Genbrug

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Genbrug

Post by LoneR »

Jeg har besluttet mig til, at et af de punkter jeg vil bidrage til Verdens Vedligehold er, at al mit tøj skal købes i en genbrugsbutik.
Jeg ved endnu ikke om det kan lade sig gøre, men jeg agter at gøre et forsøg. Undtaget er undertøj, og måske sko og støvler, da jeg har problemer med mine fødder.
Indtil videre går det godt. Jeg havde brug for nyt tøj, og har derfor siden August hjemsøgt 3 genbrugsbutikker.

Alt er købt efter princippet: det skal enten være gode mærker, eller designertøj. Det skal være ubrugt, evt. have originale prismærker. Enkelte ting kan være i kategorien "se nyt ud", altså brugt meget lidt.
Det skal passe til min stil , og mine ønsker om godt snit, materiale, design og håndværk, og fuldkommen passe til det udtryk jeg gerne vil have mht til tøj.

På 2 måneder har jeg brugt lige omkring 1000 kr. og har fået:
1 par støvler, som sjovt nok passer til mine onde fødder
1 par sko, som - ditto og ditto
2 par jeans
3 nederdele
1 kjole
4-5 bluser, som i min verden er langærmede t-shirt-agtige ting
2 uldtrøjer/uldjakke - cardigans
4 tunikaer
1 uldfrakke
1 vinterjakke
et uldsjal
1 tørklæde
Til prisen skal tillægges at jeg altid får megameget rabat, efter jeg har snakket lidt.......
Halvdelen er designertøj, resten er "gode mærker". Alt er ubrugt.

Derudover havde jeg sat mig for, at finde tøj til mit 3-årige barnebarn. Det er blevet til en sækfuld, men jeg har ikke rigtig haft så god tid den sidste måned - så det kunne nok have været meget bedre. Men den der sækfuld kostede mig ca 100 kr.Heriblandt en ny vinterjakke, flere bukser, seje bluser og nogle hummelting.

I de to små byer jeg handler i er der altså nogle kvinder, som køber virkeligt dyrt tøj, aldrig bruger det, og afleverer det i genbrugsen - sikkert fordi de ikke har mere plads i klædeskabet.
Alene den frakke jeg fik ville normalt have kostet 2500-3000 kr. Støvlerne det samme.
Jamen altså.
Hvad tænker folk på?
Det er sgu næsten for nemt, at være miljøbevidst, når man får så
lækkert tøj ud af det.

Men hvad skal vi debattere - det er sgu lidt for tamt et indlæg......
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Genbrug

Post by Gry »

Jeg har et aspekt i det vi kan diskutere ;)

Er det okay med din søn/datter at du giver barnebarnet genbrugstøj?

Jeg har hørt folk flippe fuldstændigt ud over at andre har lavet det der med at købe genbrug til deres børn. Af en eller anden grund er der er af den holdning at de ikke har noget imod at arve tøj af venner/veninder, men at de "fucking fandme" ikke vil have at folk køber brugt tøj til deres poder. Jeg kan måske forholde mig til at hvis man gør det konsekvent som gaver at det kan føles provokerende at man bliver "spist af med" at skulle have brugte ting - specielt hvis det ikke er noget man ønsker sig til sit barn. På den anden side er der jo ikke noget "klamt" over genbrugstøj. Det er jo ikke fordi det er hullet eller beskidt.

Jeg synes det lyder helt kanon den mængde du har fået for pengene. Det er satme godt scoret!
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Genbrug

Post by LoneR »

Ja, ja - jeg har en meget fornuftig og miljøbevidst datter, der faktisk har bedt mig om, at finde genbrugstøj, for det kan hun ikke finde hjemme i Jylland.
Jo mere,. jo bedre.
Datter og Farmand er begge studerende - de har sgu ikke sådan nogle issues med brugt tøj - de vil hellere have hest og spille fodbold og gå på jagt :hhansen: og have gode ferier med ungen.
Hun ved det ikke, men jeg har jo planlagt at tage knægten med på udlandsrejse og det kan jeg så spare sammen til, hvis jeg kun køber genbrugstøj - (hvilket jeg ikke gør, vi var osse en tur i Hm...).
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Genbrug

Post by udlandet »

Jeg bor jo i et land hvor loppemarkeder er en folkesport. Den sidste nye dille er töj loppemarkeder og facebook markeder. Selv Prinesse Victoria köber brugt. Så jeg syntes det er rart at det er ved at väre in i DK også!
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Genbrug

Post by Annemaja »

Jeg elsker at købe brugt, og på den måde kunne få nogle gode ting billigt :-) Synes både om tanken, priserne og hele den miljømæssige ide om genanvendelighed.... :mikkel:
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Genbrug

Post by Godzilla »

Det meste af mit tøj er brugt. Enten købt i genbrug/loppemarked eller arvet fra andre.

Jeg har ikke et krav om at det skal være ubrugt når jeg køber det. Men det sker at jeg finder helt nyt tøj til meget få kr.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Genbrug

Post by misssophie »

Det var da vildt så mange ting du har fået for 1000 kr.

er det nogle bestemte genbrugsbikse du er gået i,- eller er det alle typer?

jeg tror kun jeg har købt én ting i en genbrugsbiks: en brugt uldfrakke som så totalt ubrugt ud,- den kostede en rund 50-kroneseddel
Misssophie
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Genbrug

Post by annetteB »

for tiden har jeg adskillige beklædningsdele som er NYINDKØBTE! Faktisk!
Mindst 6 par trusser - og to BH'er! Og SOKKER! Og sko.
Og Awesomehedsjakken ikke at forglemme.

Tror faktisk ikke jeg ejer en beklædningsdel udover det ovenstående, som er købt fra ny
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Genbrug

Post by Frieser9460 »

Var jeg blevet spurgt for bare et år siden, ville jeg have forsvoret, at jeg nogensinde kunne finde på at købe tøj i en genbrugsbutik... men jeg må tilstå, at på det seneste har min holdning ændret sig. Nu kan jeg uden nogen form for betænkeligheder sagtens købe ubrugt eller næsten ubrugt tøj fra genbrug... forudsat der er tale om kvalitetstøj/mærketøj. Undertøj og for størstedelens vedkommende også sko og støvler er dog undtaget. Det vil jeg altså have nyt og ubrugt...

Dog købte jeg faktisk et par super fede guldstilletter, som maks var brugt 1 gang til den formidable sum af 30 kr. forleden... Dem kunne jeg ikke modstå. Men det var en af de undtagelser, som bekræfter reglen... :linski:

Møbler og pyntegenstande ELSKER jeg at købe i genbrug, og størstedelen af mit møblement derhjemme er genbrug/antik. For det første kan jeg godt lide gammeldags møbler, og for det andet elsker jeg ting, der har en historie...
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Genbrug

Post by misssophie »

nu røg jeg også lige ind i en kæmpe genbrugsbiks...

det blev til 2 pæne skindselskabstasker,- en til 10,- og en til 26,-

der røg også 2 ens ubrugte skamler med ,- jeg mangler altid noget at stille malingbøtter på når jeg maler,-
eller lægge stiksaven på når jeg saver: 60,- for begge

-og en lav reol a´la en skoreol, bare lidt dybere og større: 125,-

tøj er jeg ikke helt klar til endnu....
Misssophie
Post Reply