Vedvarende energi

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Vedvarende energi

Post by Intunia »

Hvis du ikke har en eller anden form for vedvarende energi forsyning, hvad ville du så vælge, hvis du skulle/kunne til opvarmning af hytten og hvorfor/ikke ?

:heidio:
bla bla bla
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Vedvarende energi

Post by 99E »

Det kommer vel an på, hvor man bor - og det er generelt LIDT svært at få lov til at smække en vindmølle op i baghaven.

Men umiddelbart tænker jeg:
Jordvarmeanlæg og evt. solceller.

Jeg tror det er LIDT svært at have jordvarmeanlæg her - der er lissom ikke... Jord nok.

Solcelledrevne varmeblæsedimser er forholdsvis udbredte, i hvert fald i Sydgrønland på enfamiliehuse.
Typisk er de sat til at blæse varm luft ind i "bunden" af huset (det er almindeligt at have meget høje fundamenter pga. niveauforskelle).
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Vedvarende energi

Post by misssophie »

hvis jeg samtidig skulle/kunne lave gulvvarme,- ville jeg lave jordvarmeanlæg som idag kan bores ned i jorden lodret, så man ikke behøver et stort areal.

så ville jeg få det kombineret med frikøling så gulvvarmesystemet køler om sommeren, det er meget smartere end aircondition da der ikke blæses på en.

solceller er også smarte pt,- spørgsmålet er hvor længe regeringen lader det være en god forretning

solfangere til det varme brugsvand, og overskuddet til gulvvarmen er også fint, og forholdsvis billigt.

hvis man har plads og gider må en masseovn dog være det billigste (i drift,- ikke anskaffelse),- men kræver at den kan stå ordentligt i huset, for at udnytte varmen, men også fordi den fylder ret meget...

jeg ville aldrig forlade mig udelukkende på brændeovne. jeg vil gerne kunne tage på ferie om vinteren uden at hytten fryser til...
Misssophie
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Vedvarende energi

Post by Intunia »

Jordvarme og solceller er også mit valg, hvis jeg altså havde penge nok.

Men jeg kan godt se problemet med jordvarme på Grønland. Det må være en udfordring at grave ned i frostfri dybde! :hhansen:
bla bla bla
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Vedvarende energi

Post by Intunia »

misssophie wrote:
hvis man har plads og gider må en masseovn dog være det billigste (i drift,- ikke anskaffelse),- men kræver at den kan stå ordentligt i huset, for at udnytte varmen, men også fordi den fylder ret meget...


Men den hører nok ikke ind under vedvarende energi.

frikøling så gulvvarmesystemet lyder meget smart, men har du det virkelig så varmt om sommeren, at det er "nødvendigt"?
bla bla bla
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Vedvarende energi

Post by 99E »

Det er mest af alt et problem at grave...

Det er her, vi bor lige nu:
Image
Og den niveauforskel på byggegrunde er ikke usædvanlig.
Det er billigere og nemmere at bygge et temmelig højt fundament - end at sprænge til der er "plant".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Vedvarende energi

Post by Intunia »

Det ser hygge ud.
Hvor tykke er væggene i det hus? Og hvor kommer strømmen fra på Grønland?
bla bla bla
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Vedvarende energi

Post by Felis »

Jordvarmeanlæg, det ville jeg aldrig nogensinde bruge penge på.

Min nabo investerede f.eks. flere hundrede tusinde i et sådant for tre år siden.

Det kunne bare ikke varme huset op, brændeovnen brugtes flittigt ikke af lyst, men af nødvendighed... og strømregningen til driften af diverse pumper og styredimser o.s.v. nåede astronomiske højder.

Så han er ikke særlig glad, for den store investering tjener sig aldrig hjem.


Jeg selv fyrer med træ og diverse beregninger viser, at jeg ikke på andre måder kan varme huset op billigere end det.

Det har så nogen ulemper i form af, at der er noget arbejde forbundet med det, det er afhængigt af at der puttes brænde i fyret 2-3 gange om dagen, men det tager jeg gerne med når jeg kan fyre ca 250 kvadratmeter op for omkring 5000,- om året.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Vedvarende energi

Post by misssophie »

en loftblæser klarer det fint i vores stue,- men vi havde aircondition hvor vi boede før, og vil også gerne have det igen.

ham den langhårede stønner af varme, når den rammer 20 grader,- og så har vi desuden en 1. sal der bare holder helt utroligt meget på varmen...

de nye trelleborg træhuse laves idag typisk med gulvkøling,- det koster jo ikke så sindssygt meget ekstra når nu man alligevel er igang. desuden har de solceller, og ender som et 0-energi hus

der er desværre lavet rigtigt mange elendige jordvarmeanlæg rundt omkring,- men dem der er lavet korrekt virker faktisk også som de skal.
man skal dog lige huske på at der går en del el til at drive pumpen der kører systemet
Misssophie
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Vedvarende energi

Post by 99E »

Intunia wrote:Det ser hygge ud.
Hvor tykke er væggene i det hus?

De er så tykke, som man kan se ved dørkarmen der ved hoveddøren - så ikke SÅ tykke.

Intunia wrote:Og hvor kommer strømmen fra på Grønland?

Det kommer an på, hvor man bor.
I tre af byerne hernede kommer det fra et vandkraftanlæg.
Her i Kangilinnguit og Ivittut fra en dieselgenerator i Ivittut - og så er der nogle solceller oppe ved den gamle skole + børneinstitution, som jeg tror giver strøm i det omfang, de nu "kan dække forbruget".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply