Det er ikke kun mænd, der er nogle klamme svin...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Det er ikke kun mænd, der er nogle klamme svin...

Post by 99E »

Der er så meget snak om, hvor svært det er at få mænd til at arbejde på børne- og ungeområdet, fordi de skal være så ekstra påpasselige med alle situationer, hvor de kan anklages for overgreb.
Og inde i mit hovede bor den nok ret udbredte fordom også: Det er altså mest mænd, der kan finde på sådan noget.

Men for et års tid siden, blev jeg kontaktet af en af forældrene til en elev, jeg har haft i mange år i Danmark. En af de forældre, vi havde et kanon samarbejde med om en rigtig skadet dreng. Hun var rygende arrig...
Hendes søn havde fortalt, at en pædagog på opholdsstedet havde (med held) presset et par drenge, herunder ham, til sex.
En kvindelig pædagog, vel at mærke.
En pædagog, alle på stedet har kendt, som har arbejdet med flere af de allermest udsatte unge på stedet, og som er på samme alder som mig. Hun er gift, har 2 små børn, har sin daglige gang på en rideskole, som hendes forældre, så vidt jeg husker, ejer.

Og at kunne læse den sag i pressen - og kende drengenes udgave af historien - er mildest talt en bizar oplevelse.
Eleverne, og jeg har stadig kontakt med flere af dem, synes "sjovt nok" heller ikke, det er specielt fedt at kende "sådan en".

http://www.bt.dk/krimi/paedagog-havde-sex-med-to-drenge-fra-sin-institution

Ad.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Det er ikke kun mænd, der er nogle klamme svin...

Post by MetteboDeluxe »

Jo... Nu var de jo 16 og 17 og havde hun ikke været ansat, havde det været helt lovligt. Jeg syntes ikke det kan sammenlignes med overgreb mod mindre (forsvarsløse) børn.. Overhovedet.
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Det er ikke kun mænd, der er nogle klamme svin...

Post by 99E »

Det synes jeg nu godt det kan...
Især når man tænker på, hvordan reaktionerne typisk er, når det er en mand + en ung....
Bare tænk på Jeppe Kofoed, der nærmest blev brændt på bålet af medierne for sin upser med en 15-årig...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Det er ikke kun mænd, der er nogle klamme svin...

Post by 99E »

Og så synes jeg faktisk det er en faktor at der er tale om unge, der har været misbrugt og har været udsat for omsorgssvigt og overgreb...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Det er ikke kun mænd, der er nogle klamme svin...

Post by MetteboDeluxe »

Jamen jeg er helt enig i, at det skulle hun absolut ikke have gjort! Overhovedet.


Jeg syntes ikke din (og moderens) udlægning af historien er den samme som den anklagedes (og de unges?)?
* Kendt for :mettebo: *

* G
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Det er ikke kun mænd, der er nogle klamme svin...

Post by Felis »

MetteboDeluxe wrote:Jo... Nu var de jo 16 og 17 og havde hun ikke været ansat, havde det været helt lovligt. Jeg syntes ikke det kan sammenlignes med overgreb mod mindre (forsvarsløse) børn.. Overhovedet.



Helt enig...og det er sgu de færreste fyre der kan få den op at stå under tvang :hhansen:


Men okay, det er så en overtrædelse af reglerne når det er en situation med unge under 18 år der er er voksne personers varetægt...også selv om ungersvendene måske selv har synes det var et fint arrangement
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Det er ikke kun mænd, der er nogle klamme svin...

Post by aribeth »

Var der ikke noget med, at drengene afpressede damen for nogle penge?!
Hvem kender overhovedet den rigtige historie?

Altså... jeg synes det værste i den her sag er, at hun har svigtet alles tillid... hun svigter de to drenge, ved at have et forhold til dem som ikke er et skide sundt professionelt"voksen-/pædagog-/autoritetsforhold", hun svigter stedet, hendes kollegaer, hendes familie... alle... det er helt gak, især når det er unge med den baggrund de nu har, der har lidt enorme svigt og nok oplevet tillidsbrud og manipulationer og den slags og måske ikke helt forstår at agere mellem rigtigt og forkert...
Men om jeg synes det er værre at hun har dyrket sex med dem... eller om jeg ville synes det var lige så slemt om hun havde røget fede med dem eller drukket øl med dem, det ved jeg ikke helt.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Det er ikke kun mænd, der er nogle klamme svin...

Post by 99E »

MetteboDeluxe wrote: Jeg syntes ikke det kan sammenlignes med overgreb mod mindre (forsvarsløse) børn.. Overhovedet.

Jeg sammenligner det i øvrigt ikke med overgreb på børnehavebørn.
Det er ikke kun på SMÅbørnsområdet, det er svært at skaffe mænd.
Der er på alle "alderstrin" en overvægt af kvinder inden for såvel lærer- som pædagogfaget.
Og jeg har haft mandlige kolleger i ny og næ - og jeg ved, de er hyperopmærksomme på deres samvær med pige-elever.
Fordi somme tider skal der ikke mere end skyggen af et rygte til, før de er smidt på bålet...

MetteboDeluxe wrote:Jeg syntes ikke din (og moderens) udlægning af historien er den samme som den anklagedes (og de unges?)?

