Må jeg lufte en fordom

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply

Hvor meget drikker du?

Poll ended at Mon 15. Oct 2012 08:01

Drikker slet ikke alkohol
8
21%
0-4 genstande om måneden
15
38%
5-10 genstande om måneden
7
18%
10-20 genstande om måneden
5
13%
28 genstande om måneden (det anbefalede for kvinder)
2
5%
56 genstande om måneden (det anbefalede for mænd)
0
No votes
Jeg har drukket så meget, at jeg ikke længere kan tælle
2
5%
 
Total votes: 39

LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by LoneR »

KatieKat wrote:Du godeste hvor kan debat om alkohol få nogen mennesker til at være nedladende og modbydelige overfor andre. Interessant at det åbenbart er et emne som vækker så stærke følelser.


Jeg tror både du og 99E misforstår pointen. Det er jo ikke alkoholen,der skaber debatten, det er måden der debatteres på.

Og det du læser som ubehageligt, tror jeg du skal forestille dig i en talt situation, for fx ved jeg da godt, at 99E ikke mener det negativt og ubehageligt, når hun skriver, at jeg nok ikke er så god til at læse, som jeg tror, eller sætter en bræksmiley ind til Katrines svar - jeg prøver bare, at forestille mig det i debat face to face, og så kan jeg sagtens selv tillægge lidt smil og glimt i øjet, så jeg tror oprigtigt ikke, at det nogen er nedladende og modbydelige.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by 99E »

misssophie wrote:nu har jeg jo aldrig mødt dig Ninie,- så hvor mange piercinger har du så?
-jeg vil jo gerne vide om jeg debaterer fuldskab med én der aldrig har prøvet at være fuld?

Orv, jeg vidste altså ikke, at det er ligesom med børn - som man heller ikke må mene noget om, før man selv har haft dem... :ehh:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by misssophie »

nu tolker du vel lige lystigt nok på det jeg siger, læs nu hvad der står på linierne, i stedet for hvad du TROR der står mellem linierne

det var dog fandens så defensiv du er!

-men skal jeg læse dit svar som at du IKKE har prøvet at være fuld?
Misssophie
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by 99E »

misssophie wrote:-men skal jeg læse dit svar som at du IKKE har prøvet at være fuld?

Ja, det skal du. :linski:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by Gry »

Jeg har rigtig mange fordomme når det kommer til alkohol. Eller...

Fordomme er jo teknisk set når man bare har en holdning, uden noget at bygge den holdning på. Jeg har erfaringer. Jeg har mine oplevelser. Jeg er vokset op på amager, med en alkoholiseret stedfar. Jeg blev slæbt med på værtshuse da jeg var lille, og blev placeret foran den enarmede tyveknægt en hel dag, for mor var på arbejde og far skulle drikke.

Jeg er vokset op med voksne mennesker der lå marineret i øl og kaldte det fyraftensbajer. voksne der sloges. Jeg er vokset op med den rigtig grimme side af alkohol, og derfor har jeg mine klare meninger og holdninger omkring det. Jeg vil aldrig accepterre at have en kæreste eller partner der mener dagen skal sluttes af med en øl eller et glas vin.

Det kan være okay en gang i mellem eller til maden - men det med at skulle slutte hver dag af med det. glem det. Jeg ved hvad det gør. Jeg ved hvad det har gjort, og jeg vil ikke have det.

Jeg var desværre for sent ude til at deltage i afstemningen. Jeg ligger et sted mellem ikke at drikke og 0-4 om måneden.

i løbet af de sidste 3 måneder har jeg haft drukket omkring 5 genstande. Jeg havde en hyggeaften med en rigtig god veninde hvor vi sad med god mad og film, hvor vi hver fik 2 glas vin. eller..sådan noget mousserende halløj. Verdi/sparkeltini XD Derudover var jeg til min fætters søns fødselsdag hvor jeg fik 2 sommersby. og så har jeg været til min kærestes brors fødselsdag hvor jeg fik ½ glas hvidvin.

Jeg har set overklasse-folk der skal have vin til maden, og så griber det om sig og bliver en flaske hver dag...men selvfølgelig kun til maden ik!
Jeg har set arbejderklasse der har rodet rundt i ølflasker dagligt
Jeg har gået i skole op og ned af Christianshavns torv og set spritstive grønlændere, ligge og brække sig ned af deres tøj før kl. 12

Jeg er vokset op med skyggesiden af alkohol og det gør at jeg har et ambivalent forhold til det. Jeg bryder mig ikke om sejlende stive folk. Jeg bryder mig heller ikke om folk der får mine sprit-alarmklokker til at ringle. Når folk bliver fulde og højrøstede så bliver jeg ædru fordi jeg går i "fight or flight" mode. Eller også går jeg i pædagog-mode og skal passe på folk og sørge for at de kommer godt hjem eller putter dem og gør rent og rydder op.

det var egentlig ikke meningen jeg ville have skrevet så meget. Jeg ved ikke om jeg kan kaldes fordomsfuld her. Jeg tror mere det er en "brændt barn skyr ilden" men jeg ved ikke hvad termet er for det lige på stående fod.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by BeritH »

99E wrote:Men man er jo officielt pissesnerpet i Danmark, hvis man "tør" sige:
Jeg synes ikke det er sjovt at være sammen med fulde mennesker.
Avs.
Det er et fravalg af euforiserende stoffer, man bare ikke "må" tage.



Det synes jeg er noget gedignt vrøvl. Jeg drikker heller ikke alkohol, og jeg synes heller ikke fulde mennesker er sjove, men jeg har sgu aldrig oplevet, at det er blevet betragtet som "pissesnerpet". Tværtimod har jeg altid fuld accept af at jeg stort set ikke drikker alkohol.

Jeg tror, der hvor det "pissesnerpede" kommer ind, er når man antyder at andre ikke bør drikke sig fulde i ny og næ, fordi man selv ikke synes om at være sammen med fulde mennesker. Og det er der jo altså en helt anden opskrift på. Lad være med at deltage.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Post Reply