Øko er dårlig kvalitet?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by aribeth »

Hahahaaaa åh jamen der er sgu nutters alle steder... :hhansen:

hvis jeg googler "der findes rumvæsner på jorden" så kan jeg også finde steder på nettet der fortæller mig at det gør der og de har sikkert eksempler der underbygger deres påstand... man kan også google "der findes en Gud" og det samme vil ske...
Det gør det bare ikke rigtigt...

Kildekritik er en god ting... videnskabelige beviser er en anden god ting... men det er vist sådan lidt ondt at mene den slags...

Kukuk Felis...

jeg er i øvrigt ikke fuldstændig eksalteret over øko... som Lone er det primært fordi jeg synes det er en god ide at minimere sprøjtegiftene i vores natur... derefter er kravene til dyreholdene et ekstra plus...

Mine egne dyr er ikke økologisk opdrættet... faktisk fodrer jeg med GMOsoya lige nu... prøv i øvrigt at google "GMO indeholder stof som regeringen har puttet i så de kan hjernevaske os"... (hvis I forstår sådan en lille en) :linski:
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Kokjo
Posts: 185
Joined: Mon 10. Oct 2011 19:23

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Kokjo »

Træthed i hjernen og systemoverload.... Det er totalt uoverskueligt og ikke til at finde ud af, med mindre man vil bruge timer på nettet på at søge viden, hvad man rent faktisk får når man køber øko eller ikke øko.

Stor udvikling (eller måske er det afvikling) er hvad der sker i mit hoved og min krop for tiden, og jeg kan godt sige jer, at det bliver ikke lettere at beslutte hvad der skal i indkøbskurven som ugerne går....
Faktisk har jeg overhovedet ikke lyst til at handle ! Jeg synes det er vulgært at træde ind i et supermarked, og jeg får direkte fysisk kvalme af at kigge på kødpakkerne i køledisken. Faktisk har jeg det bedst med at proviantere hos min lokale købmand, hvor alting er i mindre målestok.

Jeg køber ikke æg, hvis mine egne høns ikke forsyner godt nok, så undværer jeg.
Mælk har jeg det sværere og sværere med... Jeg tror det ender med at mit forbrug stopper.
Jeg kan ikke købe kylling, men jeg kan godt tage mig sammen til at slagte en af vores egne i ny og næ. Når den så ligger der i gryden og er spiseklar, så kan det sagtens ske at jeg mister appetitten alligevel.
Jeg spiser helst kun oksekød som er født og opvokset hos mig selv.
Jeg spiser ikke ret meget svin.
Fisk kan jeg næsten kun klemme ned hvis den er fanget i "mit eget" farvand.

Det er en kvalmebelagt kræsenhed der vokser og vokser indeni mig, gad vide hvad det ender med...
Jeg bryder mig bedst om en snæver liste fødevarer, kødmængden er faldende selvom jeg bør spise meget protein.

Hvis ikke mine heste var så store, og taget ud af konsum, så ville jeg nok have det bedst med at spise en af dem, når de engang ikke kan leve mere.
Jeg holder meget af at gå ud i min totalt tilgroede køkkenhave og nippe af de forskellige ting som selv har formeret sig eller er spiret fra noget jeg ikke fik gravet op. Sådan lidt...... Spis hvad du finder + en skive rugbrød.

Jeg bor i et lille samfund hvor der gøres meget ud af at handle lokalt og dele og bytte. Et glimrende eksempel er genboens ribsbusk der forsyner mange herude med géle. I år har jeg byttet mig til et par glas for nogle rocculafrø og en pose umodne figner.
Det kan jeg godt lide.

Jeg synes det er pissesvært at blive et bedre menneske, og det er hvad jeg gerne vil.
Vh Christine

Lækkert håndsyet hesteudstyr www.trollhillfarm.eu
Dare to dream... www.shirefarm.dk
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Gry »

I en SUPER perfekt verden havde jeg nosserne til at være veganer. Jeg beundre dem der komplet fravælger animalske produkter, men uden at de har den tilgang at de skal være hysteriske og moral-prædike over for andre.

Problemet er bare at det mere eller mindre er en videnskab, og ja...jeg elsker mine dyreprodukter. Jeg kan lide sko med læder og bælter. Ikke at jeg har nogen - men jeg synes silkekjoler er flotte.

Økologisk tøj...det må vel være næste skridt på linjen. Jeg ved der er nogen der arbejder med det, men jeg tror aldrig jeg sådan rigtig har set det i butikkerne. Er der nogen af jer der ejer økologisk tøj eller økologiske sko?
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by misssophie »

Jeg sætter personligt grænsen ved øko-tøj, ligesom jeg heller ikke gider sætte mig ind i børnearbejde i Kina,- er tøjet lavet i Kina køber jeg det alligevel.

man kan ikke redde hele verden,-og da det er dyrene og ikke børnene der ligger mig mest på sinde,- vælger jeg at gå mere op i dyrevelfærd end i børnearbejde.

-og jeg sover fint om natten ...

som jeg ser det, kan man ikke leve det perfekte liv, uden at forurene med benzin og diesel, ikke-øko-varer, ikke børnearbejde og alt muligt andet, uden at bo i en jordhule. selv bonderøven kan ikke,- og han har ikke noget alm. dødeligt fuldtidsarbejde ved siden af...
Misssophie
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Godzilla »

Jeg er så heldig at vi har et økolandbrug med udsalg lige i nærheden. De er ikke særligt dyre og deres grønt er friskt.

Kød spiser jeg ikke ret meget af, og jeg gider som regel ikke at købe det de har i supermarkedet. Gårdbutikker er der en del af heromkring og der kan jeg se dyrene gå og græsse ude osv. Hvis økodyr ikke må behandles når de er syge synes jeg ikke det er velfærd.

Æg køber jeg ved en økogårdbutik hvor jeg kan se hønsene futter rundt i en æbleplantage og ser pæne ud.

Jeg glæder mig til at få køkkenhave igen.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Felis »

****Herudover køber jeg en stor del af mit kød i gårdbutikker, hvor jeg kan få lov til at se dyrene og deres livsbetingelser***


Ja, men det er jo ikke sikkert det er økokød der sælges sådanne steder.

Jeg tror mange bytter rundt i begreberne.

Frilands/løsdrift/lokal bonde-kødpusher/æg + grønt solgt i vejkanten o.s.v. har jo ikke umiddelbart med økologi at gøre
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Pia »

Jeg tror også man må vælge sine kampe, nogle af dem er bare så eget lettere at udkæmpe, end andre... F.eks ved valg af æg?

Jeg køber i øvrigt økoundertøj tll ungerne, ikke fordi det er øko, men fordi det er så afsindigt lækkert og blødt og uden irriterende kradsende mærker i nakken.

Men jeg ville nu aldrig købe et billigt tæppe i NETTO, når man nu ved hvordan forholdene er i Indien, for de der laver det... Det samme med dundyner, Canadian Goose jakker etc...

Nogle ting er man vel efterhånden bare så oplyste om, at de er ret lette at vælge fra (eller til), uden man skal bruge en eftermiddag på at læse det med småt på samtlige varer.

Når jeg vælger på trods af dyrevelfærd, er jeg da som regel klar over det :-)
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Gry »

Canadian Goose? Er det ikke dyrt? Jeg synes jeg har ladet mig fortælle det er mega dyrt, men det er måske mig? Det kan godt være jeg roder det sammen med det der North Face. De var i hvert fald mega dyre engang, men nu er der selvfølgelig rigtig mange der render rundt i dem XD

og ja så er der jo alt det med varme. Hvis man bruger træ at fyre med, så sviner man luften, hvis man bruger vindmølle, så er det dyrt, og solceller og jordvarme koster også kassen at få lavet...og man ved ikke engang om det så tjener sig ind på sigt endnu fordi der vidst ikke er de store statistikker over hvordan og hvorledes over det i Danmark endnu.

Jeg synes det er skide hamrende svært at skulle leve og potentielt skulle imødekomme det hele. Jeg havde ekstremt svært ved at lede mig igennem den jungle det var at finde ud af hvilke deodoranter jeg kunne bruge, som var effektive nok, og som ikke i en eller anden udstrækning dyretestede, eller havde søsterselskaber/underselskaber som de fik produkter fra som dyretestede, så de stadig brugte dyretestede ingredienser men uden at behøve at skrive det på, fordi de ikke selv direkte gjorde det.

Så ja der er sgu nogle punkter hvor jeg gav op og satte en nål i dem med en "sådan må dét bare være". Jeg gør det så godt jeg nok, når jeg kan det, og ud over det må jeg bare erkende at jeg ikke lever i en perfekt verden. Så kan jeg bryste mig af at jeg ikke ejer bil, men har en cykel.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Pia »

Gry Gressbakken wrote:Canadian Goose? Er det ikke dyrt? Jeg synes jeg har ladet mig fortælle det er mega dyrt, men det er måske mig? Det kan godt være jeg roder det sammen med det der North Face. De var i hvert fald mega dyre engang, .


Hvad har prisen, med dyrevelfærden at gøre?
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Gry »

Pia wrote:
Gry Gressbakken wrote:Canadian Goose? Er det ikke dyrt? Jeg synes jeg har ladet mig fortælle det er mega dyrt, men det er måske mig? Det kan godt være jeg roder det sammen med det der North Face. De var i hvert fald mega dyre engang, .


Hvad har prisen, med dyrevelfærden at gøre?


Det var i henhold til den her

Men jeg ville nu aldrig købe et billigt tæppe i NETTO, når man nu ved hvordan forholdene er i Indien, for de der laver det... Det samme med dundyner, Canadian Goose jakker etc...
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
Post Reply