Må jeg lufte en fordom

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply

Hvor meget drikker du?

Poll ended at Mon 15. Oct 2012 08:01

Drikker slet ikke alkohol
8
21%
0-4 genstande om måneden
15
38%
5-10 genstande om måneden
7
18%
10-20 genstande om måneden
5
13%
28 genstande om måneden (det anbefalede for kvinder)
2
5%
56 genstande om måneden (det anbefalede for mænd)
0
No votes
Jeg har drukket så meget, at jeg ikke længere kan tælle
2
5%
 
Total votes: 39

Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by Intunia »

99E wrote:
Intunia wrote:Ja, det skal jeg nok, Fru skolelærer...
Har jeg nogen lektier for til i morgen?

Hvordan kan det egentlig være, at hvis man siger "Tag den lige med ro med det der med at indtage organiske opløsningsmidler, ikke?" så er man pludselig hellig, belærende, kedelig og nederen?
Det siger da vist også noget om den danske beruselseskultur... :ehj:


Hvordan er du kommet frem til, at jeg skulle mene, at du er nederen?

Formanende og belærende Ja, det er du.
Og lidt morsomt, at du gør det over for mig, der faktisk drikker ret sjældent, af den simple grund, at jeg er blevet for gammel og derfor skal slås med hangovers i flere dage efter. Det har jeg ikke rigtig tid til.
Men jeg har en afslappet holdning til det, som til så meget andet.
Der er altid noget imellem alt eller intet, som kan være helt ok.
bla bla bla
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by 99E »

Intunia wrote:Der er altid noget imellem alt eller intet, som kan være helt ok.

Ja det er jeg med på. Hvor er det så, jeg har sagt, folk skal lade helt være?

Jeg har sagt, JEG ikke drikker - og at jeg simpelthen ikke tror, folk tvinger sig selv til at drikke fæl, fæl rødvin med fælhed bare for sundhedens skyld. Uanset hvad LoneR påstår, lægerne siger, man skal gøre hvis man har jernmangel...
Mikkel havde en periode lidt vel højt kolesteroltal - sjovt nok var lægens anbefaling ikke "mere rødvin", men det keeedelige "mere motion".
(Rødvin kan faktisk forbedre kolesteroltallet... Tyder nogle undersøgelser på...)
Pffhh! Sikke en gammeldags læge...?

Og så har jeg skrevet, jeg egentlig ikke synes det er tjekket at drikke sig fuld og at (jeg synes) man ikke skal drikke eller ryge sig skæv i et omfang, så det går ud over familien eller jobbet eller resten af livet.
Der er vel ikke nogen her, der i ramme alvor mener, det er tiptop at drikke, så det går ud over familie og job? Er det virkelig en kontroversiel og "belærende" udtalelse? WTF?!

Ja, jeg synes også det er utjekket hvis man er nødt til at drikke for at kunne have det sjovt nok til en fest eller for at kunne holde sit liv ud.
Jeg synes simpelthen det er en falliterklæring, hvis man ikke synes, man "er god nok" eller man kan "håndtere situationen" uden at dope sig med alkohol eller cannabis.
Også selvom man i dagligdagen er sød og pæn og velfungerende som fx Kokjo.

Hvordan i alverden får du det til at blive "intet"?
Intunia wrote:Der er altid noget imellem alt eller intet, som kan være helt ok.

Jeg synes det er fint, folk kan lide en øl eller lidt rødvin.

Jeg forstår det ikke, for jeg synes det smager rigtig, rigtig grimt. Men jeg forstår heller ikke, folk kan lide stegt lever...

Jeg kan godt lide cola. Jeg kan endnu bedre lide kaffe. Jeg ved godt, der er en grænse for, hvor meget kaffe man kan drikke dagligt før det begynder at være usundt. Derfor holder jeg mit kaffeforbrug (eller rettere: koffeinindtag) inden for de grænser.
Vi tager alle sammen nogle valg om hvilke drugs, vi synes det er OK at bruge - for os, i hverdagen, til festlige lejligheder osv.

Men man er jo officielt pissesnerpet i Danmark, hvis man "tør" sige:
Jeg synes ikke det er sjovt at være sammen med fulde mennesker.
Avs.
Det er et fravalg af euforiserende stoffer, man bare ikke "må" tage.

Og som SL synes jeg, alkohol alt for tit og i alt for høj grad bliver anset for værende "stort set uskadeligt" bortset fra for "de få" der ikke kan "tåle det" eller "styre det".
Det er ikke en hat anderledes end folk, der mener, de sagtens kan tåle alt det cannabis, de har lyst til - for de kan styre det.
Eller coke. Eller...
Ja. Nogle kan. For alkohols og cannabis' vedkommende er det sandsynligvis de fleste, der kan "styre det".
Det betyder ikke at ALLE skal bruge og påskønne de to "milde" stoffer.



Intunia wrote:Og lidt morsomt, at du gør det over for mig...

Og hvorfor i alverden tager du det "personligt"? Som om det er DIG, helt specifikt, jeg skriver det til?
Fordi jeg skriver med direkte citat fra din opfordring til både at ryge og drikke?
(Den læste jeg i øvrigt som en joke - men du mener det måske i ramme alvor, og er derfor lidt bitter? Nej, vel?!)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by lenepp »

Ja, jeg synes også det er utjekket hvis man er nødt til at drikke for at kunne have det sjovt nok til en fest eller for at kunne holde sit liv ud.


-Og det er jo din i mine øjne alt-eller-intet-holdning.

Jeg har det nok mere sådan, at et menneske, der ikke tør give slip og drikke hjernen ud må være frygteligt bange for at se hvad det også indeholder. Og jeg vil mene, at det mest er det, der er ideen med at drikke i selskab med andre. At turde give slip i fællesskab.
Smukt - ikke?

Lenepp
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by 99E »

lenepp wrote:-Og det er jo din i mine øjne alt-eller-intet-holdning.

Så "utjekket" hvis "man er nødt til" er "alt eller intet.
Mens:
lenepp wrote:Jeg har det nok mere sådan, at et menneske, der ikke tør give slip og drikke hjernen ud må være frygteligt bange for at se hvad det også indeholder.

...det er bare at være afslappet og glad, oder was?

lenepp wrote:Og jeg vil mene, at det mest er det, der er ideen med at drikke i selskab med andre. At turde give slip i fællesskab.
Smukt - ikke?

Smukt? At man SKAL indtage stoffer for at kunne "give slip"? At FORMÅLET med at drikke er beruselsen?
Nej, det synes jeg ikke er smukt.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by Intunia »

99E
Der er vel ikke nogen her, der i ramme alvor mener, det er tiptop at drikke, så det går ud over familie og job? Er det virkelig en kontroversiel og "belærende" udtalelse? WTF?!


Nej ikke kontroversiel, bare plat.
Fordi, når der vel ikke er nogen her, der i ramme alvor mener, det er tiptop at drikke, så det går ud over familie og job, så er der vel heller ikke grund til at finde pegefingeren frem og sige det!!
bla bla bla
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by lenepp »

At FORMÅLET med at drikke er beruselsen?
Nej, det synes jeg ikke er smukt.


Hvorfor ikke?

Lenepp
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by udlandet »

Tror jeg vil drikke hjernen ud idag :viben:
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by 99E »

Intunia wrote:Fordi, når der vel ikke er nogen her, der i ramme alvor mener, det er tiptop at drikke, så det går ud over familie og job, så er der vel heller ikke grund til at finde pegefingeren frem og sige det!!

Nej. Ligesom der ikke er nogen grund til at sige, man skal være sød ved børn og dyr... :linski:

lenepp wrote:Hvorfor ikke?

For det første fordi jeg ikke synes det er positivt, hvis man synes, der SKAL en kunstigt fremkaldt adfærdsmodifikation til, før man kan "slappe ordentligt af med vennerne".

For det andet fordi jeg personligt ikke er begejstret for helt specifikt alkoholrusens effekt på andre.

Så jeg synes ikke det er positivt fordi jeg synes det ville være trist, hvis jeg havde venner, der KUN syntes de kunne "give slip" og have det sjovt sammen med mig. Hvis de, uden alkohol, ikke syntes de "turde" slappe af og give slip og være fjollede og pjatte rundt.
Lidt på samme måde, som jeg ville synes, det var trist, hvis min mand var nødt til at drikke alkohol for at turde "give slip" eller "fjolle rundt".

Og hvis folk har brug for en rus for at kunne slappe af, så foretrækker jeg, de drikker uden mig.
(Jeg godtager det bare ikke som undskyldning eller har ondt af dem, hvis de så gør idiotiske ting, mens de er fulde...)
- Så kan vi hænge ud en anden dag, hvor de er mere til at nøjes med et enkelt glas/en enkelt øl eller en kold sodavand...

Jeg føler mig ganske enkelt ikke godt tilpas sammen med fulde mennesker.
Jeg synes det er ubehageligt. Meget.
Jeg har endnu til gode at se nogen, der bliver sjovere, rarere, bedre at være sammen med osv af at "drikke hjernen ud".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by 99E »

Mystisk dobbeltpost... -cookie
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Må jeg lufte en fordom

Post by lenepp »

For det første fordi jeg ikke synes det er positivt, hvis man synes, der SKAL en kunstigt fremkaldt adfærdsmodifikation til, før man kan "slappe ordentligt af med vennerne".


-Men det er der vel ingen der har snakket om? Det er ikke alt eller intet for mig men både-og.

Jeg føler mig ganske enkelt ikke godt tilpas sammen med fulde mennesker.
Jeg synes det er ubehageligt. Meget.


Ved du hvorfor?

Lenepp
Post Reply