Folkeskolereformen - eller revolution?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.

Hvad tænker Striglerne om reformforslaget?

Mere undervisningstid = mere læring!
1
5%
Det bliver folkeskolens undergang!
3
15%
Det bliver nogle lange uger for børnene... :-(
9
45%
Det bliver rart, man ikke længere skal betale for SFO, når skoledagen bliver længere!
0
No votes
Jeg tror ikke det gør nogen forskel.
3
15%
Man vil undgå skoletrætte børn og unge, når der er mere fysisk aktivitet og flere tværfaglige forløb og projekter.
1
5%
Aner det ikke - og jeg er også ligeglad...
2
10%
Det bliver en kanon reform! Jeg kan ikke se de store problemer...
1
5%
Og lærerne skal bare klappe kaje!
0
No votes
 
Total votes: 20

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Folkeskolereformen - eller revolution?

Post by 99E »

Så kom den nye folkeskolereform...

Kilde: http://www.uvm.dk/I-fokus/Goer-en-god-skole-bedre/Laes-udspillet-Goer-en-god-skole-bedre

Berlingskes resume ser sådan ud:
Image
http://www.b.dk/nationalt/se-folkeskolereformens-hovedpunkter

Hvis man rent faktisk vil vide hvad det handler om, er man desværre nødt til at skimme selve reformforslaget.

Jeg synes, det helt store problem er, at man igen diskuterer det forkerte - på SÅ mange måder.
Vi skal ikke diskutere hvilket RESULTAT vi vil have ud af folkeskolen. De er de fleste enige om. (Dygtige elever.)
Vi KAN diskutere hvordan vi skal nå målet. (Det er der ikke den store enighed om... Lang diskussion...)
Men vi ER NØDT TIL at diskutere: Hvilken skole vil vi betale for?!

Og så synes jeg det er en fejl, man helt overser et af de allerstørste problrmer ift. at få maksimeret udbyttet af undervisningen i folkeskolen:
Undervisningsparathed og deltagelse i undervisningen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Folkeskolereformen - eller revolution?

Post by 99E »

Der er nogle ting, jeg faldt over, da jeg skimmede forslaget...
Nogle ting, der IMO viser, at det her er skrevet af nogle flinke og velmenende politikere, der ikke kender så meget til hverdagen i skolen.

Problem: Uro i klassen.
Løsning: Motion i frikvarteret, "aktivitetstimer".
...fordi hvis bare eleverne spiller fodbold og leger fangeleg, løser det de problemer med uro og disciplin, der er i timerne?
Nej.
Motion og bevægelse ER godt.
Børnene lærer bedre, hvis de rører sig inden timen.
Og selvfølgelig er det nemmere at sidde stille, hvis man lige har brændt lidt energi af, end hvis man har siddet stille hele dagen.
Men problemet er, at "overskudsenergi" jo ikke er den eneste grund til, der er uro i klassen.
En del af årsagerne til uroen er også ting som: Manglende motivation. Manglende forståelse for oopgaven, formålet med opgaven mm. For svære eller for nemme opgaver. For kedelige opgaver. 117 andre ting, som eleverne "hellere vil" end de vil lave "det, de skal".

Problem: Manglende motivation, skoletræthed.
Løsning: Mere tid i skolen, mere IT, mere "alternativ indlæring".
Det her er IMO en af de helt store misforståelser når man snakker skole.
Misforståelsen, der handler om at alle elever altid "skal have lyst til" at lave "dagens opgaver" og deltage i "dagens undervisning".
Ikke bare skal de "have lyst til det" - de skal "have mere lyst til det" end til at snakke med sidekammeraten, SMS'e eller tegne enhjørninger.
Hver dag.
Hver lektion.

Og hvis ikke eleven "har lyst til" at gå i skole, er det på mystisk vis blevet lærerens ansvar at trylle lektionernes indhold om, så alle elever altid finder alle opgaver i alle lektioner mere interessante end alt andet. Og det skal derfor heller ikke være for svært. For så har eleverne ikke.... Jah, "lyst til" at lege med.

Problem: Matematik er svært!
Løsning: Eleverne skal lære matematik ved at bygge fuglehuse og kompostbeholdere!
- Men det er jo ikke nok at bygge et enkelt fuglehus eller en enkelt kompostbeholder for at "lære matematik". De fleste - især "de svage" elever, som man jo netop vil tilgodese med mere "praktisk" undervisning, har brug for at bygge mere end et fuglehus eller en kompostbeholder for at "lære matematik".
Skal eleven så bygge fuglehuse, til han har "lært" hvad-det-nu-er man lærer af at bygge fuglehuse?
Hvad så hvis elven "ikke har lyst" til det?
Eller skal eleven OGSÅ træne sin matematik inde i klassen på mere kedelig (men meget effektiv) vis ved fx opgaver i en (ydrk) bog og med (ydrkydrk) blyant?
Hvad så hvis eleven "ikke har lyst" til det?

Problem: Eleverne taler ikke godt nok engelsk!
Løsning: Engelsk fra 1. klasse - med 1 lektion om ugen.
- Jeg synes det er en brilliant ide at lære eleverne engelsk fra 1. klasse.
Der er noget fantastisk og vidunderligt materiale til det, som eleverne kan blive rigtig glade for, og som kan skubbe deres engelskkundskaber gevaldigt i vejret!
Men...
1 lektion om ugen. Det er noget, en eller anden, der slet ikke ved noget om sprogindlæring, har fundet på. Det duer ikke...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Folkeskolereformen - eller revolution?

Post by Intunia »

Jeg synes de skulle tage skridtet fuldt ud, og i stedet for at omdøbe Kristedomskundskab til religion, helt sløjfe de ret mange timer de har i faget, og så lære ungerne engelsk i stedet for.

Som forælder til en dreng i 1.klasse ser jeg ikke skævt til det nye udspil, selvom der nok kan justeres lidt.
Min dreng er i skole og SFO fra 7.30 til nogen gange kl. 16. Og han keder sig i SFO, som starter allerede
kl. 12.30.
Det er jo langt mere end de 6 timer om dagen, som heldagsskolen ville være. Og så er jeg stor tilhænger af INGEN LEKTIER! Fordi det gider hverken han eller jeg, når vi kommer hjem.
bla bla bla
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Folkeskolereformen - eller revolution?

Post by Felis »

Jeg synes faktisk vi skal tilbage til hvor børn skulle respektere lærerne.
I det hele taget trænger der til mere disciplin i folkeskolerne.

Hvor børn skal sidde på sin flade og følge med, med det formål at lære, når lærerne bestemmer at de skal.

Børn tager absolut ikke skade af, at der sættes grænser og at lære der er visse ting de bare skal.

Men i mange skoler er det ungerne der styrer showet, netop fordi der ingen grænser er.

Der findes inkompetente lærere en masse, der fandme ikke engang kan strikke en skrivelse sammen om et arrangement i klassen, uden den er pishamrende fyldt med stavefejl...betænkeligt, at sådan nogen "stavespassere" skal lære børn at læse og skrive, hvilket især også det med skriftsproget bærer tydeligt præg af f.eks på netfora hvor gennemsnitsalderen på brugerne er under 30 år.

Allerede da min den yngste startede i skole (hun er 27), havde man droppet den tvungne indlæring hvor lærerne kunne forlange at børnene fulgte med i undervisningen. I stedet kørte man en linie der hed "indlæring under ansvar", hvilket blev tolket sådan at det sådan set bare var op til børnene selv om de ville lære noget eller ikke.

De børn der ikke havde så nemt ved tingene og dem der ikke kunne gennemskue konsekvenserne af at dalre den af gennem skoletiden, de blev tabt.

Jeg bliver nogen gange ret rystet over at erfare den generelle uvidenhed der hersker blandt mange unge.
Og også over så massive manglende færdigheder til f.eks. at udtrykke sig mundtligt og skriftligt, at mange er at betragte som tæt på at være analfabeter.


Jeg tror ikke på en reform vil ændre noget som helst, for der er ikke sat fokus på det væsentlige, nemlig at de resultater børn af i dag får ud af folkeskoleundervisningen er så elendige, at vi ligger på en absolut sidsteplads blandt de lande vi sammenligner os med.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Folkeskolereformen - eller revolution?

Post by 99E »

Intunia wrote:Jeg synes de skulle tage skridtet fuldt ud, og i stedet for at omdøbe Kristedomskundskab til religion, helt sløjfe de ret mange timer de har i faget, og så lære ungerne engelsk i stedet for.

Fremragende ide... :mikkel:
Hvis man så insisterer på, de arme poder SKAL lære noget om kultur og religion og historie - så kan man jo passende gøre det i historie og samfundsfag...

Intunia wrote:Og så er jeg stor tilhænger af INGEN LEKTIER! Fordi det gider hverken han eller jeg, når vi kommer hjem.

Jeg synes ikke "Vi gider ikke" er et godt argument imod lektier.
Og der er slet ingen grund til at BRUGE dét argument, for der er masser af GODE argumenter for at droppe lektierne (eller begrænse dem).
http://www.metroxpress.dk/nyheder/lektier-skader-brn/pTeifr!09_0910-83/

Men der ER faktisk noget, man KAN lære af at have lektier for.
Man kan TRÆNE allerede etablerede færdigheder. Man kan bygge bro mellem hjem og skole. Børn og forældre kan mødes om et fælles tredje. Forældrene får et vist indblik i hvordan deres barn reagerer på skoleopgaver.

