De eller du

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

De eller du

Post by udlandet »

Jeg har en lille diskution. Jeg er ved at oversätte et katalog, jeg mener at man skriver de og ikke du. Min baggrund for at syntes det er at mange kunder er äldre og de yngre har ikke noget i mod at blive de`et. Hvad syntes i?
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: De eller du

Post by Pia »

Hvis det er et sexlegetøj katalog, ville jeg nok vælge du.

Hvis det er et katalog med gamle engelske roser, ville jeg vælge De.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: De eller du

Post by Ane »

jeg ved ikke om jeg er 'ung' - men jeg har noget imod at blive de'set - jeg synes ikke det har noget med mig at gøre. Jeg blev tiltalt 'De' her forleden og jeg tror jeg så pænt mærkelig ud i ansigtet.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: De eller du

Post by LoneR »

Der er ikke ret mange, der bruger "De" længere. Og i et katalog vil det virke distancerende. Når jeg læser brochurer fra fx SEAS, TDC osv, så skriver de altid "du".
Egentlig kan jeg slet ikke huske, hvornår jeg sidst har hørt nogen sige "De".
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: De eller du

Post by Felis »

Kravet om at blive tiltalt "De" (skal altid skrives med stort), er efter min mening blevet til noget der oftest er forbeholdt visse minoriteter i befolkningen:

Snobbede damer over 75 med farvet hår, iført Zobelpels og med en tung parfume der kan opsnuses på 5 meters afstand, somkræver at tiltales "De" og som selv tiltaler nogen der blot er få år yngre ,med det lidt nedladende "lille De", for at signalere, at hun egentlig helst ville sige "du", men at høfligheden forbyder det og bruger ordet "lille" til at signalere forskellen på de to ;-)
Og ældre, blaserte mænd, der også føler sig hævet over "rossets" standard.

Derudover bruges det egentlig ikke særlig meget mere.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: De eller du

Post by Annemaja »

"De" bruges vist efterhånden udelukkende på plejehjem eller andre steder hvor der stadig findes folk der ønsker den slags tiltale.

Ellers bruger vist ingen befolkningslag den slags mere.
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: De eller du

Post by LoneR »

På plejehjemmen bruger man også du.
Ihvertfald alle de plejehjem jeg har frekventeret, og det er egentlig nogle stykker.
Men måske skulle man kræve af telefonsælgerne, at de siger De til én, når de ringer - måske kan man forvirre dem. :hhansen:
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: De eller du

Post by misssophie »

jeg mener også det er totalt forældet og umoderne. Mærsk er død,- der er ikke flere tilbage der bruger De...

jeg føler mig distanceret og bliver irriteret over at blive tiltalt De, hvilket også gælder når jeg jeg læser det.

velkommen til 2012 lille du!
Misssophie
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: De eller du

Post by udlandet »

Blev jeg overbevist :-?
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: De eller du

Post by misssophie »

-ja, selvfølgelig blev du det...
Misssophie
Post Reply