Sikke en møgdag...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Sikke en møgdag...

Post by Frieser9460 »

I dag har været en rigtig møg dag! :ked:

Dagen startede ellers som de fleste andre med, at Bo og jeg stod op og hastede rundt for at nå at blive færdige og komme af sted på arbejdet til tiden. Jeg fik ordnet opvasken og kattebakkerne, luftet Basil og fodret marsvinene samt badet, mens Bo fodrede hestene og lukkede dem på fold og fodrede fuglene og kaninen, og for en gangs skyld var vi i nogenlunde tid af sted på vej til arbejde. Så det tegnede til at blive en ganske god dag. :-)

Vi blev klogere... :ked:

På vej til arbejde, cirka 6 km fra, hvor vi bor, fik vi øje på en dåbuk, som stod inde i vejsiden. Bo sænkede farten og bremsede roligt ned, men bukken blev stående... lige indtil vi var ud for den; så sprang den direkte ud foran os, så vi kørte direkte ind i bagparten på den. Fra min plads på passagersædet så det næsten ud, som om det hele skete i slowmotion... Bukken blev ramt på bagparten, og det så næsten ud, som om den satte sig op på kølerhjelmen af bilen, hvorefter den blev slynget fremad og kurede på siden 5-10 meter hen ad vejen. Da den "stoppede", forsøgte den at komme på benene, men bagpartiet var tydeligt smadret, så den kunne ikke rejse sig. I stedet fik den "krabbet" sig ind i rabatten, hvor den lå nogle sekunder, inden den sprællede med forparten igen og tiltede ned i grøften. :-o :ked:

Min eneste tanke var bukken. Først prøvede jeg at ringe til politiet, men kom igennem til en alenlang IVR med tast 1 for ditten og tast 2 for datten osv., så det opgav jeg igen med det samme og ringede i stedet 112. Her fik jeg først "vent venligst" (ARGH!!!), hvorefter jeg fik en mand i røret og forsøgte at få samling på mig selv (jeg rystede og stortudede), mens jeg forklarede ham situationen. Han var mest optaget af, om jeg var kommet noget til, og til sidst blev jeg vist nok temmelig irriteret, så jeg fik i stedet en henvisning til 1812; dyrenes alarmcentral. Godt så, ringe op dertil.... og ny IVR. Tast 1 for påkørt dyr osv. Grrr!!!! Men jeg nåede da til sidst igennem til "Camilla", som lovede, at hun ville bestille en svejshund. Jeg forklarede så, at jeg altså bare skulle bruge en jæger, for den buk løb ingen steder, så hun fik mig til at love, at vi blev på stedet, mens hun fik sendt en jæger ud.

Så ventede vi... og ventede og ventede i, hvad der føltes som evigheder. Den arme buk lå stadig i grøften og klagede sig, og da jeg ville se til den, blev jeg antastet og skældt ud af en dame, som var holdt ind til siden, fordi jeg "rendte rundt ude på vejen i helt sort tøj uden reflekser" (undskyld, dame - næste gang tager jeg da lige en refleksvest på, inden jeg køre dyret ned!! :mur: ), så jeg til sidst måtte rykke mig fri, bede hende om for h..... at lade mig være i fred og gå tilbage i bilen. Heldigvis kom jeg derefter, mellem hulk og hikst, i tanke om, at vi holdt næsten ud for den vej, hvor vores hund, Basils, opdrætter bor. Så jeg sendte hende en SMS for at spørge, om hun evt. vidste, om en af deres naboer var jæger, og hun ringede mig så op med det samme, for hun havde faktisk set, at vi påkørte dyret og havde, sagde hun, lige stået og sagt til sin mand, at bare det nu ikke var os. Hun troede så først, det var en læge, vi skulle bruge og var helt befippet (hun havde tilfældigvis en nabo, som var læge, faktisk), indtil jeg fik korrigeret, at det altså var en JÆGER, jeg skulle have fat i til dyret. Den kunne hun heldigvis også klare - 30 sekunder senere ringede hun mig op igen og sagde, at der kom en jæger om 3 minutter, og at hun også lige ville komme op til os.

Basils opdrætter og jægeren kom omtrent samtidig, jægeren skød den stakkels buk med det samme, og jeg fik ringet til Dyrenes Beskyttelse igen, trykket mig igennem IVR'en endnu en gang og aflyst den jæger, de var i gang med at finde.

Imens alt dette stod på, havde Bo fået ringet til Falck og mekanikeren... og først der begyndte jeg egentlig at spekulere over, hvordan Bo og jeg selv havde det, og det var også først der, det gik op for mig, at bilens front var totalt smadret. :ked:

Alt, hvad jeg havde kunnet tænke på indtil da, var den stakkels lidende buk nede i grøften... :ked:

Bo og jeg måtte jo så tage fri fra arbejde og har brugt dagen på at ringe rundt til lægen, forsikring osv. Mekanikeren siger, at Altoen aldrig kommer ud at køre mere. :ked: Og selvrisikoen er på 4.957 kr. Glædelig jul og godt nytår!! :ked:

Og vi kan ikke klare os herude på landet, uden for lands (og offentlig transports) lov og ret uden en bil, så det har bare været noget rigtigt møg + vi skal begge til lægen og tjekkes efter, bare lige for en sikkerheds skyld, samt skulle have ordnet lidt indkøb osv., hvilket jo er meget svært uden et ordentligt transportmiddel. Ja ja, lægen og indkøbene kunne vi sagtens gå ind til, hvis det skulle være helt galt, men jeg havde også brug for at komme til Aalborg for at hente min arbejds PC, så jeg slap for at bruge flere feriedag og kunne arbejde hjemme i morgen, og der er 40 km,, så det var ikke så nemt at tage den tur til fods eller på cykel.

Heldigvis var nogle af vores venner så søde at træde til og hjælpe med at få hentet min arbejdscomputer samt køre os ind for at handle. Lægen kunne vi desværre ikke nå at få med, så der måtte vi lave tiden om til i morgen i stedet for.

Efter en del telefoneren rundt i løbet af dagen er det også lykkedes mig at få styr på forsikringer, få afsluttet med taksatoren (fik desværre ikke så meget for bilen, som jeg havde håbet på, men jeg er også elendig til at forhandle om den slags) og få købt en "ny" brugt bil, som vi kan få fra i morgen. Ikke lige drømmebilen for mit vedkommende, men når økonomi og tidsnød også spiller en rolle, så er der ikke rigtigt råd til at være kræsen. Hvis den bil, vi har købt (en Citroën Xantia 1,6 fra 1999), bare kan klare sig i et par år, uden vi skal putte aaaalt for mange penge i den, andet end naturligvis almindelig service og slidtage, så er det såmænd også udmærket, for så skulle der gerne være luft i økonomien til at købe en større, dyrere og bedre bil; måske oven i købet den firhjulstrækker, vi ønsker os. Og det er en udmærket bil til prisen; den har et par småskrammer, men er overordnet betragtet pæn og velholdt, og den har faktisk ikke engang kørt så mange kilometer som min elskede lille Alto, selv om den er 6 år ældre... og så kører den også godt.

Nu, hvor chokket har lagt sig, er jeg også rigtig glad for, at hverken Bo eller jeg selv kom til skade ved sammenstødet. Havde vi kørt bare lidt hurtigere, var der stor sandsynlighed for, at bukken var røget helt op og gennem forruden ind på skødet af Bo, så vi var bestemt heldige. Det var bare ikke lige hverken os selv eller bilen, som stod først i mine tanker lige i selve situationen, for det var så frygteligt synd for det stakkels dyr... og den grumme oplevelse, selve påkørslen var, bliver ved med at afspilles som en film på min nethinde igen og igen. :ked:

Den grimme oplevelse kommer til at sidde i mig i lang tid fremover, det er der ingen tvivl om, og sikkert også i Bo, selv om han i hvert fald udadtil ikke virker helt så påvirket som mig.
Vi talte også her til aften om at lave en "nødhjælpskasse" til bilen med lommelygte, tæpper, en kniv, noget reb osv., så vi er bedre rustede til at klare en tilsvarende situation en anden gang, og der ud over vil vi undersøge, hvad det koster, hvis Bo skal tage jagttegn. Ikke for at gå på jagt som sådan, men så han kan (og må) aflive, og vi ikke igen løber ind i, at et dyr skal ligge og lide, fordi vi ikke lige har en jæger med i bilen.

Men sikke en omgang bøvl... og AV min tegnebog!! Hvorfor er der altid et eller andet ekstremt dyrt, der går i stykker lige op til jul?? :tommelned: :ked:

Sagt med andre ord; kan man ikke bare lige skrue tiden tilbage, vågne op og starte dagen forfra UDEN al den bøvl og ballade??? :ehh:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Sikke en møgdag...

Post by aribeth »

Øv øv øv, det er så grim en oplevelse.... Jeg kørte for år tilbage et rådyr med to lam i maven ihjel, Det var skrækkeligt. Og så de dumme penge.

Men for søren altså... Pas på med at rende rundt i mørket efter halv- eller heldøde dyr... For en uge siden blev min nabo vidne til en mand der blev kørt ihjel fordi han lige ville tjekke en ræv han havde ramt... Man skal ikke stå ude på vejen i mørke uden reflekser eller lys... Heller ikke pga et påkørt dyr...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Sikke en møgdag...

Post by aribeth »

Men det er ikke altid nemt at tænke klart i sådan en situation.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Sikke en møgdag...

Post by Frieser9460 »

Jamen jeg ved jo inderst inde godt, at det ikke er super klogt at rende rundt ude på vejen i mørket uden reflekser på og så oven i købet i helt sort tøj - heller ikke pga. et tilskadekomment dyr. Og den vrede dame er da sikkert også blevet forskrækket, hvilket var årsagen til hendes voldsomme "angreb"...

Men det var bare hverken reflekser, sort tøj eller mørke, jeg tænkte på lige på det tidspunkt... :ked:

Og jeg er nok nødt til at erkende, at jeg ville gøre nøjagtigt det samme igen, hvis situationen nogensinde skulle opstå igen.

Refleksveste ER dog en af de ting, vi har planlagt at lægge i vores lille nødhjælpskasse. For de kan være gode at have under alle omstændigheder, hvis man kører galt, eller bilen går i stykker, mens det er mørkt, og vi er nødt til at gå ud af den.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Sikke en møgdag...

Post by Ane »

puha en forskrækkelse.. også skræmmende hvor meget der kan ske selv ved lav fart.. håber den nye bil er god :-)

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Sikke en møgdag...

Post by BeritH »

Øv for pokker, jeg kørte også et rådyr ned for nogle år siden, heldigvis var det på motorvejen og jeg kørte så stærkt at den var dræbt på stedet. Bilen fik lidt skrammer, men ikke noget af betydning, så den var klar igen et par dage efter.

Men vi kunne ikke finde rådyret, og der var ekstremt trafikeret, så jeg måtte også have en hundefører ud. Heldigvis viste det sig at rådyret bare var blevet slynget væk efter påkørslen, så den blev fundet død i midterrabatten på motorvejen.

Dengang overvejede jeg også jagttegn for at kunne aflive et nødstedt dyr.

Mht. reflexveste, så har de fleste tankstationer sådan et nødkit med trekant, vest, slæbetov og startkabler. Det koster ikke alverden.

Godt der ikke skete noget med jer.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Sikke en møgdag...

Post by Felis »

Øv, sikke en oplevelse...det er aldrig rart at påkøre et dyr.




BeritH wrote:Dengang overvejede jeg også jagttegn for at kunne aflive et nødstedt dyr.

BeritH


Jamen for det første må man jo ikke køre rundt med sit våben i bilen, medmindre det er med jagt for øje...og man ved jo ikke hvor langt fra hjemmet man risikerer at påkøre dyrene.
og det har jo intet formål hvis det eksempelvis tager 1 time at komme hjem efter sit gevær.

I øvrigt må ALLE dræbe et alvorligt tilskadekommet dyr for at udfri dyret af dets lidelser.
Det kræver ikke jagttegn, blot at man kan gøre det uden at tilføre dyret yderligere og unødig lidelse.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Sikke en møgdag...

Post by Frieser9460 »

Tak for jeres søde ord. Det var virkelig en grim oplevelse, og det var heldigt, at der ikke skete mere med os, for det kunne være gået helt galt... havde vi bare haft lidt mere fart på, da vi ramte, eller var der kommet en modkørende lige i det samme (dyret blev slynget over i modkørende vejbane), kunne det hele være gået meget værre. :oeje:

Felis, nu har jeg ikke prøvet at tage jagttegn og ved derfor heller ikke præcist, hvad man lærer under sådan et kursus... men lærer man ikke andre metoder at aflive et større dyr (rådyr, dådyr osv.) end at skyde dem??

Og så vidt, jeg ved, har de da f.eks. ændret i kniv-loven, så man nu godt må have en kniv i bilen? Eller er det mig, der har misforstået noget?

Jeg er selvfølgelig klar over, at vi ikke må køre rundt med en riffel eller et haglgevær. :linski:

Lige nu sidder jeg her og kigger ud af vinduet... det er altså mærkeligt, at det er en grøn bil, der holder der i stedet for den bette sølvfarvede...
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Re: Sikke en møgdag...

Post by mathea »

For satan da!! - Godt i er okay og ikke mindst at bukken blev forholdsvis hurtigt aflivet.

Xantia er en ganske udmærket bil - dejlig stor og rummelig - kan godt stadig savne min når jeg skal hente foder og den slags
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Sikke en møgdag...

Post by Lena »

Åh Louise for fanden da......... Sikke en lortedag!!!

Vi har i solskærmen et visitkort på vores lokale Svejshundefører. Ham kan vi ringe til hvis vi kommer ud for at skulle bruge sådan én. Vi brugte det engang vi var på vej til Sjælland. Lige efter Farøbroen lå der en buk i siden af motorvejen. Vi var ret enige om at dét ikke er normal adfærd for en buk, så vi ringede til vores Svejshundefører og han lovede at gøre noget aktivt!

HrG er jæger, men vi kan jo ikke rende rundt ved motorvejen og aflive dyr.
Post Reply