Julen?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Julen?

Post by Frieser9460 »

Jeg skal holde jul hos min mor i år sammen med min yngste søster, hendes kæreste og min mormor, mens kæresten vil fejre jul sammen med sin mor på plejehjemmet. Jeg ville selvfølgelig gerne have, at kæresten holdt jul sammen med min familie og mig i år, men omvendt forstår jeg også godt, at han gerne vil have de sidste juleaftener sammen med sin mor - hun bliver trods alt 90 næste gang, så det er ikke til at vide, hvornår det bliver den sidste. Og han kommer da - trods alt - ned til min mor, når hans egen mor er blevet for træt og vil i seng.

Maden bliver en eller anden form for traditionel julemad... det er stadig lidt uvist, hvordan det kommer til at fungere, da min mormor har tilbudt at bestille mad udefra (jeg håber stadig, min mor takker nej, så vi kan få hjemmelavet and eller kalkun + flæskesteg som sædvanlig).

Da pengene er små hele vejen rundt i år, bliver gaverne det også, men det er jo også hyggen og samværet, der er det vigtigste.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Julen?

Post by 99E »

aribeth wrote:Og det kan godt være den er sekulariseret i dag... men den har stadig et ret religiøst præg over sig med al deres beden bordbøn og sigen tak nærmest til nogle højere magter...

Joeh, men folk der beder bordbøn og er religiøse gør jo det der religiøsitet uanset hvilken dag, det er...

Og nej, det er ike fordi vi steger en kalkun (vi villa aldrig få den spist, der er ikke plads i ovnen og and er at foretrække) og sweet potatoes og laver tranebærkompot og beder bordbøn hvert år.
Men hvis vi partout SKAL importere amerikanske helligdage, foretrækker jeg Thanksgiving.

aribeth wrote:Jeg er ikke fan... skal vi så også se super bowl?

*Synes football er en af de sjovere sportsgrene, man kan se på og foretrækker det frem for fx dressurridning eller alm. fodbold...*

Aaaaanyway.... Jul.
Ingen af os GIDER rejse til Danmark i vintertiden heroppe.
Det giver ellers rigtig god mening at skride fra mørket - men så skal man gøre det for alvor og smutte til de ordentligt varme og lyse lande.
Men flyvningerne er for usikre (= der er for stor risiko for ikke at kunne komme af sted - eller hjem igen) og det er alligevel nederenhedsmørkt og fugtigkoldt nede sydpå hos jer andre.
Så vi bliver heroppe - sandsynligvis i Nuuk, sandsynligvis hjemme.
Danmarksturen gemmer vi til det er varmere og lysere og nemmere at få glæde af at gense hestene... :linski:

Gaver er... Minimeret.
Det er besværligt (og dyrt) at skulle købe, pakke og sende.
Sidste år aftalte vi at udskyde julegaveuddelingen til ve skulle ses IRL, og det virkede supergodt for os.
Men Mikkels mor er ikke begejstret for det - hun er sådan lidt splittet mellem at synes, det er synd for os, vi ikke får gaverne til jul og at hun gerne vil give dem til os selv, sådan "rigtigt", IRL.
Det bliver ikke nemmere af, at det efterhånden er lykkedes os at få spredt os godt ud over verden (Mikkels bror bor i USA for tiden) og det derfor er noget, der skal ordnes i GOD tid.
At købe gaver i god tid er... Ikke vores force. Mildest talt. De plejer at blive købt i ren panik, cirka 5 minutter EFTER vi burde være kørt til færgen...

Juletræ:
Jeg elsker-elsker-elsker juletræ.
Sneen er faldet, og jeg har ikke fået ledt efter enebær - jeg havde ellers overvejet at bygge et traditionelt, grønlandsk juletræ: Trækosteskaft med huller boret i og enebærgrene sat på.
Ægte grantræer er (sjovt nok) hverken billige eller friske heroppe.

Julepynt:
Yes, sir! Nisser, hjerter, stjerner og den slags. Lys, masser af lys!!!
Engle: Niks. Her er engle-og-andet-religiøsitetshalløjsa-forbud.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Julen?

Post by aribeth »

Nå, så er der vist mere eller mindre styr på julen...

Vi bliver 11 her... og det bliver en traditionel dansk julemiddag med thailandsk islæt for min tante kommer. Det bliver tidligt fordi der er gæster på næsten 90 år og børn på 1 år. (det passer mig fint!)

1. juledag bliver nok noget restespisning hos min far. Stille og roligt!

2. juledag kommer vi alligevel til den store familiejulefrokost i min mors familie! YAY! Julekål og sylte og flæsk! (jeg skal igang med sylten imorgen.

3. juledag er det Kelds familie der står for skud.

Og så har vi fri....

Nytårsaften kommer min fætter og hans kone og deres børn.
Jeg skal lave forret og hovedret... jeg skal snart til at tænke på det!!
Raxacoricofallapatorius
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Julen?

Post by Pia »

Husk opskriften, når du er ude af Syltetrancen :-)

Jeg skal bare lave ænderne i år og lidt rødkålssalat og sådan... Let. Vi bliver vist en 15 stykker.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Julen?

Post by aribeth »

Jeg skal stege to ænder og medister. Keld skal skrælle og pille og brune kartofler (det er han nemlig rigtig god til) og så skal vi lave andesovsen.
Ribbenstegen, en ekstra and, rødkålen, konfekten, risalamanden og kirsebærsaucen og diverse er udliciteret...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Julen?

Post by Lena »

Vi skal være os 4.... og svigersøn når han indfinder sig..... i julen!

Yngste kommer hjem d. 21. Jeg skal arbejde weekenden d. 22. og 23. Ældste kommer hjem d. 23. for hun skal også arbejde den dag.

Juleaften og 1. juledag har vi alle fri og skal bare hygge med at lave god mad og spise selvfølgelig. Ingen store forkromede julefrokoster. Ren hygge...... med nærmeste familie!

HrG har skudt en vildgås, som vi aldrig har set dem før. Kæmpestor og med et bryst der var så overvældende at den fejede tamgåsen i fryseren af vejen til julebordet.
Den skal selvfølgelig langtidssteges!
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Julen?

Post by MinnaN »

Jul hos mig bliver hos min svigermor. Selv efter skilsmissen er en realitet, så er jeg stadig indbudt. "15 år i huset, så er du en del af familien!" Citat sviger.

Det bliver lidt underligt og også lidt vemodigt. Julene er særdeles hyggelige hos hende. Da min svigerfar levede og de boede i det helt store hus, kom alle ungerne hjem med påhæng (og unger) og overnattede til den 26 december. Dansen om træet, god mad, ren hygge og forkælelse.

Jeg har arbejde den 25 december og igen den 28 december. Det skal nok blive spas.

Jeg må indrømme at jeg slet slet ikke er i julehumør og kan ikke mande mig op til en eneste nisse. Ungerne får julekalender og har nissehuer, men jeg kan virkelig ikke døje julen i år.
Kan man have julekvalme???

Ungerne tager det stille og roligt, de er heller ikke meget for julen i år. Sjovt nok.

Men jeg glæder mig til fridagene med dem.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Julen?

Post by misssophie »

bor dig og eksen stadig under samme tag Minna?
Misssophie
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Julen?

Post by Anja »

GISP, nu bliver vi 13 til jul :plop:

Min veninde havde ikke et sted at holde jul så hun hopper på vores, det bliver en fantastisk jul :jeanie:
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Julen?

Post by LoneR »

Efter vi har fået et mindre hus, synes jeg sgu det er snævert med plads - hvordan får andre plads i lejligheder og små huse?
Vi kan da knap have et ordentligt juletræ, synes jeg.
Det er mit største juleproblem. Vores hus er jo bare sådan standard 130 m2, og stuen er sgu ikke så kæmpestor.
Jeg kan godt lide jul men det er stadig ikke helt som da man var barn!
Post Reply