Klikkertræning

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Klikkertræning

Post by HHansen »

Jeg er nødt til at dele min jubel med nogen - som altid er Striglerne jo lige her så det er oplagt :hhansen:

Jeg startede for en uge siden med at klikkertræne Suka - 4 år gl shæfter/labrador. Det var min træner i DCH der anbefalede mig at prøve det, fordi jeg har LIDT svært ved at få hende til at fokusere på mig og det jeg siger... :traet:
Hun er lidt egenrådig.. :hhansen:

Nå, men vi har så fulgt et mailkursus i denne uge - med daglige øvelser.. Jeg har læst mere og lagt klikker på nogle af de ting vi har svært ved, f.eks at aflevere frisbee når vi leger. Klik hver gang hun slipper har allerede hjulpet meget.

Men et af mine allerstørste problemer er at når vi er på luftetur i skoven - så skal de andre hunde vi møder DØØØØØØØ!!! :doed:
Hun er altid i snor, men gøer og snerrer og kaster sig frem i linen...
I den forløbne uge har vi ikke mødt nogen i skoven, men jeg har på lufteturene trænet at hun kommer hen til mig jævnligt, og får et klik og en godbid for det.

I dag mødte vi så en ældre mand med en løs puddel - jeg halede Suka ind (flexline) fik hende på plads, klik, godbid. Og så sad hun bare der - og fik masser af klik og pølser mens de passerede :jeanie:
Jeg var lige ved at tude! :heidio:
Vi mødte dem én gang mere idét skoven ikke er så stor - denne gang passerede de på vores venstre side, dvs jeg var ikke engang imellem Suka og den fremmede hund. Men igen sad hun bare og kiggede og fik klik og pølser... Jeg fortalte den forundrede mand at vi trænede at hun ikke skulle gø af fremmede hunde - kunne se at han syntes det var mærkeligt. :hhansen:

Men det var så FEDT :jeanie:
Det KAN selvfølgelig være at lige den hund ikke skulle dø - der er forskel på dem vi møder - men som regel undslipper der hende mindst en knurren og enkelte bjæf. Men i dag - intet!

Jeg håber så meget at klikkertræningen kan få det pillet helt af hende! :elsk:

Hvor mange her klikkertræner deres dyr?

Nogen der kan anbefale god litteratur/websider?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Mia
Posts: 187
Joined: Tue 2. Dec 2008 19:31

Re: Klikkertræning

Post by Mia »

Fedt - Tillykke, det er det bedste når det det lykkes :jeanie:

Har selv prøvet det med den lille grå hest, men han er bange for klikkeren, så vi kom ikke så langt. :ehh:

Men Merete fra www.stenner.dk synes jeg er rigtig dygtig. Det var hende jeg prøvede sammen med. Hun gør det med både hunde og heste.
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Klikkertræning

Post by Pia »

Jeg klikkertræner den lille hund, og Signe har overtaget efterhånden. Den har lært en masse tricks.
Det var nu mest for at aktivere den lidt (Tricksene)

Jeg klikker den når vi går tur, så den har lært at gå pænt, komme ved indkald, sitte når vi stopper op og den slags basale ting.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Klikkertræning

Post by Frieser9460 »

Tillykke med successen!! :katiekat: :sanne:

Klikkertræning er FANTASTISK!!! :jeanie: Jeg bruger det selv på Basil (skal bare lige have købt en ny klikker, da dyret har "ædt" den gamle :-o ), og vi har taget kvantespring i vores træning, siden vi begyndte på klikkeren. Han ELSKER det og er meget mere fokuseret på mig end tidligere. :-)

Faktisk er jeg så begejstret for klikkeren, at jeg også er begyndt at overføre metoden til hestene. Jeg er startet med de små, men overvejer også at involvere klikker i tilridninge af Stuntman.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
hansi
Posts: 88
Joined: Sat 4. Feb 2012 20:01

Re: Klikkertræning

Post by hansi »

Dejligt at endnu flere har glæde af klikkern. Min klikker er desværre i udu, men et klap på lommen har nu overtaget klikkelyden og det virker lige så godt.
Det bliver spændende om din hund vil fortsætte med at reagere så flot når i møder andre hunde.
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Re: Klikkertræning

Post by Glory »

Det må da være en total succesoplevelse Helle - hvor nice!!! :jeanie:

Jeg har brugt klikker på både Flanne og John - Flanne er den helt genial til, han vil næsten hoppe på tungen for et klik. Johnse er lidt mere ligeglad, og mister hurtigt interessen.

Jeg synes at det er et ret godt værktøj.
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Re: Klikkertræning

Post by mathea »

FEDT til lykke :katiekat:

Jeg bruger en tunge i gane lyd (champagneprop) - som jeg ikke bruger i ridning eller andre steder, det har den fordel at jeg altid har den med mig :-) og ikke mindst at jeg har begge hænder fri.

Et trick jeg fik af min ridelærer, det virker fortrinligt :elsk: :askepot:
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
Post Reply