Intunia wrote: Og han keder sig i SFO, som starter allerede kl. 12.30.

:ehh: Så lad være med at sende ham i SFO og find på noget sjovere?
Jokes aside: Det ER jo ret beset dit valg, at han skal være i SFO i stedet for "noget andet". Jeg må indrømme, jeg har MEGET svært ved at se, hvordan nogle forældres behov for børneopbevaring uden for skoletiden skal belaste andre forældre - og deres børn. Sikkert fordi jeg kommer fra et område, hvor langt de fleste IKKE gik i SFO. De fleste af os "Landunger" stod på skolebussen og blev sat af et sted ude på landet og var hjemme om eftermiddagen. Enten hos os selv eller hos en kammerat.

Felis wrote:I stedet kørte man en linie der hed "indlæring under ansvar", hvilket blev tolket sådan at det sådan set bare var op til børnene selv om de ville lære noget eller ikke.

Den korrekte betegnelse er "Ansvar for egen læring".
Indlæring er nemlig et fy-ord, fordi det lugter af, at læreren bestemmer hvad der skal proppes ind i hovedet på de små søde børn.

Felis wrote:Børn tager absolut ikke skade af, at der sættes grænser og at lære der er visse ting de bare skal.

Vil du ikke være sød at få nogle flere børn - og så give besked når de starter i skole, så jeg ved, hvor jeg til den tid skal søge job? :lea:

Min oplevelse i skolerne har været, at det helt grundlæggende problem netop er:
Der er for mange børn, der ikke har de fornødne færdigheder og de rette holdninger til at "gå i skole".
Desværre er der også mange FORÆLDRE, der mener, det er synd for børnene, hvis de skal lave "kedelige ting" eller får skæld ud, når de laver ballade.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Folkeskolereformen - eller revolution?

Post by Intunia »

Ok, det synes jeg så er en gang generaliserende vås, Felis. -poogift
bla bla bla
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Folkeskolereformen - eller revolution?

Post by Intunia »

99E wrote:
Intunia wrote:Og så er jeg stor tilhænger af INGEN LEKTIER! Fordi det gider hverken han eller jeg, når vi kommer hjem.

Jeg synes ikke "Vi gider ikke" er et godt argument imod lektier.
Og der er slet ingen grund til at BRUGE dét argument, for der er masser af GODE argumenter for at droppe lektierne (eller begrænse dem).
http://www.metroxpress.dk/nyheder/lektier-skader-brn/pTeifr!09_0910-83/

Men der ER faktisk noget, man KAN lære af at have lektier for.
Man kan TRÆNE allerede etablerede færdigheder. Man kan bygge bro mellem hjem og skole. Børn og forældre kan mødes om et fælles tredje. Forældrene får et vist indblik i hvordan deres barn reagerer på skoleopgaver.

Børn og forældre kan mødes om et fælles tredie...fniiis. Som om vi ikke mødes om både fjerde og femte.!
Jeg synes til nød at en 1.klasses dreng kan have lektier for i weekenden, men i hverdagen er vi trætte, som i herre meget mega trætte. Der er ikke nogen motivation for yderligere indlæring efter en lang dag. Så nej vi gider ikke, betyder ikke at vi ikke gør det, men vil gerne være fri.


Intunia wrote: Og han keder sig i SFO, som starter allerede kl. 12.30.

99E wrote: :ehh: Så lad være med at sende ham i SFO og find på noget sjovere?
Jokes aside: Det ER jo ret beset dit valg, at han skal være i SFO i stedet for "noget andet". Jeg må indrømme, jeg har MEGET svært ved at se, hvordan nogle forældres behov for børneopbevaring uden for skoletiden skal belaste andre forældre - og deres børn. Sikkert fordi jeg kommer fra et område, hvor langt de fleste IKKE gik i SFO. De fleste af os "Landunger" stod på skolebussen og blev sat af et sted ude på landet og var hjemme om eftermiddagen. Enten hos os selv eller hos en kammerat.


Du har ret i, at det er et valg, at han går i SFO. Jeg kunne have valgt at være hjemmegående, men der har jeg altså været, og det er ikke for mig. Jeg kan ikke rigtig se andre muligheder lige nu. Han er simpelthen ikke moden nok, til at flakke rundt på landevejen alene.

Jeg forstår ikke lige, hvad du mener med "nogle forældres behov for børneopbevaring uden for skoletiden skal belaste andre forældre - og deres børn." ??
bla bla bla
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Folkeskolereformen - eller revolution?

Post by Felis »

99E wrote:[
Felis wrote:I stedet kørte man en linie der hed "indlæring under ansvar", hvilket blev tolket sådan at det sådan set bare var op til børnene selv om de ville lære noget eller ikke.

Den korrekte betegnelse er "Ansvar for egen læring".
Indlæring er nemlig et fy-ord, fordi det lugter af, at læreren bestemmer hvad der skal proppes ind i hovedet på de små søde børn. .



Jamen jeg synes sgu ikke det er ok at give børn på 6-8 år (eller ældre endnu) ansvar for egen læring, for de er ikke i stand til at gennemskue følgerne såfremt de bestemmer sig til, at de ikke gider.
Det indser de faktisk først når de bliver voksne og finder ud af, at der faktisk er mange døre der er lukkede for dem grundet manglende kvalifikationer.
Og selvfølgelig er det lærerne der bør bestemme hvad der skal puttes ind i hovedet på børnene, for jeg går ud fra der er delmål og mål for hvad børn forventes at kunne og have lært når de er færdige med skolen og at det er lærernes opgave at opfylde det....og hvis ikke, så er det sgu på høje tid det bliver genindført.

99E wrote:
Felis wrote:Børn tager absolut ikke skade af, at der sættes grænser og at lære der er visse ting de bare skal.

Vil du ikke være sød at få nogle flere børn - og så give besked når de starter i skole, så jeg ved, hvor jeg til den tid skal søge job? :lea:

Min oplevelse i skolerne har været, at det helt grundlæggende problem netop er:
Der er for mange børn, der ikke har de fornødne færdigheder og de rette holdninger til at "gå i skole".
Desværre er der også mange FORÆLDRE, der mener, det er synd for børnene, hvis de skal lave "kedelige ting" eller får skæld ud, når de laver ballade.


Det der med flere børn...det kommer sgu til at knibe med den alder jeg har :wow:

Men vi er slet ikke uenige i, at forældrene også bærer en del af ansvaret for børns indstilling til skolen.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

Re: Folkeskolereformen - eller revolution?

Post by sinesmølf »

Jeg er ked af det på mine børns vejne, men jeg har også sådan nogle kedelige introverte børn som oven i købet arbejder bedst i stilhed. det er der altså ikke meget af i folkeskolen.
I esbjerg er der allerede helhedsskole, og noget af det der er godt er at man har fået et meget større samarbejde op at stå mellem pædagoger og lærer. Den skal iøvrigt afsluttes i esbjerg kommune, fordi den er for dyr :ehj: Jeg har også prøve at undervise 1 klasses elever i matematik efter kl 13. Der er de godt nok ikke læringsparate, nogen af dem var bare udmattet og helt opgivende.

Hvis man skal have det til at fungere så er der nogle ting i forhold til bla aktivitets timer der skal nytænkes rigtigt meget! Ligeledes så syntes jeg også at man skulle sætte tid af til en spisepause, hvor alle børn kan nå at spise. Jeg syntes lektiecafe er en rigtig god ide, det er ikke desværre ikke alle lærer der bider på at lektier ikke er super effektive.

Jeg syntes de underminere deres agenda om at respekt om viden og proffesion, ved at sige at lærerne har tid at tage af. Alle de lærer jeg kender som jeg syntes er dygtige, bruger bestemt deres 37 timer om ugen. Og nogen af dem er på socialt udsatte skoler bruger bestemt mere. (jeg kender også nogle der bruger mindre, men dem syntes jeg et skulle være nemmer at fyre)
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Folkeskolereformen - eller revolution?

Post by 99E »

sinesmølf wrote:Jeg er ked af det på mine børns vejne, men jeg har også sådan nogle kedelige introverte børn som oven i købet arbejder bedst i stilhed.

Sådan en var jeg også... Og jeg ved, der er flere af dem derude... Jeg ved ikke helt hvad tanken er, de skal have ud af det. At de skal "Lære at være ordentligt udadvendte", måske... :ehh:

sinesmølf wrote:eg har også prøve at undervise 1 klasses elever i matematik efter kl 13. Der er de godt nok ikke læringsparate, nogen af dem var bare udmattet og helt opgivende.

Ja... Og det gælder også de ældre elever. Skolen i Qaqortoq havde sidste lektion fra 14-15 - og fra 4. klasse og frem, havde de mindst 2 gange om ugen til så sent... Puhh...

sinesmølf wrote:Jeg syntes de underminere deres agenda om at respekt om viden og proffesion, ved at sige at lærerne har tid at tage af. Alle de lærer jeg kender som jeg syntes er dygtige, bruger bestemt deres 37 timer om ugen. Og nogen af dem er på socialt udsatte skoler bruger bestemt mere. (jeg kender også nogle der bruger mindre, men dem syntes jeg et skulle være nemmer at fyre)

:katiekat: :mikkel:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply