Øko er dårlig kvalitet?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by BeritH »

smukke-ped wrote:"Hvorfor i alverden skulle man give mere for en vare, bare fordi den er økologisk. Kvalliteten er jo ikke bedre, tværtimod. Dyrevelfærden er jo også i orden på den traditionelle bedrift, ellers kunne man ikke sælge disse produkte, så helt fint at 99 % vælger det gode og billige kød, når bare det er Danske producerede varer. Dette giver sikkerhed for kvalliteten og giver Danske arbejdspladser"


Jeg hæfter míg ved udsagnet at "dyrevelfærden er jo også i orden på den traditionelle bedrift". Hvis man kan påstå det, så vil jeg næsten påstå at man er ignorant. Selvfølgelig kan der være bedrifter hvor dyrevelfærden er OK, men der er ingen krav til det i den traditionelle bedrift. Derfor vælger jeg at købe økologisk.

Og gu fanden kan man da sælge produkter, hvor velfærden ikke er i orden, det sker hver evig eneste dag. Hvis man tror man køber dyrevelfærd, når man køber 5 kyllinger til 100 kr. så er man sgu lost case.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Dorte Hansen »

men de står jo inde i vinteren osv....som konventionelt jo gør


Det gør øko-køer altså også...

Og hvis man tror at økologi garanterer dyrevelfærd, er man altså godt tosset....
Nu med køter-bande!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by aribeth »

Økologi er det eneste hvor der er nogle definerede krav om et minimum af dyrevelfærd... så når jeg ikke selv laver mit kød eller køber kød hvor jeg kender produktionsmetoden så går jeg ALTID efter øko, og derefter frilands... fordi så ved jeg dog at bonden har valgt at følge nogle krav jeg synes minder lidt om dyrevelfærd...

Jeg er enig med Berit... det er underligt at personen mener at skriver at dyrevelfærden også er i orden på den traditionelle bedrift... jeg tror at 99% af alle landmænd, konventionelle eller økoer holder deres standarder og deres minimumskrav.... men at sige at dyrevelfærden er i orden på traditionelle bedrifter.... ARH!! Så har personen vist ikke set en traditionel sostald... eller en hønsefarm... eller en opfedningsstald til slagtesvin?! Eller også har personen og har så bare ikke en skid forstand på dyrevelfærd!?!
Raxacoricofallapatorius
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Annemaja »

I princippet er øko ikke et hak bedre end andet - der er bare den forskel at der ikke bør være proppet al muligt gift i maden, som man så får i kroppen. Mange økodyr har det ikke bedre end andre dyr - desværre....

I princippet vil jeg hellere købe kød fra besætninger der har et frit og godt liv øko eller ej - men allerhelst undgår jeg kød - jeg mener af princip ikke man skal slå andre ihjel når man kan leve glimragende uden...

Og jeg køber iøvrigt helst øko....
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Ane »

Men hvad er kvalitet? Dyrevelfærd? smag? what?

Jeg mener at økogrise og kyllinger har det væsentligt bedre end de konventionelle, køer er der ikke den store forskel på (i de typiske tilfælde)..
Men alligevel er der jo også det aspekt at for eksempel blandt æg-producerende høns er dødeligheden hos økohønsene dobbelt så stor som hos de konventionelle.. og hvad er så et godt liv? Er det et godt liv hvis man lever længe eller er det bedre hvis man har højere risiko for at dø, men går frit :ehh:
(http://www.dyreetik.dk/debatindlaeg/110 ... faerd.aspx>)

Smag.. jeg kan ikke om det galdt mit liv smage forskel. Jeg køber økologi, men primært kylling og svinekød på grund af at jeg mener de har det bedre. Grøntsager, en del.. mælk/mejeriprodukter stort set aldrig

Jeg tror der er rigtig mange grunde til at købe øko, nogen af dem har hold i virkeligheden - andre har ikke

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Gry »

Altså jeg kan svare lidt på det, men det er bare ikke hele sandheden.

Jeg har været igang med at uddanne mig dyreassistent. Som del af det var vi ude på en gård i en uge og malke blandt andet. Jeps den lille køwenhavner har malkebevis XD Nå anyway...!

Hvis man køber økologisk mælk med tanken om at man får "ren" mælk så er den tragiske sandhed at man bliver snydt så vandet driver. Alle økologiske produkter er nemlig max 75% økologiske. Mejerierne må nemlig blande 25% IKKE-økologisk oven i det økologiske for at få det til at holde noget længere (altså mængden). Så hvis man sidder og tænker "Naaarj økologisk mælk betyder at jeg ikke får mælk der er *bygget* på grimme ting" ja så bliver man altså snydt.

Med dén i mente kan jeg godt forstå hvis der er nogle der synes det er dybt til grin, og ikke gider købe økologisk fordi det er så mærkbart dyrt i forhold til "almen" mælk (ja nu er det bare mælk der bliver det gennemgribende, men det er lige så aktuelt for alt muligt andet). Til gengæld køber man sig jo så stadig til 75% procents "sundere" mælk og måske en ko eller to der har haft det en kende bedre.

Så hvis man teknisk set vil have 100% økologisk så kan det ikke lade sig gøre med mindre man tager ud og får det direkte af bondemanden, for har det først nået mejeriet så kan man ikke være sikker på at det økologiske på nogen måde er økologisk længere.

Jeg ved ikke om de 75% som der er tale om i henhold til mælk eksempelvis også er gældende for det foder som kød-dyr skal have. Jeg kunne næsten godt forestille mig det faktisk. Og så skal det lige siges at det her er erfaringer fra dengang jeg var under uddannelse, og det er tilbage i...bumbum...99/00 mener jeg. Så det kan jo godt være at tingene har ændret sig siden...men hvis det har så tror jeg altså desværre det er den forkerte retning :(

Jeg kan huske at mit største kulturchok faktisk var at finde ud af at det er tilladt at tappe mælk fra køer med yverbetændelse. At i en ladning mælk fra bonden er det tilladt at der er omkring 10% møg i. Møg dækkede over blod, puds fra betændelse, og afføring fordi koen havde losset malkemaskinen ned på gulvet. Det knuste min illution om at mælk på nogen måde kunne være sundt. Adrk! *gys*
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by misssophie »

man er vel altid ignorant hvis man konsekvent skærer alt over en kam...

der er tonsvis af traditionelle opdrættere, og helt sikkert også øko-opdrættere hvor dyrene ikke har det godt.

jeg er generelt tilhænger af øko,- men pga kravene til dyrevelfærd.

men når øko betyder at koen står med langvarig lungebetændelse som ikke behandles,- fordi man ikke vil give den medicin, så bliver det hul i hovedet.

vi køber vores oksekød et sted der ikke er øko,-til gengæld kan jeg se at dyrene har det godt, og ved at de bliver medicinsk behandlet hvis det er nødvendigt,- og ikke ellers.
æg købes fra hønsene på den lokale økobutik, hvor pipfuglene går i en stor plantage

nu kommer den langhårede jo i mange stalde,- og at påstå at dyrene "generelt" har det godt på konvensionelle steder, er vist lidt af en tilsnigelse....
Misssophie
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Pia »

Gry Gressbakken wrote:Jeg kan huske at mit største kulturchok faktisk var at finde ud af at det er tilladt at tappe mælk fra køer med yverbetændelse. At i en ladning mælk fra bonden er det tilladt at der er omkring 10% møg i. Møg dækkede over blod, puds fra betændelse, og afføring fordi koen havde losset malkemaskinen ned på gulvet. Det knuste min illution om at mælk på nogen måde kunne være sundt. Adrk! *gys*


Det er altså ikke rigtigt, hvis 10% af 'mælken' var skidt og møg, ville kim og celletal tage en himmelflugt og bonden ville få bøder og nej, han ville ikke kunne levere mælk ret længe.

Jeg køber helst mælk m.v fra Osted, det smager godt. *uhm*
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Pia »

Nå ja, og æggene laver vi jo selv (vores 4 høns gør!)

Kød laver vi hos venner, hvor bøfdyrene går og hygger sig, bliver kløet bag ørerne og i det hele taget har et luksusliv, med masser af grovfoder og frisk luft.

Kylling køber jeg hos Løgimose, eller Sødam.

Jeg synes det betyder noget at dyrene har haft et ok liv, og det kan da godt være jeg bliver snydt af en økobonde i ny og næ, men det stopper mig altså ikke. :-)
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Ane »

helt enig med det med medicinen missophie, har aldrig forstået hvorfor økologer ikke må behandle syge dyr..

Nu har jeg også malket køer.. faktisk i flere år, og det er altså ikke rigtigt at man kan putte mælk i tanken fra en ko med yverbetændelse - i hvert fald ikke hvis man ikke vil have en bøde fra mejeriet. Kravene til renlighed og yversundhed er meget høje og de bønder jeg har arbejdet for har konstant arbejdet for at levere så god en kvalitet som muligt. Da jeg arbejdede i Irland på en gård med 80 køer havde vi i al beskedenhed den bedste kvalitet de nogensinde havde leveret mens jeg stod i malkegraven - og min standard for renlighed er opsnappet i Dk.

edit: http://www.arla.dk/Arla-Forum/Spoergsma ... n-okomalk/

http://www.vfl.dk/Nyheder/bedredanskmaelk.htm

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Post Reply