsager.
Desuden er der det problem at vi ikke må lave en ny brønd pga vores spildevandsanlæg og hvor det ligger...
Vi har indhentet to tilbud på reperation af vandværket og de ligger omkring 18.000-20.000 plus moms og arbejdstimer begge to...

Vi betaler afgift for et forbrug på 170 kubikmeter vand nu... det skal vi også betale for når vi kommer på offentligt vand, og det er ikke engang sikkert vi bruger 170 kubik, vi bruger faktisk ikke så meget vand. Desuden er det her vandværk ret billigt pr kubikliter. ... Fårene drikker meget meget lidt vand, overraskende lidt.... Vi har 1000 liters vandbeholder som samler regnvand som vi i forvejen bruger til at vande og den slags med. vi overvejer i øvrigt at slutte den på toilettet, men vores toilet er sådan et ekstremt vandbesparende et i forvejen. Desuden bruger brøndens vandværk en del strøm som vi så i øvrigt sparer.
Vi har regnet og gjort ved og det koster en del at FÅ offentligt vand, men det bliver faktisk ikke væsentligt dyrere for os i forbrug, slet ikke når man regner vandprøven vi skal tage på brøndvandet med! og når vi alligevel skal ud og bruge en stor investering på brønden som så endda aldrig bliver ren nok og vi så risikerer at skulle lukke den pga det, så kan det vist ikke betale sig andet end at komme på offentligt vand...
Og så fik jeg aftalt at de betaler 10 meter mere ind på "matriklen" så "samlebrønden" kommer til at sidde et ordentligt sted uden det koster os noget (al jorden er jo vores, men ind på den anden side af vejen) så vi kun selv skal bekoste at få gravet de sidste 10 meter ned... og så fik jeg det til en pris som er fra 1997... men det koster stadig det vilde...

Og så er der noget rart i at det her vand er noget af danmarks reneste... og at det bliver tjekket HELE tiden. Og at vi ikke skal ned og stille på ting og sager og lufte ud og tømme akummuleringstank og den slags som vi har gjort de sidste 8 år igen og igen og igen.

Men det rareste ville da være hvis ikke der var nogle problemer ...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Planer for det nye år?

Post by aribeth »

Nåh ja, desuden ved vi at kommunen inden for ikke så lang tid påtænker at bede os om at etablere nyt nedsivningsanlæg til septiktanken og det måikke ligge hvor det ligger nu hvis brønden er der hvor den er nu, så det skulle flyttes med de ekstra udgifter der er til det.
Raxacoricofallapatorius
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Planer for det nye år?

Post by misssophie »

alle kommuner landet over er jo igang med at kræve nye spildevandsanlæg på gårde og andre steder... i den forbindelse er fx vores kommune også igang med at sørge for at gøre livet surt for folk med egen boring, man vil helst have alle over på det offentlige vand.
jeg kunne forestille mig at det også er sådan i mange andre kommuner.

Aribeth,- mange toiletter kan indstilles nede i skyllemekanismen, så de skyller med fx højere antal liter vand,- eller så kan man skifte skyllemekanisme på dem.

men hvorfor egentlig? jeg har aldrig hørt at man skal skylle med flere liter fordi det er regnvand?!
Misssophie
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Planer for det nye år?

Post by aribeth »

Det tror jeg heller ikke man skal? Jeg tænker bare at man lige så godt kunne bruge regnvand som drikkevand.
Raxacoricofallapatorius
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Planer for det nye år?

Post by misssophie »

helt enig, man kan lige så godt udnytte regnvandet

vi har faktisk monteret 4 regnvandstønder her i sommers, og det er vildt så meget vand der kommer ud af det.
vi har godt nok sparet mange kubikmeter vand fra vandværket...

man kan forresten få en 3 eller er det 6 kubikmeter sort plasttank man kan grave ned, til opbevaring af regnvand.

når det er gravet ned kommer der ikke alger i , klart en fordel

det overvejer vi, når vi skal have gravet op og ned på det hele med det nye spildevandssystem
Misssophie
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Planer for det nye år?

