Julen?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Julen?

Post by Intunia »

Vores jul er ikke helt afklaret endnu, men Jeg tror vi holder en fredelig jul hjemme i år.
Min mor stikker af til Cuba først i december, og har derfor startet et helt nyt koncept op,Thanksgiving!! WTF.
Så vi skal æde kalkun på søndag, som plaster på "såret" over, at hun ikke er med til Jul,..tsk.tsk.
Dagen efter holder vi fødselsdag for Magnus. Jeg hader bare når arrangementerne klumper sig sammen.
bla bla bla
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Julen?

Post by aribeth »

ok...thanksgiving...det er så en tradition jeg SLET ikke fatter hvis vi skal til at adoptere?!?!

Vi skal holde 2x1 års fødselsdag i weekenden for Milo der bliver et år på mandag... og SÅ skyder vi julehyggen igang derefter :hhansen:
Raxacoricofallapatorius
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Julen?

Post by 99E »

aribeth wrote:ok...thanksgiving...det er så en tradition jeg SLET ikke fatter hvis vi skal til at adoptere?!?!

Fordi det er endnu en god undskyldning for at smovse stegt fjerkræ? :jeanie:
Og så skader det vel ikke, at det er en sekulær højtid, der handler om at huske hvad man er glad for.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Julen?

Post by aribeth »

jeg kan ikke lide kalkun...

Og det kan godt være den er sekulariseret i dag... men den har stadig et ret religiøst præg over sig med al deres beden bordbøn og sigen tak nærmest til nogle højere magter...

Jeg er ikke fan... skal vi så også se super bowl?
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Julen?

Post by Anja »

I år er det stor-jul, vi bliver 12 :-) Mor, stedmor ½søskende, påhæng, bedstmor og ex-mænd, meget senmoderne familiemønster :hhansen:

Vi hygger gevaldigt, spiser både and og steg.

Vi giver gaver til dem vi har lyst til, det der med ingen gaver til de voksne holder ikke rigtigt, min mor VIL have gaver med til alle, hun er ligeglad med at få nogle. Derfor er det blevet til at vi giver gaver til dem vi lyster.

Traditionen tro har alle sikkert gaver med til alle og vi pakker op til langt ud på natten :minna:

Min stedmor er julefreak, intet mangler, juletræet SKAL nå loftet og der synges og danses OG julemanden kommer traditionen tro for 26'ende år i træk :jeanie:
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Julen?

Post by HHansen »

Vi skal holde jul her - det bliver så kun 2. gang jeg holder jul med kæresten :elsk:

Vi bliver 13 - mine børn, min eksmand og min fars kone - og kærestens mor, bror og svigerinde + 3 børn.

Og en 2-3 hunde.

Bliver sikkert hyggeligt. Vi skal i år have gås, det har jeg aldrig prøvet. Og flæskesteg selvfølgelig, ellers er det ikke jul for mig.
Der bliver sikkert mange gaver til de mindste børn, færre til de store og endnu færre til de voksne. I år skal de 2 mindste (tvillinger på 9 år) IKKE have lov at dele gaver ud, det var kaos for 2 år siden.. så nu må det blive nogen af de voksne.

Resten af julen er ikke planlagt endnu, men 2. juledag skal vi nok til fyn... det plejer vi. Måske sker der ikke mere end det.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Julen?

Post by HHansen »

Nå ja og forresten har jeg ikke købt og ikke tænkt på én eneste julegave endnu.
Venter nok til d 22/12, de siger alligevel at jorden går under d 21/12 :hhansen:
Så gider jeg ikke bruge energi på at købe julegaver :viben:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
stardancer
Posts: 525
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Julen?

Post by stardancer »

Vi giver kun til børnene, dvs - svigermor giver altid gaver til børn og svigerbørn, selvom det ikk er meningen vi skal have gaver :skoer:

I år får Jan dog en gave af mig - jeg fandt Månebase Alpha (begge sæsoner) på dvd på cdon.com, godt nok kun med svenske undertekster men da han kan undvære dem og jeg ikke gider se den serie, så går det nok også :hhansen: Men jeg tror det bliver årets julegave, for han ævler sgu altid om den serie og brokker over de aldrig sender den på TV :lol:

Tobias skal have Epic Mickey 2 + en ny nunchuck til wii'en, og så 3 bakugandimser. BR solgte de der kugler/dimser ekstremt billigt forleden - 2 stk for 10 kr, så vi ryddede lige hylder for de 8 der hang der :hhansen: Vi regnede bagefter ud at vi havde sparet 500 kr i forhold til hvis vi skulle have købt dem til normalpris :askepot:
/Sofie
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Julen?

Post by Lena »

Månebase Alpha??? Nøj, hvor jeg synes den var uhyggelig........ Jeg kan endnu se en mand der var brændt op, komme gående med lysende øjne......... :wow:

Men det kunne være sjovt at se den igen......... bare for at se om jeg stadig synes den er uhyggelig....... :hhansen:

Julen er derimod hyggelig.......... Vi laver lige nøjagtig det vi gider, dog begrænset af at jeg altid skal arbejde et par af dagene. I år har jeg været heldig at få både 1. og 2. juledag...... som måske alligevel bliver aflyst fordi vi ikke har nogen unge hjemme på inst.

Juleaftensdag er i gåsens tegn. Den bliver sat ind kl. 10 ved 80-100 grader og dér står den så hele dagen. Indmad og vinger steges af og står og koger et par timer... alt imens duften af mad breder sig i huset...

Juletræet bliver fældet d. 23. og pyntet.....

Vi har ingen faste julefrokosttraditioner, hvilket er en lettelse for mig, der er vokset op med at der var en julefrokost hver dag hele julen igennem....... sikke stresset man kunne blive. Hyggeligt var det i hvert fald ikke.....

Vi giver gaver til dem vi er sammen med....... og børnene i familien.
User avatar
KirstenR
Posts: 44
Joined: Wed 21. Mar 2012 16:39

Re: Julen?

Post by KirstenR »

Julen er hyggelig og hos os hverken stresset eller voldsom dyr!

Lys i træer og i vinduer, huset pyntes op i løbet af den første uge af december.

I år skal vi tilbringe juleaften hos mandens familie, bliver 12-13 stk., det går på omgang, ikke helt efter nogen fast plan, men mere efter hvem der har mest fri/overskud til arrangementet op til jul. Når alle er arbejdsramt, så er det meget rart at planlægge lidt efter dette.

Altid helt traditionelt med den del af familien, gl. bondeslægt så det er både and, flæskesteg og medister med diverse tilbehør. Vi gæster tager så pillede kartofler, ris a la mande, julebag/-knas etc. med, så værtsparret ikke skal stå for det hele. Mødes om eftermiddagen til en tidlig kaffe, går en god tur med alle vovserne og får bagefter dækket bord i ro og mag.

Men når det er min bror og mexicanske svigerinde, der står for tur, så juler vi madmæssigt "på mexicansk" - det er selvfølgelig kalkun m.v., og det er ikke ringe..... :aribeth: Resten er så efter dansk tradition.

Gaverne har vi mere eller mindre droppet, bortset fra en erkendtlighed til værtsparret, så er det kun de små børn, der får. :gave:

Dans om juletræet, selvfølgelig og ellers hygge og snak.

Julefrokost med den del af familien, som vi ikke holder juleaften sammen med. Igen ganske traditionelt, men også her medbringer alle noget af det spiselige.
mvh
Kirsten
Post Reply