Døv, stum, og ganske fantastisk

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Døv, stum, og ganske fantastisk

Post by Gry »

Det er sådan noget der ind i mellem sætter ting i perspektiv.

Jeg har INGEN anelse what so ever om hvor svært det her er, men jeg var helt overvældet over det niveau af sammenhørighed mellem menneske og hest - I andre har sikkert set den slags tusind gange før, men jeg var altså ekstremt benovet over det, og synes det var fantastisk at se :)

Så jeg ville altså lige dele:

http://www.facebook.com/photo.php?v=10151247520933901
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Døv, stum, og ganske fantastisk

Post by 99E »

http://www.westfallhorsemanship.com

http://en.wikipedia.org/wiki/Stacy_Westfall

Døvstum?
Den var ny.

Wiki-facts:
In 2003 she won the National Reining Horse Association Freestyle reining competition riding with no bridle, and in 2006, on the black American Quarter Horse, Whizards Baby Doll, aka “Roxy," she won twice while riding bridleless and bareback.


Stacy’s best-known bridleless freestyle ride was in 2006 when she and “Roxy” were named All American Quarter Horse Congress freestyle reining champions. She performed to the song “Live Like You Were Dying” by Tim McGraw and dedicated the ride to her father, who had died 24 days before her performance.[6] When a video of that ride was posted on her website in February 2008 it became very popular and came to the attention of television talk show host Ellen DeGeneres, who interviewed Westfall on her program on March 14, 2008, bringing both Westfall and Roxy to the studio.[3] However, by 2011, the video of Westfall's performance had "gone viral" across the internet containing a claim that she was in her 20s, deaf, and mute, none of which was accurate.


Stacy siger selv...:
http://stacywestfallhorseblog.com/2011/09/22/stacy-westfall-deaf-mute/

I love me some facts...

Hvor svært er det?
Det kommer an på...
Hvor svært er det at træne hesten uden brug af sadel og bid (eller i det mindste en ridegrime) til dét niveau? Forholdsvis svært.
Hvor svært er det at ride sådan på en i øvrigt veltrænet hest? Ikk' helt så svært.

Amatør-udgaver:
Barn på (synes jeg selv) veltrænet hest:

Barnet har lært at ride "sådan" på en hest, der allerede kan.

Større rytter, samme hest:

Hesten er trænet til at "kunne rides sådan" primært ved at "blive redet sådan".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Døv, stum, og ganske fantastisk

Post by Gry »

Det ser satme godt ud!

...til gengæld føler jeg mig uendeligt dum ved at hoppe på sådan en FB-overdrivelses-ting...men det måtte jo ske. Jeg må indrømme at jeg faktisk skvattede i med begge ben og glemte det der med at være kildekritisk *blushing*

Men det er stadig skide flot gjort, og det er fandme cool at et barn kan også! Jeg kan desværre ikke se den anden video - den siger at "vidoen er blokeret i mit land grundet ophavsretlige årsager"
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Døv, stum, og ganske fantastisk

Post by 99E »

Gry Gressbakken wrote:Men det er stadig skide flot gjort, og det er fandme cool at et barn kan også! Jeg kan desværre ikke se den anden video - den siger at "vidoen er blokeret i mit land grundet ophavsretlige årsager"


Ja.
Det er stadig godt redet. Og Stacy Westfall er også en god hestetræner.

Det svære for barnet er, at hesten jo er vænnet til mine (noget længere) ben - derfor er hun nødt til at hjælpe med pegepinden en del...
Den anden video...Tjah, det er sikkert fordi der ligger noget DAD-musik hen over som lydspor...
Somme tider kan man få lov at se den uden lyd på det direkte link, tror jeg nok:
http://www.youtube.com/watch?v=rCSx6J9JJU8&feature=g-upl
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Døv, stum, og ganske fantastisk

Post by Gry »

Jeg må i hvert fald ikke :(

"Denne video indeholder materiale fra [Merlin] Playground Music Scandinavia og EMI, hvoraf mindst den ene har blokeret den i dit land af ophavsretslige årsager.
Beklager."

Pokkers! Og det ser satme flot ud! Hvor trænet skal sådan en hest være for at kunne det der? Det lyder jo enormt "flot" at sige "Ja indianerne træner deres heste sådan, så det er naturligt blah blah blah" - Skal der ikke sindsygt meget til før den reagere på de der bittesmå ting, eller er det faktisk lettere jo yngre den er, så den ikke er vant til blindt at reagere på hovedtøj af den ene eller den anden art?
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Døv, stum, og ganske fantastisk

Post by 99E »

Som sagt: DAD-musik...
Hvor svært det er afhænger mere af mennesket end hesten - sådan i al almindelighed.
Min påstand er, at "alle kan lære det" - både alle heste og alle mennesker.

Jeg havde ikke været i gang med Parelli længe, før jeg tog de første ture i ridehallen uden sadel og hovedtøj - og det var på en dengang IKKE "på forhånd veltrænet" hest. Jeg ventede noget længere før jeg red "ude i verden" helt uden noget - og selv i dag foretrækker jeg i hvert fald at have en grime på i tilfølde af, der dukker noget uventet op...

Hvis du inde på Youtube søger på fx
Parelli Freestyle Audition
eller
Parelli Freestyle Level 3 (eller "Level 4")
eller
Parelli Freestyle L3 (eller L4)

...burde der komme masser af videoer. Også nogen, du kan se.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Døv, stum, og ganske fantastisk

Post by 99E »

Og så kom jeg i tanker om, den somehow er gået igennem på Facebook:
http://www.facebook.com/photo.php?v=10150205293345536&set=vb.558300535&type=3

...det må være fra FØR de begyndte at tage sådan noget copyrighthalløj alvorligt.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Døv, stum, og ganske fantastisk

Post by aribeth »

Hahaha... døvstum Stacy Westfall... Den havde jeg lige godt aldrig hørt før...
Raxacoricofallapatorius
Post Reply