Flere fordomme

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Flere fordomme

Post by LoneR »

Joeh, mon ikke - men det er vel også meget naturligt. Hvis man har få ressourcer griber man hurtigere til vold, i en form for magtesløshed. Hvis man har få ressourcer kan det være, fordi man er vokset op i miljøer med få ressourcer, hvilket kan skyldes dårligt arbejde, ingen arbejde, ringe uddannelse, hårdt liv - og alkohol.
Man kan sikkert finde noget statistik på det.
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Flere fordomme

Post by Felis »

**Er det ikke oftest dem der ikke formår at tale og tænke sig ud af problemerne der vælger at slå?**

Det kunne man foranlediges til at tro, men sådan er det faktisk ikke, medmindre det f.eks. er hustruvold.


Vold og slåskampe "ude i byen" skyldes som oftest ikke afmagt og manglende evne til at kommunikere fordi langt de fleste voldsepisoder opstår uden forudgående kontakt med offeret...eller også efter offerets forsøg på forsvar over for voldsmandens provokationer.

Det handler hos voldsmænd mere om f.eks. påvirkning af stoffer og alkohol, voldsmandens karakter/personlighed/mentalitet/etnisk baggrund o.s.v....
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
Replica
Posts: 275
Joined: Sun 18. May 2008 21:06

Re: Flere fordomme

Post by Replica »

Jeg har en ide om at mænd der slås ude i byen og den slags. Ofte er mænd med højt testosteron i blodet. De der lidt mere primitive mænd. Som faktisk synes det er fedt at slå en anden og vide at man er stærkere.

Der er faktisk et eller andet om, at jo mere skaldet manden er jo mere testosteron i blodet. Og sjovt nok så er det typisk de der brian-typer man ser slås.....

Og ja så er der jo de utilpassede og dem der har psykiske årsager til et slagsmål.

Men det der med at praye on the weak er ret hulemandsagtigt -og det virkede jo også i hulemandstiden!
ImageImage
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Flere fordomme

Post by LoneR »

Nogle mennesker kan godt lide vold. De kan lide at slå og slås - det gir vel et adrenalin-kick.De er vel bare utilpassede i dem forstand, at de ikke har en sportsgren, hvor det er ok.
Og i nogle miljøer Er det vel ok, at slås og slå og bruge vold.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Flere fordomme

Post by misssophie »

jeg havde i min vilde ungdom et par druk-gå-i-byen-venner,- som ikke kunne gå i byen uden at få uddelt en skalle el.lign. til andre...

i begges tilfælde, var kvinder totaltfredede, men hvis mænd sagde noget som helst til dem, som kunne misforstås, så blev det misforstået.
de var meget hurtige til at tro at folk var provokerende overfor dem, eller talte ned til, hvilket de selvfølgelig ikke kunne lade passere

ironi fattede de heller ikke, så hellere stikke folk én på låget for en sikkertheds skyld

jeg tror de begge altid har været anset for dumme, bl.a. i skolen,- og derfor ville de ikke finde sig i at blive talt ned til, heller ikke ironisk
Misssophie
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Flere fordomme

Post by Lone Beck »

Jeg gider ikke søge efter statistik lige nu - jeg er trææææt. Men jeg tror stort set ikke jeg har oplevet en voldssag, hvor gerningsmanden var over faglært niveau.

Hvis jeg tænker over de sager, jeg har overværet, må den typiske voldsm/k være en ca. 20-årig faglært mand eller mand på en erhvervsuddannelse.

Men det der med at praye on the weak er ret hulemandsagtigt -og det virkede jo også i hulemandstiden!


Det var da lidt af en påstand. Hvad bygger du den på?

Jeg undrer mig altid over, at folk forestiller sig at mennesket har formået at brede sig over hele kloden ved at knalde løs til højre og venstre og rende rundt og dunke hinanden oven i hovedet med køller :hhansen:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Flere fordomme

Post by xtiny »

Der kan være flere grunde til vold:
Man er vokset op i et miljø med vold.
Man har en personlighedsforstyrrelse, der fremmer impulsivitet/udadreageren (som ADHD mflr).
Man er psykopat.
Man er vokset op under dårlige sociale vilkår med ressursesvage forbilleder.

Ingen af disse er hindring for en normal eller endda høj IQ. Men de kan hindre en højere uddannelse.

Jeg vil sige, jeg synes dygtige håndværkere er enormt godt begavet, men på en meget anden måde end jeg selv er (intellektuel). Jeg misunder folk, der kan noget med deres hænder!
I øvrigt er der jo kvinder, der er villige til at binde sig til kendte voldsforbrydere, morrdere mm- hvad mon de fejler? En erkendt psyko type in mente? :opkast:

Jeg kan komme i tanke om mindst tre læger (de to slap), der var involveret i en drabssag herhjemme... Såe deet... :linski:
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

Re: Flere fordomme

Post by sinesmølf »

jeg er faktisk ikke sikker på at det kun er ufaglærte og udannede der slår på tæven. Men de har bare en anden kultur omkring volden. Jeg arbejde på havnen på et tidspunkt og det var virkeligt et glimt af en anden verden hvor vold var en fuldtud aceptabel måde at løse problemer. Der var en gut der havde en kutter med sin bror og han kom hjem uden tænder fordi de var blevet uvenner mens de var ude og sejle :wow: Det var bare sådan de løste problemet.

Men jeg kender også velbegavet mænd som jeg godt kan lide, men som bare har en dødsdrift lidt ud over det sædvanelige. Men de får afløb for det på en anden måde end dem på havnen. Bl.a som jobs som udsmider og et temeligt stor engament i en blankvåbens forening. Men det er stadig 3 mænd som får U til at sige godt man er venner med dem.

Vold i hjemmet begåes jo heller ikke kun af ufaglærte, der forgår på alle samfunds niveauer.
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Flere fordomme

Post by Lone Beck »

sinesmølf wrote:jeg er faktisk ikke sikker på at det kun er ufaglærte og udannede der slår på tæven. Men de har bare en anden kultur omkring volden.


Jeg er faktisk 100 procent sikker på, at det IKKE kun er ufaglærte og udannede, der slår på tæven :viben:

Men jeg er ret sikker på, at de uuddannede og faglærte gør det relativt oftere end højtuddannede.

Det er sgu ikke helt let at finde statistik om det :ehh:
Man kan finde statistikker, hvor kriminalitet kædes sammen med alder, køn og oprindelsesland, men IKKE uddannelse/arbejde. Tankevækkende :ehj:

Men jeg fandt denne:

http://www.information.dk/165722

Af dem der begår kriminalitet er to tredjedele arbejdsløse, halvdelen har ikke en uddannelse og en tredjedel har ikke 9. klasse.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply