Hvad gör man, stopper man? (Julegaver)

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Hvad gör man, stopper man? (Julegaver)

Post by udlandet »

Vi har altid väret på julegaver med mine söskendes barn. For nogen år siden fik mine unger pludselig ikke julegaver af min söster, ikke et ord om at det stoppede. Jeg fortsatte dog med at give hendes unger, indtil vi helt stoppede med at se hinanden. Dog er jeg ikke begyndt at give dem efter at vi begyndte at se hinanden igen (datid) Jeg har troligt köbt mine brödres börn og de har köbt til mine de mindste. Sidste år gik det op for mig at min datter ikke havde fået gaver af min ene bror. Hun var åbenbart blevet for stor for flere år siden, hun er 20 nu. Men jeg köbte troligt gaver til alle min brors unger, 3-6-20-21-28 nu. Aldrig et ord til tak. Men måske skulle de have meldt ud at de stoppede når ungerne var 18. Jeg afleverede gaverne til de store hos min bror, så han og hans sambo vidste om det. Min anden bror har givet mine unger gaver (dem der er 15 og 20 nu, ikke de andre) hele tiden. Jeg har så i år alleveret gaver til min yngste brors börn i cykelskuret, efter anvisning fra min bror. Han var hjemme. Naturligvis til alle 4 börn, 2 x 11, 1 på 14 og en på 15. De 2 af dem er papbörn, der börn hos deres far, men jeg vil ikke göre forskel. Jeg skrev en sms til min anden brors sambo om at jeg skulle til byen hvor de bor og ville lägge gaver (Bare til de små) i postkassen. Svaret var bare tak.
Jeg har ingen interesse i at omgåes mine brödre, men vi har altid väret enige om at det ikke skulle gå udover ungerne. Men ärlig talt, det föles lidt trist at min 15 årige ikke får gaver af dem. Jeg syntes ikke det har väret et spörgsmål om at bytte gaver, det er ikke store ting. Men en slags samhörighed mellem fätre og kusiner. Men det er 6 gaver, selv nu hvor jeg har droppet de store. Jeg er jo glad for ungerne, som jeg ved at jeg ikke kommer til at se nu når min far er död. Jeg har dem på Facebook, men ordet tak har de ikke lärt hjemmefra, det er jo ikke deres skyld :brok: Hvad gör en klog?
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Hvad gör man, stopper man? (Julegaver)

Post by Pia »

Her aftalte vi at give gaver til dem vi holdt jul med, nogle af os aftalte på forhånd kun at give til ungerne, og ikke til de voksne, det fungerede fint. Der var heller ikke gaver under træet, som var fra andre end dem der var til stede. Det var ret godt og forhindrede at nogle sad og pakkede ud fra venner og veninder, mostre og grandtanter til langt ud på natten.

Men ellers ville jeg nok bare give til dem jeg havde lyst til, og så ikke gide bekymre mig, om der kom noget retur :-)
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Hvad gör man, stopper man? (Julegaver)

Post by Felis »

Sådan noget ville være en knaldgod ide at aftale på forhånd.

Gaver skal helst gives af lyst og ikke som her, lyder det som, af pligt og med forventninger om at få lige tilbage.

I vores familie havde vi altid den regel, at søskendebørn ikke skulle have gaver mere fra det år de fyldte 18.
Voksne var ikke på gaveudveksling med hinanden.

**Men en slags samhörighed mellem fätre og kusiner**

Sådan helt groft sagt, så fatter jeg ikke, det der for mig lyder som, et lidt krampagtigt ønske om, at fætre og kusiner skal have et forhold til hinanden.
jeg mener, når de voksne i familien ikke kan finde ud af at omgås som voksne mennesker hvorfor så med fandens vold og magt opretholde kontakt via børnene eller have ønsker om at børnene skal have et fætre/kusiner-forhold.

Der er ingen der siger de har interesse i, eller får udbytte af, at have en kontakt med hinanden.

Familie har man (og ikke altid for det gode) , naboer får man (nogen naboer er heldigere end andre) , venner/omgangskreds vælger man..og ingen siger de også behøver være fra familien.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: Hvad gör man, stopper man? (Julegaver)

Post by Nina »

Det er dog en problematisk familie, du har dig. :plop:

Jeg hæfter mig bla. også ved, at du skal lægge gaver i cykelskuret- selv om din bror er hjemme? :minna:

Nu er julen jo (heldigvis for nogle) overstået for i år - så jeg ville nok lige se tiden an, og se om ikke et par af ungerne alligevel siger tak, eller om de henvender sig på Facebook.

Facebook gør jo, at folk har muligheden for at kommunikere og holde kontakt, selv om man ikke ser hinanden særlig tit.
Således har fætre og kusiner jo også nemt ved at kontakte hinanden, hvis det er det, de vil.
(Det er ellers sjældent, at jeg roser Facebook for noget). -poogift

Som sagt/skrevet vil jeg vente og se tiden an - I har jo også lige haft et kedeligt arveanliggende, som jeg har læst om - så hvis ikke at det gode nye år 2013 bringer noget godt med sig familiemæssigt - så ville jeg i god tid inden næste års jul meddele, at nu stopper du med at give gaver.

Jeg misunder dig sq ikke. :traet:

Venlig hilsen
Nina
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Hvad gör man, stopper man? (Julegaver)

Post by Annemaja »

Tja..... personligt var jeg nok stoppet med det gaveræs til den familie for mange år siden, de viser jo alligevel ingen interesse? Jeg er egentligt mest nysgerrig på, hvad der får dig til at gøre som du gør..???
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Hvad gör man, stopper man? (Julegaver)

Post by udlandet »

Ja, det er en problem familie i forvejen. Cykelsskurs broderen er nog bange for at postkasse broderen får at vide hvis jeg har väret der. Han er meget bange for ham. Det er eller cykelskur broderen at jeg har lidt kontakt med. Aftale på forhånd, ja. Men man tager det jo ikke op hvert år, syntes jeg. Jeg syntes ikke det handler om byttehandel, under alle omständigheder er det en dårlig byttehandel hvis der var kommet noget tilbage, med alle de små unger de har :hhansen:
Hvorfor gör jeg det. Jamen vi har jo hele tiden väret på gaver. Jeg er glad for ungerne og de er glade for mig, jeg syntes ikke det skal gå ud over dem. Men jeg föler mig ret dum, indrömmet. Min mand syntes at vi skal bruge pengene på vores egne unger...
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hvad gör man, stopper man? (Julegaver)

Post by misssophie »

jeg ville droppe det,- jeg kan heller ikke se hvordan jeres børn og deres fætre og kusiner skal bibeholde et godt forhold ved at i som forældre giver dem gaver... kan ikke se hvordan det skulle hænge sammen.

-men hvis du var glad for at give gaver på disse betingelser,- ville du vel heller ikke spørge herinde?
Misssophie
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Hvad gör man, stopper man? (Julegaver)

Post by annetteB »

drop pligtgaver.
Giv en gave når og hvis du får lyst til det - og kun af dén grund.
:ide:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Hvad gör man, stopper man? (Julegaver)

Post by udlandet »

I har ret, det har ikke en skid med kusine-fätter at göre. Nok mere mig der er glad for ungerne. Ellers havde vi jo heller ikke haft dem med på lejr för i tiden :elsk: Vi snakker ikke store gaver, men ca 100 sv pr person. Jeg finder altid gode ting på tilbud. Jeg er nok mere bange for at der bliver sagt: Hvad har nu gang i, hun skal ikke tro at hendes dumme unger får noget. Det er nok problemet, mine unger lider ingen nöd ved ikke at få noget tilbage. Det er så herre elendigt det de plejer at få, så det nästen er pinligt. Så det er vel ikke så meget det. Tror bare at jeg giver min brors piger näste år.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Hvad gör man, stopper man? (Julegaver)

Post by BeritH »

annetteB wrote:drop pligtgaver.
Giv en gave når og hvis du får lyst til det - og kun af dén grund.
:ide:


Tydeligere kan det vist ikke siges. :respekt: :respekt:

Jeg giver masser af julegaver, hvor jeg ikke får noget igen, fordi jeg ved at modtager ikke har penge til det. Men jeg ved at det bliver vel modtaget og modtager bliver glad. Der er heller ikke noget pinligt over det, for jeg melder klart ud, at jeg ikke forventer noget tilbage. Jeg mangler jo ikke noget, så jeg har større glæde ved at give gaver end ved at modtage dem.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Post Reply