Post by annetteB »

jeg har ingen planer som sådan for 2013.
Jeg synes sidste år var været et mærkeligt blandet et. Sidste halvår med skiftevis fest og ballade - og dårlige nyheder i form af venner som ryger ned med stress og/eller sygdom på stribe.
Så kunne jeg planlægge på det almægtige område, så gad jeg godt, hvis næste år kunne blive lidt bedre ved mine venner.

For mit eget vedkommende håber jeg på et bedre år for planteskolebranchen, så jeg får mulighed for at vende den lidt trælse udvikling fra sidste år for "min" afdeling og på at 2013 vil bringe en afklaring på omfanget (og om muligt afviklingen) af den givetvis enorme gæld, som opløsningen af mit ægteskab har påført mig.


På det personlige område er jeg en lykkelig kvinde.
Stadig.
:elsk:

Mine børn er godt i vej, de er søde og kloge og sjove og smukke og for det meste endda osse glade - mit hjem bliver mere og mere MIT, jeg elsker at bo v/Århusbugten og er i det hele taget glad for mit liv.
:elsk:

Hvis jeg skulle gøre mig nytårsforsætter, så skulle det være at jeg nu og i fremtiden vil passe på ikke at indgå i relationer som ikke er gavnlige - og det må tælle både på det metafysiske område og på det praktiske plan: jeg egner mig bare ikke til at bo sammen med et andet menneske og bør følgelig afholde mig fra at forsøge.
(Hey, er I klar over, at det i denne uge er 2 år siden jeg flyttede ud af det der ægteskab? Kæft, hvor var dét en god beslutning. :fest:)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Planer for det nye år?

Post by KatieKat »

Næste år har jeg tænkt mig at grine mere, danse mere, klæde mig ud mere, fortælle flere røverhistorier, spise mere god mad og i det hele taget have det sjovt oftere end i 2012.
Hvilket betyder at jeg nok er nødt til at besøge Annette noget mere. :viben:

Ud over det tænker jeg at fortsætte som sidste år. Sidste år var min plan at gøre nogen andre ting end jeg plejede og det synes jeg faktisk er gået ret godt.
Jeg er hoppet ud i nogen ting jeg var bange for. Har skilt mig af med et par giftige "venner", har fået nogen nye venner, som overraskede ved at være så meget mere fantastiske end jeg havde turde håbe på, har husket at fortælle folk at jeg elsker dem, har rost når det var fortjent og har forsøgt at lade være med at gemme mig.

På trods af min mors sygdom, så synes jeg faktisk at 2012 har været et ret godt år og jeg glæder mig til at tage fat på 2013.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Planer for det nye år?

Post by annetteB »

Næste år har jeg tænkt mig at grine mere, danse mere, klæde mig ud mere, fortælle flere røverhistorier, spise mere god mad og i det hele taget have det sjovt oftere end i 2012.
Hvilket betyder at jeg nok er nødt til at besøge Annette noget mere


Damn. Det var godt nok MAJET MAJET ærgerligt, hva?
:hhansen:

Jeg glæder mig til at se dig.
Hvad skal vi være næste gang vi vælter Århus?
:fest:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Planer for det nye år?

Post by Godzilla »

Jeg laver ingen planer for 2013. De holder alligevel aldrig. :ehj:

Jeg vil bare gerne have et år uden alt for meget depression. Hvad det angår har 2012 været et skod år. Så 2013 må være et bedre år, når nu jeg har opbrugt kvoten for flere år frem. :askepot:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: Planer for det nye år?

Post by Nina »

Jeg har gode forventninger til det nye år 2013!

Jeg tror, at året bringer gamle venner/par sammen igen. :elsk:
Alene dét - at jeg har vasket 3 maskinfulde tøj og at mange gamle sokker fandt sammen igen - dét er da gode tegn! :hhansen:
Der var faktisk kun EN enlig sok i dette nye år......STOR OVERRASKELSE - ALDRIG SET FØR......... :katiekat:

Jeg ønsker Jer alle et superduper år 2013!!!! :askepot:

Mange venlige hilsener og kærlige tanker fra
Nina
Post Reply