Er ethvert job bedre end intet job?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
nanna1979
Posts: 485
Joined: Wed 6. Jun 2007 20:09

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by nanna1979 »

Som jobsøgende pædagog, der er bosat midt i landet, hvor der er ansættelsesstop i de omkringliggende kommuner, har jeg søgt stillinger i hele landet, men hvorfor i alverden skal en børnehave i Sønderjylland ansætte mig, der bor tre timers kørsel væk, når en lige så kvalificeret bor 5 min væk??
Vi er ikke i stand til at flytte pt, da min mand er syg og tilknyttet psykiatrien i Viborg.
http://www.svinene.dk
Danmarks hyggeligste marsvineforum
User avatar
nanna1979
Posts: 485
Joined: Wed 6. Jun 2007 20:09

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by nanna1979 »

Hov jeg søger jo ikke bare pædagog stillinger, jeg søger butik, rengøring m.v. Men pudsigt nok får jeg afslag på disse stillinger, fordi jeg er overkvalificeret, og fordi de godt ved, at får jeg et pædagogjob, så er jeg væk derfra - så det kan godt være, at man skal søge de jobs der er, men det kan være svært at få foden indenfor andre faggrupper.
http://www.svinene.dk
Danmarks hyggeligste marsvineforum
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by Lone Beck »

Seniorjobordningen er en jobgaranti, så vidt jeg ved.

Kommunen SKAL tilbyde den pågældende senior et job, når han/hun falder ud af dagpengesystemet.
Striden har så gået på, om kommunen skal opfinde et job, der passer til seniorens jobønsker/kvalifikationer, eller om de må sætte senioren til dét, der nu måtte være behov for - eksempelvis at feje gader (det troede jeg slet ikke man gjorde i dag).

Nu tabte fagforeningen jo sagen. Kommunen MÅ sætte senioren til det arbejde, der er brug for. Forestil jer lige, hvis fagforeningen havde vundet, og kommunerne skulle til at skabe jobs til filosoffer, atomforskere, fiskefileteringsdamer, dyrepassere med elefanter som speciale - you name it. For satan, rådhuset ville blive et sjovt sted :lol:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by LoneR »

Nå, er det seniorjobordninger vi snakker om. Ja, de gamle røvhuller skal da bare ud at knokle :ondgrin: :ondgrin:
Jeg tror da ikke en skid på gadefejning, her i minibyen gør de det da med en maskine?
Men anyway - hvis gadefejning, eller noget andet tilsvarende- er det kommunen kan finde på (sikke en uopfindsom kommune), så synes jeg da man må gøre det, hvis man ellers ryger ud af systemet. Men med mit kendskab til jobcentre, så vil de fleste sagsbehandlere være jublende lykkelige, hvis de ledige kom med egne forslag, så måske skal man bare lige spænde hjelmen lidt, og komme med en bedre ide selv.
Og jeg synes sgu helt ærligt, at man så må snuppe det der er - det er nok ikke fordi de står med pisken over nakken, hvis man er senior, så mon ikke man kunne finde på en eller anden hyggelig tjans?
Fx tilbyder alle kommuner it undervisning til ældre, lektiehjælp til børn, krisecentermedarbejdere osv - det kunne måske være seniorjobs?
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by LoneR »

Folk skal sgu holde op med at klynke!
Man kan sgu da ikke kræve at alle seniorer skal have jobs, og så alligevel ikke ville lave det der nu er.
Men man kan jo da også stille nogle krav til kommunerne, der ER nok mere behov for andet end gadefejning.

Så vil man ikke have jobs, og så klynker man over, at ledighed er roden til alt ondt - klynke, klynke
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by LoneR »

det lyder da som en ok ordning:


Seniorjob
Er du ledig, har du mistet retten til dagpenge og er der under 5 år til du kan gå på efterløn, så skal din bopælskommune tilbyde dig et seniorjob, som kan vare indtil du går på efterløn.
Det er kommunen, der fastsætter arbejdsområdet - men det skal ske på baggrund af en samtale med dig. Kommunen skal så vidt muligt tage hensyn til dine kvalifikatione og interesser. For at sikre et rimeligt indhold i seniorjobbet, medvirker den lokale tillidsrepræsentant til fastsættelse af arbejdsområdet.

Ansættelse i et seniorjob sker på samme vilkår som andre ansatte med tilsvarende arbejde og du aflønnes med overenskomstmæssig løn på området. Afskedigelse kan kun ske, hvis du misligholder aftalen. Hvis din arbejdsfunktion nedlægges, skal der findes et nyt seniorjob.

Det er en betingelse, at du bevarer dit medlemskab af en a-kasse og indbetaler efterlønsbidrag, så du kan gå på efterløn, når du når efterlønsalderen. Du optjener ikke ret til arbejdsløshedsdagpenge, når du er ansat i et seniorjob.

Du skal fortsat stå til rådighed for arbejde, der formidles af det lokale Jobcenter.

Du kan anmode om et seniorjob fra tre måneder før og indtil to måneder efter, at du mister dagpengeretten, og kommunen skal ansætte dig senest tre måneder efter anmodningen.

Kommunen får et tilskud på 110.000 kroner om året for hvert seniorjob (helårsstilling på fuld tid). Resten af udgifterne får kommunen dækket af bloktilskuddet.

Det såkaldte merbeskæftigelseskrav gælder for ordningen, dvs. at der kan oprettes et seniorjob, hvis jobbet medfører en udvidelse i forhold til kommunens gennemsnitlige antal medarbejdere inden for de foregående 12 måneder, og ansættelsen ikke sker i en stilling, der er blevet ledig ved opsigelse eller fratræden af en ansat uden løntilskud inden for de foregående 3 måneder.
User avatar
KirstenR
Posts: 44
Joined: Wed 21. Mar 2012 16:39

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by KirstenR »

Netop i det her tilfælde med den grafiske tegner drejer det sig om vel Danmarks mindste kommune, Fanø!

Der er nok grænser for, hvor mange muligheder der er for at opfinde jobs til hende uden at tage jobbet fra en anden. Jeg kan ikke se noget forkert i, at hun er med til renholdelse af øen, det var jo ikke kun fejning, men også andre opgaver i jobbet - mon ikke hun overlever, synes det er tudefjæs at stå og sige, at det er hårdt fysisk arbejde at feje spindelvæv ned i et lille busskur og skifte et par plakater ud, når man ellers er rask og rørig, hvad hun jo absolut så ud til at være!

Hun mente selv, at hun ville gøre bedre gavn på turistkontoret, men nu ved jeg tilfældigvis, at de udenfor sæsonen næsten ikke har arbejde til dem, der ansat der i forvejen - så det skal hun nok skyde en hvid pind efter.

Når man mener, at de unge ikke skal være for kræsne og skal tage det arbejde der er, så må det samme gælde for raske og rørige seniorer! Seniorordningen er en fin ordning, men som LoneR quoter, så er meningen med den ikke at tage jobbet fra andre.
mvh
Kirsten
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by Intunia »

OK, nu forstår jeg.
Kommunen skal tilbyde job til overenskomstmæssig løn og derfor blev hun sendt ud at feje gader, da gadefejerne nok har den laveste overenskomst i forhold til en designer!!

Mon ikke snart den seniorjobordning bliver afviklet af hensyn til kommunernes økonomi?
bla bla bla
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by LoneR »

Det er da noget sludder, kommunerne får jo 110.000 i tilskud af staten, resten skal tages af bloktilskuddet - det svarer vel nogenlunde til kontanthjælpen, plus besparelser på sagsbehandlersiden, når de ikke skal kalde folk ind hver 3. måned.
Og så synes jeg det er en sjov kommentar "af hensyn til kommunernes økonomi". jeg ved ikke med I andre, men jeg bor også i en kommune, og går da også op i hvordan pengene bliver brugt, velvidende at jeg og alle andre, der bor i en kommune aka hele Danmark, jos elv skal finansiere statens og kommunens udgifter..........
Nogle gange tænker jeg: hvor tror folk pengene kommer fra?
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by Ane »

Men kunne man ikke bruge sådanne mennesker til noget godt..


Er gadefejning og almindelig forskønnelse af gadebilledet ikke noget 'godt'?

Min farmor plejer at sige at rengøring ser man kun når det ikke er gjort - so true

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Post Reply