magtmisbrug og manipulation

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
SpørgeJørgen
Posts: 45
Joined: Tue 14. Feb 2012 18:08

magtmisbrug og manipulation

Post by SpørgeJørgen »

Jeg synes, livet er noget af en prøvelse lige pt! :traet: Sagen er den, at min mor har været at besøge mig - det er der som sådan ikke noget galt i - men der er noget galt i det hun siger!!

Forhistorie: Jeg har fået en psykiatrisk diagnose for 10 år siden, hvor mit korthus - som ellers var stablet pæn og flot - faldt til jorden! Jeg har fundet ud af, at min opvækst ikke har været, som jeg kunne ha' ønsket. Og at jeg simpelthen ikke længere kunne holde de facader oppe, som jeg igennem, altid, havde bygget op. Nårh, men min mor har altid været et ømtåleligt emne for mig, da der ligger en del skeletter begravet der. Min far har været der, men aldrig gjort noget - så'n lidt en træmand...

Min mor gik for nogle år (5-7??) siden ned med arbejdsrelateret stress - som jo egentlig bare måtte komme, da hendes mor har noget med psyken og min mor, måske heller ikke lige har haft den bedste opvækst... Hun spiser gerne de piller, der er ordineret - men det er så også ca det hun kan gøre. Hun vil ikke snakke med nogen.

Nu er min mor så begyndt at pippe lidt om, at der er noget galt 'hjemme'. Mine forældre er stadig sammen og har været gift i over 25 år... Jeg har mine problemer med forældre-relationen og derfor svinger det meget, hvor meget jeg snakker med dem. Jeg har to brødre og to ½søskende, der er noget ældre og fra min fars tidligere ægteskab. Dem snakker jeg nærmest ikke med mere, da da ½søskendene er afstandsmæssigt langt fra mig og jeg har nemt ved at blive pigesur på de to andre brødre, over at det er op til mig at holde kontakt. -De har også små børn... :ehj:

Det der sker hos dem, er at de er ved at glide fra hinanden - det er ligesom set før... Men min far, der er 65 år (66 til dec) vil blive ved med at arbejde og fred være med det. -Han arbejder bare ret meget mere nu, end han nærmest har gjort før - lange dage med overnatninger og forbløffende mange udenlandsrejser... Jamen, det må de jo så finde ud af... Dét har jeg tænkt hele tiden...

Indtil nu! Efter min mor er begyndt at pippe -og fortryde og undskylde i samme sekund... Hold nu op, hvor er jeg gal på min far! Han har igennem de sidste 10 år + været rigtig god til at ringe til alle os fem unger og snakke om alting og især hende moren! Om hvor 'skør' hun var og vi har grinet meget af hendes reaktioner på forskellige ting, hendes stigende usikkerhed og febrilskhed, og ting som, 'jamen så'n er hun jo bare!'. Det er altid min mor, der har ringet rundt og spurgt, hvordan går det hos dig? Og generelt været meget formel og pæn i attituden.

Nu kan jeg godt se, min far har placeret sig selv præcist, hvor han vil være og brugt min mor til at komme derhen. Hun er blevet forbudt at snakke med os unger; det er deres problem og ikke noget hun skulle involvere børnene i! -Men han har bare lige selv benyttet sig af dén mulighed. :mur:

Min mor mistroisk og jaloux – og ved det godt! Men jeg er ved at komme frem til, der nok også er en grund til at hun er det.

Min far har ændret sig meget i løbet af det sidste år, set med mine øjne. Min mor er overbevist om han i min. 2 år har haft en affære, med en gammel skolekammerat. Jeg oplever min far, som fjern og uengageret. Og har nærmest ikke talt med ham i ½ år, da jeg bliver sur og skuffet bagefter... Min mor har prøvet at konfrontere ham med ting, som ikke passede i dagligdagen. Men hun bliver fejet væk med en god historie, eller også bliver han sur eller tavs.

Moren min vil gøre hvad som helst, for at de skal blive sammen. Hun vil endda acceptere en elskerinde ( :doed: )... Men hun kan ikke tåle hemlighederne! Jeg synes hun skal ud af vagten! Der er bare ikke nogen, der fortjener den behandling hun har fået – ligeså længe jeg kan huske...

Hvis nu jeg vil hjælpe hende, hvad pokker kan jeg så gøre? Hun tigger og be'r om, jeg ikke kontakter min far, jeg må ikke snakke med mine søskende – faktisk skal jeg helst bare lade som ingenting, da hun også har undskyldt og slået det hen, med det jo bare er hende, der er for mistroisk... Problemet er bare, hun har alt for meget fakta i orden, til det bare-er-hende-der-er-besværlig! Jeg er helt overbevist om, min far har manipuleret min mor gennem mange år – hvorfor forstår jeg bare ikke!! Det værste er han har fået alle os unger med på idéen...

Han har lige været i Barcelona på forretningsrejse – Kan jeg på nogen måde, ringe til et flyselskab og få oplyst om han har været på et fly? Og hvem der var med? (firma eller kvindenavn) Hvordan leger man egentlig detektiv?...
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: magtmisbrug og manipulation

Post by Ane »

Bland dig udenom - det er dine forældres liv, problemer og ægteskab

-Excuses are the nails used to build a house of failure
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: magtmisbrug og manipulation

Post by misssophie »

enig

det eneste du kan tillade dig at blande dig i og påtale overfor din far,- er dine relationer i forhold til ham.
hvis du har problemer med ham, må du tage det med ham direkte,- lad være at smide din mors problemer oveni

jeg synes det er trist at din mor holder dig lidt som gidsel,- for du kan jo aldrig være upartisk

selvom det er synd for din mor,- lyder det også lidt som om hun selv har ladet det passere uden at gøre noget ved det...og nu er det ikke sjovt for hende længere

håber det løser sig på en eller anden måde
Misssophie
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: magtmisbrug og manipulation

Post by aribeth »

jeg synes heller ikke ligefrem du skal ud og lege detektiv på din mors vegne!

Men jeg synes godt du kan sige til din far fx. at hvis han har noget på siden, så skylder han sgu din mor at melde klart ud og eventuelt gå fra hende... det er sgu da ikke fedt for nogen at der foregår noget fordækt!

Jeg ville personligt gøre dét.... sige til min far at jeg synes han er klam hvis han har gang i sådan noget... men derudover ville jeg holde mig udenfor... for det ER deres liv trods alt...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: magtmisbrug og manipulation

Post by Ane »

Jeg undrer mig altid lidt når man ser de der barn/forældre relationer hvor man blander sig i sådan noget og er så tætte. Det er da sikkert på mange måder rart at være så tæt involveret i hinandens liv når det går godt, men jeg synes at hver gang jeg hører om sådan en übertæt relation så handler det om problemer og konflikt. Sikkert fordi man deltager 110% i hinandens problemer og føler de er ens egne. Det synes jeg lyder MEGA belastende.

Jeg elsker min forældre. Jeg har indset at de bare er mennesker med de fejl og mangler det nu medfører. Jeg fortæller dem mange ting, men ikke alt, og de ville aldrig blive involveret i mit kærlighedsliv/forhold ligesom jeg gerne vil fritages fra at blive involveret i deres. Jeg kan ikke mindes hvornår vi har haft en konflikt eller bare en kurre på tråden.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: magtmisbrug og manipulation

Post by HHansen »

Jeg tænker bare - at uanset hvor meget jeg elsker mine børn - så skal de ikke blande sig i mine forhold. Slet ikke efter de er flyttet hjemmefra og det ikke er DERES rod...

No way, hold næsen for dig selv...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: magtmisbrug og manipulation

Post by MinnaN »

Med hensyn til flyet, så kan du ikke få noget som helst at vide. Dette gives ikke ud for beskytte passagererne.

Jeg ville blande mig uden om med hensyn til din mor og far og deres kærlighedsliv. Ja, din far er en røv. Sig til ham han er en røv og at han skylder din mor at melde ud. Ja, han har manipuleret med din mor og det burde ærlig talt give ham en dårlig smag i munden. DEN skideballe kan du give ham. Men det med en affære und so weiters? Din mor må finde modet frem og sætte ham på plads.

Men ellers synes jeg ikke at du skal blande dig. Deres snavs, deres liv.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Post Reply