Må jeg lufte en fordom

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply

Hvor meget drikker du?

Poll ended at Mon 15. Oct 2012 08:01

Drikker slet ikke alkohol
8
21%
0-4 genstande om måneden
15
38%
5-10 genstande om måneden
7
18%
10-20 genstande om måneden
5
13%
28 genstande om måneden (det anbefalede for kvinder)
2
5%
56 genstande om måneden (det anbefalede for mænd)
0
No votes
Jeg har drukket så meget, at jeg ikke længere kan tælle
2
5%
 
Total votes: 39

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by 99E »

lenepp wrote:
For det første fordi jeg ikke synes det er positivt, hvis man synes, der SKAL en kunstigt fremkaldt adfærdsmodifikation til, før man kan "slappe ordentligt af med vennerne".

-Men det er der vel ingen der har snakket om? Det er ikke alt eller intet for mig men både-og.

Okay.
Det synes jeg faktisk ER det, du siger - at der er "noget galt" hvis man ikke "tør" drikke hjernen ud. At det er "smukt" at "drikke i fællesskab". At det er "Det gode".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by 99E »

Heldigvis kan jeg vente MINDST 10-20 år med så meget som at OVERVEJE at drikke "for sundhedens skyld":
http://patienthaandbogen.dk/psyke/sygdomme/alkoholens-virkninger-14905.html
Men det er nok også bare en kedelig og livstræt skodlæge, der har skrevet dét der...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by Anja »

Jeg elsker at være ædru, jeg elsker at drikke, jeg kan virkelig have brug for at være dumstiv engang imellem... Min fordom er at folk der aldrig er fulde har et problem :hhansen:
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by Intunia »

99E wrote:Heldigvis kan jeg vente MINDST 10-20 år med så meget som at OVERVEJE at drikke "for sundhedens skyld":
http://patienthaandbogen.dk/psyke/sygdomme/alkoholens-virkninger-14905.html
Men det er nok også bare en kedelig og livstræt skodlæge, der har skrevet dét der...


Hvis du ikke kan li´det, skal du da heller ikke drikke det. Ikke engang for sundhedens skyld.
Jeg kender da nogen der ikke drikker, enten fordi de ikke kan tåle det, eller har traumatiske oplevelser forbundet med det, eller haft alkoholikere som forældre.
Jeg genkender ikke det at man er outsider, hvis man ikke drikker alkohol. faktisk var der "back in the day" en fraktion af punkmiljøet, der kaldtes "straight edge", som ikke drak og som ar vildt cool.
bla bla bla
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by lenepp »

Ja, men det betyder ikke at der SKAL en kunstigt fremkaldt adfærdsmodifikation til, før man kan "slappe ordentligt af med vennerne".
At det er fint med en fællesrus ind i mellem betyder ikke at den er nødvendig og altid skal være der. Både-og. You see?
Og hvorfor egentlig ikke?

Lenepp
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by 99E »

Anja wrote:Jeg elsker at være ædru, jeg elsker at drikke, jeg kan virkelig have brug for at være dumstiv engang imellem... Min fordom er at folk der aldrig er fulde har et problem :hhansen:

Og jeg er sikker på, den fordom holder lige så meget vand, som min om at folk, der har brug for at drikke sig fulde, har et problem... :linski:

Intunia wrote:faktisk var der "back in the day" en fraktion af punkmiljøet, der kaldtes "straight edge", som ikke drak og som ar vildt cool.

Jeg er vist hverken gammel nok eller er vokset op et tilstrækkeligt civiliseret sted til, at det var noget, der var opfundet... :viben:
Kan jeg nå at melde mig ind, tror du?
Jeg har sidecuttet og småpunket outfit klar? :jeanie:
(Men jeg er en kylling mht. at blive stukket i, så jeg har præcis samme antal piercinger, som antallet af gange, jeg har været fuld...)

lenepp wrote:Og hvorfor egentlig ikke?

For et par indlæg siden, cirka, svarede jeg vist på, hvorfor fællesrus ikke står på min bucket list.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by Intunia »

99E wrote:
Intunia wrote:faktisk var der "back in the day" en fraktion af punkmiljøet, der kaldtes "straight edge", som ikke drak og som ar vildt cool.

Jeg er vist hverken gammel nok eller er vokset op et tilstrækkeligt civiliseret sted til, at det var noget, der var opfundet... :viben:
Kan jeg nå at melde mig ind, tror du?
Jeg har sidecuttet og småpunket outfit klar? :jeanie:
(Men jeg er en kylling mht. at blive stukket i, så jeg har præcis samme antal piercinger, som antallet af gange, jeg har været fuld...)


Man siger jo ofte, at moden er ti år under vejs til Jylland.
Så må den være 30 år om at nå til Grønland.
Det er sikkert lige på trapperne. :viben:
bla bla bla
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by LoneR »

Det er ikke for at fornærme dig, 99E, men det virker på mig, som om du har nogle fæle billeder inde i hjernen, af danske tvangsdrikkere.
Jeg drikker vin sommetider, fordi jeg kan lide det, ligesom jeg kan lide chokolade og avocado - det betyder ikke, at jeg drikker mig fuld, eller gerne vil være fuld, eller har brug for forskelige undskyldninger for at snøble et par glas vin.
Sundhedstingen kom jo bare frem fordi du i tidligere indlæg omtalte alkohol, som et fælt, ødelæggende giftsstof - det er det jo ikke nødvendigvis, altså det er jo væsenligt sundere at drikke vin, end cola, vil jeg bare lige gøre dig opmærksom på - vin i moderate mængder er faktisk sundt nok.
Hvis jeg nu siger til dig: det er ikke godt, at være så angstneurotisk omrkring alkohol, så pas lige på at du ikke ender dér, så svarer det vel nogenlunde til, når du siger til os andre, at vi skal huske, at lade være at drikke så familieliv og job tager skade.......

"Tak for oplysningen, det har jeg aldrig tænkt på før, hold da op - jeg anede ikke, at man ikke kunne være skidefuld hver dag, jeg vil straks overveje at lade være at drikke 4 flasker vin dagligt - tror du også det er derfor de hentede mine børn en dag, ja, jeg husker det ikke så godt, jeg var jo fuld........wow mand, hvor kan man blive klog af sådan en fru lærer."
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by 99E »

Intunia wrote:Man siger jo ofte, at moden er ti år under vejs til Jylland.
Så må den være 30 år om at nå til Grønland.
Det er sikkert lige på trapperne. :viben:

(Jeg er godt nok vokset op på Bornholm, men... Same shit...)

Faktisk er sidecuts højeste mode for tiden.
I hvert fald i Sydgrønland...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by 99E »

LoneR wrote:Det er ikke for at fornærme dig, 99E, men det virker på mig, som om du har nogle fæle billeder inde i hjernen, af danske tvangsdrikkere.

Sikkert. De kommer af at have været ude i virkeligheden blandt forskellige danskere med forskellig uddannelsesbaggrund og i forskellige jobsituationer.

LoneR wrote:vin i moderate mængder er faktisk sundt nok.

Nej.
Vin i moderate mængder KAN have VISSE sundhedsfremmende effekter for nogle mennesker i en vis aldersgruppe.
Især kan det muligvsi mindste risikoen for hjertekarsygdomme for folk over 40. Eller over 50. Det er der ikke enighed om. Det er heller ikke alle, der er helt enige om, om det gælder BÅDE kvinder OG mænd.
Forskellen på vin og cola er, at cola ikke er sundt for nogensomhelst overhovedet.
Det er kaffe. Måske. På samme måde som vin er det. Måske sundt. I begrænsede mængder.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply