Øko er dårlig kvalitet?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by LoneR »

Økologisk mælk er sundere på grund af fedtsyrefordelingen - og fordi de har et lavere celletal i mælken.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Ane »

hvor er det en interessant tråd det her.. jeg gad så godt vide hvornår nogle af jer der ikke har nogen udannelsesmæssig relation (eller anden nær relation) sidst har sat foden på henholdsvis et øko og et konventionelt landbrug?

Jeg synes der er mange myter om det konventionelle landbrug.. jeg ser jo min fars konventionelle køer hele tiden og ofte kan jeg slet ikke genkende de billeder der bliver fremmanet..

nå men

Landbrugsavisen.dk
Onsdag 24. oktober 2012 13:21

Danske køer fortsætter med at lave bedre mælk. Ny rekord i sund mælk fra danske køer

Den danske mælkekvalitet er på bare få uger forbedret markant og bedre end nogensinde.
For kort tid siden kunne Videncentret for Landbrug, Kvæg melde om rekordlavt celletal hos mælkeproducenterne.

Men på bare få uger er der sket en yderligere markant forbedring af den danske mælkekvalitet.

Det foreløbige celletal for uge 42 er nede på 193.000

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by aribeth »

Min nabo og ham der dyrker vores jord er konventionel kvægbonde med malkekvæg Men også korn,så hele hans økonomi er ikke baseret på køerne... Hans køer har det efter min mening rigtig rigtig godt. Kvierne går ude lige nu på en stor stor mark hvor der har været græsudlæg i her bliver de gående indtil der kommer decideret frost og sne så kommer de ind. Malkekvæget kommer ud endnu, det er ligesom kvierne, de går ude indtil været bliver for ringe og så kan det bedre betale sig at fodre på dem på stald.
En anden nabo er økonomer både på malkekvæg og kødkvæg... Hans kødkvæg har adgang til det fri hele året...

Jeg synes om begge bedrifter... Men økobedriften, der får kalven og koen mere tid sammen efter kælvning... Det erogså det jeg husker som det sværeste hos min farfar der havde traditionelt... At kalvene blev taget fra efter første pat...


Men jeg synes faktisk at ham jeg kender der har traditionelt er fantastisk god ved sine dyr.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by aribeth »

Forbandede autocorrect.... Økonomer=økologer været=vejret... Der er sikkert flere
Raxacoricofallapatorius
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Felis »

LoneR wrote:Nå, det kan godt være at jeg tager fejl i det med køerne.

."



Ja.

Mælk fra en ko med yverbetændelse ser ikke altid lige delikat ud...det spænder lige fra at der "kun" er blod i det og til noget der lige så vel kunne komme ud af en byld :opkast:


Nogen stykker efterlyser dokumentation for mine påstande om økologi og Grys påstande om mælken.

Nej, for ved I hvad....jeg gider sgu i hvert fald ikke skulle forsøge at dokumentere mig ud af, at nogen tror jeg sidder og digter nogen påstande ud af den blå luft fordi der er nogen ting I har svært ved at tro på når nogen (I) har bestemt at jeres opfattelser af økologi er de rigtige, for så vil det faktisk være ligegyldigt om der dokumenteres herfra og til månen....

Men et forslag: Søg selv den dokumentation, en ledetråd til jer kunne være: Google > søgeord > FUSK med økologi

:lea:
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Pia »

Ja Lone, en ko med yverbetændelse skal naturligvis malkes ud, men det gør man i en seperat spand og det kommer ikke med i tanken med mælk til mejeriet :-)

Desuden vil en ko med yverbetændelse jo også være penicilinbehandlet og den mælk må naturligvis heller ikke leveres.

Der findes masser af gode gårde, der har landbrug konventionelt, ligesom der findes økologer der ikke er gode bønder. Når jeg køber økologisk korn og gryn (og det gør jeg) er det da også pga pesticide-presset på vores natur.

Jeg har aldrig selv arbejdet i en økologisk bedrift, men jeg kender da reglerne :-) (I hvert fald de der gjaldt da jeg var fuldtidsbonde)

Jeg tror de færreste bønder, bliver netop det, fordi de har en drøm om at være lede ved dyrene og smadre naturen... Men (som ved megen dressurridning, bare for at tage et eksempel de fleste kan forholde sig til) kan ens verdensbillede nok stille og roligt flyttes, så man til sidst ikke ser med samme øjne, som andre.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Ane »

Felis, selvfølgelig er der snydere, det er der alle vegne.. men derfra og til at drage de konklusioner du gør, der er en god portion paranoia :hhansen:

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Pia »

Ane wrote:Felis, selvfølgelig er der snydere, det er der alle vegne.. men derfra og til at drage de konklusioner du gør, der er en god portion paranoia :hhansen:


Og mangel på kildekritik.

Ikke alt der sendes i TV er sandhenden :linski:
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by BeritH »

Felis wrote:
LoneR wrote:Nå, det kan godt være at jeg tager fejl i det med køerne.

."



Ja.

Mælk fra en ko med yverbetændelse ser ikke altid lige delikat ud...det spænder lige fra at der "kun" er blod i det og til noget der lige så vel kunne komme ud af en byld :opkast:


Nogen stykker efterlyser dokumentation for mine påstande om økologi og Grys påstande om mælken.

Nej, for ved I hvad....jeg gider sgu i hvert fald ikke skulle forsøge at dokumentere mig ud af, at nogen tror jeg sidder og digter nogen påstande ud af den blå luft fordi der er nogen ting I har svært ved at tro på når nogen (I) har bestemt at jeres opfattelser af økologi er de rigtige, for så vil det faktisk være ligegyldigt om der dokumenteres herfra og til månen....

Men et forslag: Søg selv den dokumentation, en ledetråd til jer kunne være: Google > søgeord > FUSK med økologi

:lea:


Arrh Felis, det er der sgu ikke megen debat over. Hvorfor i alverden skulle vi tage dine altid bastante påstande til efterretning, når du ikke så meget som gider at underbygge dem?

Jeg påstår ikke at der ikke er konventionelt opdrættede dyr, der har det godt. Jeg har bare ingen former for regler, der fortæller mig at det er sådan, og jeg kan ikke se forskel på kødet. Køber jeg derimod økologisk, så er der nogle minimumsregler i det mindste.

Herudover køber jeg en stor del af mit kød i gårdbutikker, hvor jeg kan få lov til at se dyrene og deres livsbetingelser.

Buræg - never ever. Så lever jeg uden æg.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Ronja
Posts: 17
Joined: Tue 21. Dec 2010 23:11

Re: Øko er dårlig kvalitet?

Post by Ronja »

Jeg har også været igang med en dyrepasser uddannelse, og derudover haft min jævnlige gang i konventionelle malkestalde. (plus lidt hyggebesøg i kødkvæg stalde)

Som jeg husker min praktik i en konventionel malkestald, så blev køerne med yverbetændelse malket fra. Forstået på den måde at de patter hvor betændelsen IKKE var i, blev malket normalt, og den/de patter der var betændelse i, blev malket i hånden, ned i en spand. De fik behandling for det, men hvis det af uransagelige årsager ikke gik væk, så blev patten ikke brugt. I værste tilfælde blev den kappet af. Men det var bonden vi var hos, ikke så vild med.

Jeg har INGEN idé om der må være en procentdel møg i mælken, men jeg tror det er umuligt at få det 100% rent. Efter min overbevisning tror jeg dog det ligger lavere end de 10. (Måske for min sjælefreds skyld) :hhansen:

Med hensyn til øko/ikke øko. Så tror jeg der er svin (haha) begge steder, der findes konventionelle bønder der sætter en ære i at deres dyr skal ud og have det så godt som muligt, og der findes økobønder som gemmer sig bare deres engang rigtige skilt, som de kun lige fik tiltusket sig.

I fremtiden vil jeg gerne købe mit kød privat, hos folk som selv har haft dyrene og slagtet dem. Derudover vil jeg gerne selv have høns, så ved man ligesom hvordan de har det.

Men lige nu, der kører det med hiv og sving, så der bliver æggene valgt fra, men købt konventionelt kød. Rigtig dejlig dobbeltmorale. -poogift
Post Reply