Som jeg læser artiklen, er det den anklagedes udsagn, der refereres.
Jeg ved også, den forklaring, drengene har givet til andre er, at det var pædagogen, der "indledte" forholdet og opfordrede til det.
Er det muligt, de lyver - ligesom de i første omgang benægtede at der var et seksuelt forhold?
Ja. Jeg kender dem. De KAN lyve - men dem af os, der kender dem godt, kan som regel se, om de gør det.
Jeg er helt, helt sikker på, de andre ansatte på institutionen har talt med drengene - og muligvis været med til afhøringerne.

Felis wrote:Helt enig...og det er sgu de færreste fyre der kan få den op at stå under tvang

Jah, jeg tror heller ikke hun ligefrem har sat dem en kniv for halsen.
Men under pres? Jo. Med overtalelse og manipulation? Jo.
Under pres, når der er tale om hormonforblæste knægte, der i forvejen har helt forskruede grænser pga. tidligere svigt og misbrug? Hell, yeah.

aribeth wrote:Var der ikke noget med, at drengene afpressede damen for nogle penge?!

Nej, det er en anden sag.
Det var hende efterskolelæreren, der havde dyrket sex med to drenge-elever, der efterfølgende havde haft held til at afpresse læreren.
Heller ikke det smarteste, karrierefremmende træk i verden...

aribeth wrote:Men om jeg synes det er værre at hun har dyrket sex med dem... eller om jeg ville synes det var lige så slemt om hun havde røget fede med dem eller drukket øl med dem, det ved jeg ikke helt.

Tjah, jeg synes, der er forskel...
Drikke en øl med dem: I nogle situationer ville det kunne være OK. Hvis de havde mødtes et sted, hvor unge lovligt kan drikke alkohol, fx - og de var mødtes i fritiden.

Ryge en fed: Nej. Når man er pædagog eller lærer eller på anden måde "professionel voksen", er man også forpligtet til at være et godt eksempel og ikke begå ulovligheder sammen med "sine elever" (i mangel af bedre ord). Ryge en fed med elever, der har eller har haft en misbrug, som de dagligt skal kæmpe for at holde sig ude af? No way, Jose.

Og når vi taler unge i denne målgruppe:
bt.dk og virkeligheden wrote:Oustruplund er et tilbud til unge med svære psykosociale problemer på grund af eksempelvis omsorgssvigt, krænkelser og misbrug.

...så er at lokke dem til sex med "en voksen" eller at lade sig presse til sex, når man skal forestille at være "voksen" IMO det samme som at slæbe hashmisbrugeren med ud for at få en fed bag cykelskuret.

Igen...
Hvis nu det havde været en mandlig pædagog, der havde dyrket sex med de to drenge - havde det så heller ikke været "et rigtigt overgreb"?
Hvis nu det havde været en 29-årig mandlig pædagog, der havde dyrket sex med to piger på samme alder og med samme baggrund - havde det så været... En "dum handling", som pigerne nok selv var OK med? Hvis nu pædagogen er herrelækker og det er god sex og pigerne nyder det?

(Før en eller anden svarer: Man får da ikke en ung pige til at hoppe på sådan en gammel mand? Jo. Eksempel fra samme institution, der også viser hvor fucked up nogle af de her børns grænser er.... For at overdrive problematikken og tydeliggøre det overfor en stærkt skadet pige på 13-14 år, spørger en pædagog: Det ville da heller ikke være OK, hvis du gik i seng med [afdelingsleder på ca 60, gammel, gråhåret og tyk mand med fuldskæg)? Barnet svarer: Nej, det ville være synd for hans kæreste...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Det er ikke kun mænd, der er nogle klamme svin...

Post by MetteboDeluxe »

Hmm nej, jeg skriver heller ikke at DU ikke kan sammenligne det. Jeg skriver at det ikke kan sammenlignes. Og det kan det ikke i min verden.

Jeg syntes det er en svær historie at tage stilling til, baseret på en mangelfuld artikel i bt og en vred mor. Det lyder som om både hende og drengene har fortiet sandheden i lang tid, siden det først er tilsidst de har taget hende væk? Altså kan de godt lyve overbevisende?

Der er ingen af os der har sagt det er ok og i orden, at en pædagog dyrker sex (ligegyldigt køn) med de unge han/hun er ansat til at passe på. Men en 17 årig må gerne dyrke sex med en 29 årig. Det er hverken en specielt ung pige eller en specielt gammel mand (eller hvordan du nu formulerer det). Men selvfølgelig ikke hvis nogen af dem er i et ansættelsesforhold der vedrører den anden!
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Det er ikke kun mænd, der er nogle klamme svin...

Post by xtiny »

Uanset alder, må lærere i gymnasiet/folkeskolen IKKE gå i seng med deres elever, heller ikke selvom de er over 18 år!
Det er der meget gode grunde til. Fx afpresning- eller gode karakterer pga noget i sengen, fremfor præstationer i skolen.

Jeg har da mødt nogen yngre mænd (og jeg er ikke engang lærer), der har kørt på mig, selvom jeg kunne være deres (okay unge) mor. Det kan jeg ikke håndtere- og står forvirret og rødmer. Ligesom min søn, da har haft nogen venner, der var tiltrækkende- på dén måde. men jeg er for gammel- og det er unge mænd på min søns alder. ZERO. Slut.

Intellektuelt, når de mig ikke til knæene- så. Og det er mig, der er den voksne!

Når man har børn/unge i sin varetægt, så har man et ganske særligt ansvar. Det skal både lærere og andre huske!
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
Post Reply