heste og ræve?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

heste og ræve?

Post by misssophie »

igår skete det igen...

vi kommer ud og aftenfodrer og ser at hestene er lidt oppe at køre. de går jo i løsdrift, så de render jo ud og ind som det passer dem.

da vi kommer ud, ser vi at nederste hegnståd er i stykker, og ser skridmærker mod hegnet. ingen tvivl om at en hest har været i hegnet, og da der er fodspor af hestesko ved vi at det er madammen.

det skete også for ca 6 mdr siden,- der slap hun dog bare helt ud på den anden side.
oven i købet er det sket på præcis samme sted.

hun plejer at være flink til at respektere hegn, og de har store folde med både jord, grus og græs. vi er derfor ret overbeviste om at "noget" har drevet hende i hegnet.
første gang skete det midt om natten,- denne gang om aftenen mens det var mørkt

hjorte er hun kold overfor.
hunde får en forpote,- de skal bare smadres
men hvad med ræve?

efter vi har fået nappet ialt 6 ænder,- er vi ret overbeviste om at vi har ræve i nærheden,- så måske er det ræve der har været tæt på hende?

det hele virker lidt mærkeligt, men det kan være at andre strigler har lidt erfaringer med hvordan heste reagerer overfor ræve?

-eller måske er der nogen der har andre bud hvad der sker?
Misssophie
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: heste og ræve?

Post by Felis »

Jeg er overbevist om, at heste er totalt ligeglade med ræve og også den anden vej rundt.

Og en hest vil ikke på nogen måde blive bange for en ræv, for ræven vil ikke jage efter heste.

Hvad med stridigheder hestene indbyrdes?
Eller bare kådhed hvor hesten har glemt hvor den var og dermed er kommet for tæt på hegnet
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: heste og ræve?

Post by Gry »

Hvis der er potespor, kan det så eventuelt IKKE være en ræv, men en løsgående hund der morer sig med at jagte heste? :(

jeg ved ikke om heste kan være bange for ræve hvis de er syge, men ellers burde ræven jo være for lille til at skræmme hesten. Lidt a la en zebra og en sjakal. Den er for lille til at kunne skade den så den ignoreres egentlig med mindre der er noget galt med den og den går efter zebraen?
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: heste og ræve?

Post by misssophie »

vi har ikke observeret andre hunde i nærheden, vi bor ret afsondret, og som sagt er hun heller ikke normalt bange for hunde... netop derfor synes jeg også selv at det ville være mystisk hvis hun var bange for ræve...

vi har to heste gående sammen, begge er oppe i årene og de plejer ikke rigtigt at hærge rundt efter hinanden.
stridigheder er der heller ikke rigtigt noget af mellem dem, de er jo efterhånden som et ældre ægtepar der har kendt hinanden en del år

jeg kan dog trøste mig med at hele vores grund er indrammet af tykt læbælte, hegn og hal, så selvom hun skulle slippe ud af folden som forrige gang, når hun ikke så langt

men stadig mystisk...
Misssophie
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: heste og ræve?

Post by HeidiO »

Vi har haft en rævegrav i gærdet lige op ad hvor hestene går. Det har aldrig givet anledning til noget som helst tumult.
Jeg ved ikke om en grævling kan give en anden reaktion?

Har vores heste været gået gennem hegnet, har det altid skyldtes at rangordenen ikke var på plads. Det virker bare ikke sandsynligt, at det skulle være det, når dine har gået sammen i årevis.

Meget mystisk er det!
Heidi
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: heste og ræve?

Post by annetteB »

jeg har heller aldrig oplevet, at heste skulle være bange for ræve - vi havde osse en rævegrav lige ved siden af ridebanen, hvor vi boede før. Til gengæld HAR jeg oplevet heste som er blevet jaget gennem hegnet både een og to og tre gange af en lortehund.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: heste og ræve?

Post by udlandet »

Kan det väre ulven der har taget Storebältsbroen :viben:
Vores heste var altså ret bange for räven. Men de gamle heste var, ikke de yngre. Så det man da väre det.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: heste og ræve?

Post by Gry »

Hm...

Nanny-cam?

Okay det virker måske sært med en plyskanin i et træ, men hvad med at prøve at sætte et kamera op et par dage til at blive klogere?

Måske er det nogle grimme mennesker der har fundet på en ny leg? Og hvis det er stridigheder mellem hestene som I ikke har opdaget, så ser i dem i hvert fald.

Jeg ved ikke hvor meget sådan noget koster, og om det kunne være en mulighed?
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: heste og ræve?

Post by Stimata Doamna »

Vi havde en ræv, der holdt til i en af løsdriftstaldene - og den kom ned for at kigge ridning om aftenen på ridebanen. Når nu Alfa ikke var bange for den, tror jeg, at jeg vil konkludere, at heste ikke er så bange for ræve, at det kan mærkes :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: heste og ræve?

Post by misssophie »

har faktisk overvejet kamera...
Misssophie
Post Reply