Hjælp til nytårsmaden

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Hjælp til nytårsmaden

Post by HHansen »

Vi har - igen - kvajet os med at lave en ambitiøs menu til nytår - og nu hvor detailplanlægningen skal udføres, kan jeg ikke finde ud af hvor meget af maden jeg kan lave på forhånd - jeg vil jo for fanden ikke stå i køkkenet hele aftenen!

Til forret skal vi have roser af røget fisk på hjertebrød. Det er ikke noget problem, for roserne formes tidligt på dagen så de bare skal smides på en klat avocadomos som også er lavet før.

Næste ret er parmesanpaneret perlehønebryst på en perlespeltrisotto.. Og her er jeg i tvivl om jeg kan lave risottoen dagen før så den bare skal varmes???
Og jeg er i tvivl om perlehønsene bliver sprøde og gyldne hvis de laves i ovn mens jeg spiser forret? Eller om de skal på panden... ??

Derefter skal vi have svinekæber med svampe og kartoffe/rodfrugtmos. Mosen bliver lavet dagen før og bagt og serveret i portionsskåle. Så de er ikke noget problem, bortset fra at jeg ikke ved hvor lang tid det tager at varme dem... Kæberne laves enten i stegeso eller i gryde - og her er problemet at jeg gerne vil lave sovs - men den skal jeg lave af det de koger i.. og så kan jeg ikke lave det på forhånd...

Desserten er baked alaska, isen er ikke noget problem, og jeg formoder man kan piske marengsen om eftermiddagen og bare smække den på isen lige før det går i ovnen... Jeg har tidligere prøvet at lave den færdig med marengs og sætte det hele i fryseren, men marengsen gled af i fryseren, så det gør jeg ikke igen.

Nogen der har bud på mine småproblemer?? :hhansen: :ehh:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hjælp til nytårsmaden

Post by 99E »

Om speltottoen kan laves i forvejen kommer an på fyldet...

Nogle risottoer/kornottoer kan sagtens laves i forvejen og varmes.
Andre kan kun "forberedes" ved at man laver ris/kornsnasket og så tilsætter fyldet lige før spisningen.
Hvis fyldet skal være noget lidt sprødt kan du ikke regne med, det hele kan laves dagen før.
Hvis det er en cremet, smattet risotto/kornotto, kan du sagtens lave det hele klar dagen før (lav den gerne lidt tynd i det, så den ikke er for tyk ved genopvarmning).
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hjælp til nytårsmaden

Post by aribeth »

Lav kæberne dagen før! Så kan du lave saucen i god tid også!

Mosen skal vel lunes et kvarters tid eller noget?!

Risottoen KAN du måske lave dagen før og så proppe i en gryde og varme med noget ekstra væde, smør, parmesan og sådan... eller hvad der nu skal i den...

Aner ikke holdbarheden på marengs, men det er da heldigvis hurtigt at piske sammen!

Perlehønepatterne ville jeg stege på stedet og så smide i ovnen og holde sig lune mens du anretter...
Måske kan de steges i god tid inden og så genopvarmes i ovnen! Det tror jeg egentlig godt de kan!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Hjælp til nytårsmaden

Post by BeritH »

aribeth wrote:Lav kæberne dagen før! Så kan du lave saucen i god tid også!

Mosen skal vel lunes et kvarters tid eller noget?!

Risottoen KAN du måske lave dagen før og så proppe i en gryde og varme med noget ekstra væde, smør, parmesan og sådan... eller hvad der nu skal i den...

Aner ikke holdbarheden på marengs, men det er da heldigvis hurtigt at piske sammen!

Perlehønepatterne ville jeg stege på stedet og så smide i ovnen og holde sig lune mens du anretter...
Måske kan de steges i god tid inden og så genopvarmes i ovnen! Det tror jeg egentlig godt de kan!


Det Aribeth siger -udover jeg ikke ville binde an med en opvarmet risotto.

God fornøjelse.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Hjælp til nytårsmaden

Post by HHansen »

Oh, tak for svar indtil videre... men hvem skal jeg nu tro på med risottoen?? :linski:

Den skal være cremet og med ikke så meget fyld i - det er jo en mellemret - regner med rød peber fordi det er pænt... men det kan jo komme i lige før.. Hvis jeg tror på 99e og laver det dagen før og bare koger det op inden servering.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hjælp til nytårsmaden

Post by 99E »

Jeg ville lave risottoen "næsten færdig".
Jeg ville lave den, så du manglede at tilsætte lidt af fonden, peberfrugten og det sidste smør og ost.
(Hvis den skal være ekstracremet, så prøv fx at tilsætte blød gedeost eller noget smøreost, mascarpone ell. lign ud over parmesanen!)
Så ville jeg, på dagen hvor den skulle bruges, varme den op med varm fond i en gryde, når det hele simrede og fonden var absorberet, tilsætte ost, smør peberfrugt og lade den trække.

Så skulle du gerne have blød, varm og cremet risotto med sprød peberfrugt.

Men i øvrigt: Kornbaseret risotto bliver jo aldrig så cremet som ris-risotto!!!
Aldrig, aldrig, aldrig - netop fordi kornet ikke koger ud ligesom risottoris gør..!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hjælp til nytårsmaden

Post by aribeth »

Hvad er opskriften på det der risotto... Så er det nemmere at vurdere...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Hjælp til nytårsmaden

Post by HHansen »

aribeth wrote:Hvad er opskriften på det der risotto... Så er det nemmere at vurdere...


Aner det ikke :hhansen:

Har ikke prøvet det før, har bare en forestilling om hvordan det skal være...
Har kigget på denne, men uden safran og fisk..
http://www.naturmaelk.dk/perlespelt-risotto-med-peberfrugt-og-h%C3%B8ost-gratineret-kulmule

Det SKAL heller ikke nødvendigvis være perlespelt. Det lyder bare skide sjovt sammen med perlehøne :viben:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hjælp til nytårsmaden

Post by aribeth »

ok... dagen før, eller om formiddagen, lav risottoen og stop ved: 2 dl fløde tilsættes og der røres godt rundt. Umiddelbart inden det skal spises ville jeg nok så varme det op og så tilsætte fløden!

Men jeg ville måske lave et forsøg imorgen først inden jeg bestemte mig for at lave det som nytårsmenu!
Raxacoricofallapatorius
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Hjælp til nytårsmaden

Post by udlandet »

jeg plejer at lave flädekartofler, men ikke i år. Er der nogen der har sjovere forslag?
Post Reply