Rul den pølse

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Rul den pølse

Post by aribeth »

Altså...

Jeg har altid lavet en våd lage ... men så til den her fårerullepølse, der tørsaltede jeg! Det skulle ligge et døgn, menejg glemte det så det lå 2½ døgn, men det blev det bestemt ikke ringere af!
Løg og persille hakker jeg på minihakker og så voldpebrer jeg slaget... masser af groftkværnet sort peber. Og så kan jeg godt lide fennikelfrø i, groftkvast i morteren (der putter jeg også peberkornene i) og hvis den skal være lidt julet så noget nellike... allehånde...

Jeg prøvede det med at lægge husblasblade (bare hårde, ikke opblødte) på slaget da jeg rullede, plejer ikke at gøre det, men jeg synes ikke det har givet den helt store effekt, men jeg TROR nu alligevel det holder lidt mere sammen på det hele.

Så koger jeg pøllen i 1½-2½ times sid i vand med peber og laurbærblade. Det skal kun småsimre... Jeg har ofte kogt i vand og en mørk øl! det er godt synes jeg.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Rul den pølse

Post by aribeth »

mmmh... tror pricerne har en opskrift på rullepølle!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Rul den pølse

Post by 99E »

Jeg vil helt klart prøve at tørsalte næste gang.
Jeg fylder med hvad der nu passer til kødet - rensdyret får tit grønlandske krydderurter (tørrede), peber og en eller anden for for hakket urt (om regel persille, det kan man få frossent heroppe). Og så bruger jeg opblødte husblasblade.

Til får krydrer jeg gerne "klassisk" med rosmarin eller herbes des Provence eller sådan noget - eller mere "marrokkansk" med kardemomme og den slags.

Under alle omstændigheder foretrækker jeg at lave en "fyld-masse" - en slags "salsa" af løg, urter, peber og krydderier (wrum-wrum på Kenwooden), der kan smøres ud på slaget.
Jeg koger gerne i krydret (men naturligvis ikke saltet) vand.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply