Sikke en møgdag...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Sikke en møgdag...

Post by HeidiO »

Godt der ikke skete noget med Jer, men man bliver jo chokeret efter sådan en tur.

Jeg har en app på min telefon, netnatur hedder den, der kan man også finde nærmeste schweisshund, eller få en sms med de 3 nærmeste hundeførere :-)
Heidi
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Sikke en møgdag...

Post by udlandet »

Godt at i er ok, selvom i selvfölgelig er blevet forskräkkede.

Puha, der har vi väret. Men heldigvis uden större skader. Men kan nu godt forstå at damen blev forskräkket og råbte höjt! Mon ikke at reflexveste snart bliver lovkrav, det er en billig livsforsikring. Jeg har ikke skänket det med knivloven en tanke. Vi har efter at havde påkört et dyr altid en kniv i bilen. Og manden der ellers bare kan slå fluer ihje har skam brugt den på et dyr der led. Iövrigt har vi også kniven i bilen i tilfälde af at noget skulle gå galt med en hest under transport. Herovre behöver man ikke at vente på en jäger, man skal bare afmärke stedet.
Godt at i er ok, selvom i selvfölgelig er blevet forskräkkede.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Sikke en møgdag...

Post by Frieser9460 »

Jeg kan forstå - efter at have talt med forskellige - at der er delte meninger om, hvorvidt det er lovligt med en kniv i bilen. Så jeg tror, jeg skal have undersøgt det nærmere, før vi føjer sådan en til "nødhjælpskassen". Men lommelygte, refleksveste, tæpper, reb og i hvert fald én eller anden form for spids/skarp genstand er et must.

I øvrigt må jeg - efter at have fået mine fine "nye" bil hjem - tilstå, at det faktisk IKKE er en Xantia... men en Xsara. :roed: Dagens lektie: Lyt ALDRIG til kæresten, når du ved, han ikke har en sk*d forstand på biler... :lol:

Nå, men det virker umiddelbart til at være en udmærket bil uanset hvad. Den har en fornuftig størrelse, og der er god plads i den. Jeg skal bare lige vænne mig til at køre i så stor en bil igen efter 7 år med Suzuki Alto... hold da kæft, jeg føler, jeg sidder midt ude på vejen, når jeg kører i denne her. :roed:

Og så bekræftede lægen i øvrigt, hvad jeg sådan omtrent vidste allerede; ingen alvorlige skader, men et vrid og en række muskelinfiltrationer i nakken og ryggen. Jeg skal forvente at være generet i et par uger - bliver det til mere end tre uger med av av, skal jeg kontakte lægen igen. Diagnosen for Bo var nøjagtigt den samme.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
KirstenR
Posts: 44
Joined: Wed 21. Mar 2012 16:39

Re: Sikke en møgdag...

Post by KirstenR »

Puh ha, Louise - godt det ikke gik værre.

En evt. lovlig kniv i bilen skal være en foldekniv med max. 7 cm. blad, der må ikke være lås på bladet. Et alternativ er en skruetrækker, der er slebet rimelig skarp, det siger myndighederne ikke noget til. Selvom man er jæger eller på en eller anden måde "lovlig" bruger af kniv, så må man ikke til daglig køre rundt med en kniv i bilen. Min bedre halvdel er jæger, og jeg har fået drabs"vejledning", men om jeg vil være i stand til det i en aktuel situation, ja det er et spørgsmål.......

Med hensyn til jeres skader, så meld det til jeres ulykkesforsikring, både i tilfælde af at der senere skulle dukke nogle eftervirkninger op, men også fordi i muligvis kunne få nogle kiropraktor/fys'-behandlinger på forsikringens regning. Det sidste kunne måske modvirke generne, i vil få i de næste par uger.

God bedring til jer begge to.
mvh
Kirsten
User avatar
stardancer
Posts: 525
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Sikke en møgdag...

Post by stardancer »

Godt der ikke skete noget med jer udover forskrækkelsen som godt nok heller ikke er særlig morsom - glemmer aldrig den mørke aften der sprang et rådyr lige ud foran svigerindens bil da hun kørte os hjem, gudskelov ramte hun ikke dyret men man vågner edderrådme op når der flyver et dyr forbi forruden og bremsen bliver hugget i :wow:

Godt i fik fat på en jæger til at aflive det stakkels dyr, puha, det må have været hæsligt - kunne de dog bare dø på stedet istedet for at lide med en smadret krop :graed:

Ang. refleksveste så kan de bestilles ganske gratis på trygfondens hjemmeside men vær lige opmærksom på at str. onesize til voksen altså ikke er voldsomt stor, målene på mærket viser en person på 140 cm i højden og 101-130 brystmål. Så er man bare lidt stor kan man altså ikke passe vesten udover en jakke. Jeg er 153 cm høj - aner ikke mit brystmål men er nede på 116 kg nu og jeg kan LIGE akkurat passe vesten UDEN jakke på :mur:
/Sofie
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Sikke en møgdag...

Post by Stimata Doamna »

Puha, vildt er godt, men enten i live eller i gryden - det skal ikke blandes sammen med biler!

Her ringer man 113, den direkte linje til politiet, og de er ret hurtigt på stedet (der må jo være nok af dem, og de har nok ikke for meget at lave). Alt efter om man melder 'dødt dyr' eller 'levende dyr', sender de en passende patrulje, såvidt jeg har forstået - jeg har kun prøvet 'dødt dyr'.

I Luxembourg skal man have refleksveste i bilen (ellers går den fx ikke gennem syn uden anmærkninger...) til alle, der stiger ud af bilen, det vil i princippet sige, at antallet af veste bør være lig med antallet af siddepladser i bilen. Inden det blev lovpligtigt, spekulerede jeg ikke rigtig over det, men hvor er der mange situationer, hvor det er meget rart at have sådan en ved hånden - og de bliver brugt flittigt!
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Sikke en møgdag...

Post by BeritH »

Felis wrote:
BeritH wrote:Dengang overvejede jeg også jagttegn for at kunne aflive et nødstedt dyr.

BeritH


Jamen for det første må man jo ikke køre rundt med sit våben i bilen, medmindre det er med jagt for øje...og man ved jo ikke hvor langt fra hjemmet man risikerer at påkøre dyrene.
og det har jo intet formål hvis det eksempelvis tager 1 time at komme hjem efter sit gevær.

I øvrigt må ALLE dræbe et alvorligt tilskadekommet dyr for at udfri dyret af dets lidelser.
Det kræver ikke jagttegn, blot at man kan gøre det uden at tilføre dyret yderligere og unødig lidelse.


Ja men så ville det i givet fald også være med "jagt" for øje uanset hvor jeg var på vej hen, men bare rolig, jeg har valgt den løsning fra igen. Men med hensyn til aflivning uden unødig lidelse, så må den mest skånsomme aflivning må vel også være et skud. Det er sgu svært at aflive et rådyr uden unødig lidelse med forhåndenværende materiale fra bilen.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Sikke en møgdag...

Post by Frieser9460 »

Okay, nu er jeg ved at være rigtig godt træt af dyr, der bliver påkørt... Først var det vores egen staldkat, Bartok, forrige mandag, og dernæst kørte vi jo selv på den der buk i torsdags...

Da Bo og jeg så kom hjem her til aften, kunne vi se, at der holdte en bil parkeret med katastrofeblinket tændt og gik en masse mennesker rundt lige der, hvor vi drejer ned til den lille landsby, vi bor i udkanten af. Ikke svært at gætte, hvad der var sket... og de rendte alle sammen rundt i mørkt tøj, tilsyneladende uden lygter, så jeg skyndte mig ind, tog en refleksvest og en pandelampe på og gik ned for at se, om der var noget, jeg kunne hjælpe med.

På vej derned "fandt" jeg så en jagthund, som kom susende ud fra vores mark (den uden heste, heldigvis). Jeg fik fat på hunden, og kort efter kom en mand gående og kaldte på hunden. Det viste sig at være en jæger, som takkede mig for at have fundet hans hund. Han kunne også fortælle mig, at det var et krondyr, som var blevet påkørt, og at de ikke kunne finde det. Jeg spurgte, om jeg kunne hjælpe, hvortil han svarede, at "det ikke var noget for sådan en bette pige at rende rundt efter sådan et dyr"... hrmpf!! Jeg er sgutte nogen bette pige mere...

Men jeg måtte pænt forføje mig igen... og gik i stedet ind langs med skoven fra "vores side" af den. Bo kom lidt efter for at hjælpe, men efter en lille times søgen, måtte vi give fortabt. Vi hørte ingen skud, men den sidste halve time, vi ledte, kunne vi ikke længere høre jægeren pifte ad hunden og hunden bjæffe... så forhåbentlig fandt de dyret og fik gjort en ende på dets lidelser. Føj, sådan et krondyr er stort... det har helt sikkert været en grim oplevelse for chaufføren og for det stakkels dyr ikke mindst!

Bo og jeg snakkede efterfølgende om, at vi vil prøve at kontakte teknisk udvalg i kommunen for at foreslå, at der bliver sat nogle "pas på vildtet" skilte op her omkring. Så meget vildt, vi har, der render rundt her, må det være påkrævet
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Sikke en møgdag...

Post by Godzilla »

Du er da godt nok plaget af trafik og dyr p.t. Louise. Jeg håber at det stopper nu.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Sikke en møgdag...

Post by Frieser9460 »

Ja tak... ikke flere påkørte dyr til mig.

Jeg håber, teknisk udvalg vil tage vores forslag seriøst. Jeg har ladet mig fortælle, at de ved Rold Skov har sådan nogle censorer, som blinker advarende, når der er vildt ved vejen... sådan nogle kunne vi også godt bruge oppe, hvor vi bor...
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply