Få taget billeder af sine dyr?!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by 99E »

Intunia wrote:Det jeg forsøgte at forklare var blot, at det er ikke fordi Grønland har fesne farver, at billedet er fesent, som du sagde.

Du har ret...

Grønland kan se goldt og fesent ud.
Nordpå fordi der er fyldt med sne og is - selvom jeg igen og igen bliver oimponeret over hvor mange forskellige farver, sne og is kan have.
(Og den der med at "Inuitter har 28 ord for sne" - nej. Det har de ikke.)
I de ikke-altid-isdækkede-områder hvor der er mange klipper - jah, der kan se goldt ud.
Indtil man kigger efter.
Indtil man ser hvor mange små, absurde planter, der klynger sig fast i bittesmå sprækker.
Indtil man ser HVOR mange forskellige planter, der faktisk er.
Indtil man opdager, at det er absurd frodigt - men at næsten alle gevækster er under 30 cm i højden. Hvis man lægger sig ned på maven og kigger efter kan man se det... Selv det, der på afstand ligner en ubrudt frade af sortebærplanter viser sig at være en levende skov - med mange forskellige planter pg platetyper, svampe og spøjse gevækster.

Og foråret... Foråret i Sydgrønland er ubeskriveligt. Hvis man tænker, anemoner og lysegrønne bøgeblade er indbegrebet af hysterisk forårsfremkomst af grønhed...

En sjov ting, jeg har lagt mærke til:
Når danske børn bliver bedt om at tegne bjerge, tegner de fleste grå spidse tingester med hvid glasur på toppen...
Her tegner børn grønne og brune og grå afrundede "bakker" med fremstikkende sten og klippekanter. Måske med sne på en særligt høj top.
(Det samme gør færøske børn...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by 99E »

Nina wrote:Når man skal gøre noget - så kan man lige så godt gøre det godt. :linski:

Men...
For mig er alternativet til at "tage rådne mobilfotos" ikke "at tage lækre fotos med ordentligt lys og udstyr".
Alternativet til mobilfotos er ingen fotos.
Okay, det er ikke helt sandt - jeg kan vælge at tage mediumgode fotos med vores "rigtige kamera" (Sanyo Xacti), der helt sikkert ikke er "professionelt".

Og det sker godt nok sjældent, jeg mister et mobilfoto.
Med de her smarte smartphones er det jo nemt at overføre fotos til andre medier.

Desuden... Well...
Folks grænse for hvornår et foto er skarpt og godt og alt det der har godt nok rykket sig - tænk på hvor cool det er at bruge det der Instagram til iPhones, fordi folk så gerne vil have det samme look som de kan huske fra deres barndomsbilleder (eller fra deres forældres barndomsbilleder).
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by udlandet »

Jeg har ikke forstand på billeder, men jeg syntes altså ikke mobilbilleder er så dårlige. Mobilen er oftest i närheden, så der kan komme nogen gode ting ud af det:

Image

Fra chefens terrasse




Image
Solopgang


Image
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by 99E »

Jeg ved i hvert fald at mængden af billeder, jeg har taget efter jeg fik digitalkamera - er langt højere end de gammeldags dyre-at-fremkalde-fotos.
Og efter jeg har fået mobil har jeg jo absurd mange billeder. Af alt muligt.

Jeg synes, kombinationen smartphone + facebook + ikke-forbrugsafregnet internet => en anden måde at følge med i folks liv på, selvom vi er langt fra hinanden.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by LoneR »

Mobiltelefoner tager jo ikke elendige, og slørede fotos længere - det er skam udmærkede kameraer, der sidder i dem - eller kan side i dem, hvis man vælger den rigtige tlf.

I skriver om farvekorrektion og skarphed. Et uskarpt billede mangler oplysninger, og selv om man kan fuske lidt med skarpheden i diverse billedeprogrammer, så kan man aldrig give billedet de oplysninger det mangler, programmet gør det skarpere ved at tilsætte ekstra pixels, og det blir bare altid et uskarpt billede, som man på bedste amatørvis har kørt gennem et program.
Farver derimod er afhængige af lysets stråling, og man kan derfor være nødt til at farvekorrigere, på at opnå samme visualitet på skærm eller fotopapir - det bedst er selvfølgelig, hvis man samtidig kan sammenligne med originalen.

Jeg tager masser af billeder, hvis jeg kan have telefonen/kameraet i lommen, al det der med at slæbe rundt på tasker og ting, det kan jeg da ikke, når jeg er ude i verden, og det interesserer mig heller ikke.
Mine billeder skal ses på skærmen, og i nogle tilfælde kunne printes ud på fotopapir i store størrelser, så skarphed og masser af pixels er et must for mig - helst vil jeg også gerne ramme de rigtige farver, hvilket jo er min subjektive oplevelse af dette, der gør sig gældende, for hvem ved, hvordan andre ser de farver jeg ser?
Jeg har altid "kun" haft gode digicams, intet prof. men hvis jeg skal være helt ærlig, så får jeg/vi sgu ofte bedre resultater med dette, end mange med røvdyrt udstyr formentlig fordi folk ikke forstår, at bruge deres udstyr.
Når vi skal tage billeder af malerier, så bruger vi en fast opsætning, med masser af lys osv - resten er for sjov og egen fornøjelse, så der er det lommekameraet.
Mine billeder gemmer jeg på pc, og på nettet her og der, mange har jeg på cd, og det forekommer mig, at de alle er mere sikre , end på fotos, fotopapir - prøv lige at se på billeder fra for 20 år siden - farverne falmer jo.
Men hvis de skulle forsvinde - so what?

Jeg kan ikke forstille mig, at jeg ville betale nogen for at tage billeder af mine dyr - hvad skulle jeg bruge dem til? Det sjove for mig er jo, at have 277 billeder fra én begivenhed, som jeg kan bladre gennem på skærmen - ikke at have to, som skal i glas og ramme - gys.
Og der skal altså meget til at lave et virkelig godt billede - virkelig meget. Det er sgu både et håndværk og en kunst, som stiller krav, for at man ikke bare er én af rigtig, rigtig mange, der har et fedt kamera og gerne vil have andre til at betale for at man udlever sin hobby!
Jeg har set fotos herinde, som jeg synes var virkeligt gode - indimellem, billeder som viser at folk har en følelse for motivet, sans for komposition, sans for lys og skygge, og forståelse for et billedes virkemidler, og som sikkert er ét af lige så mange som jeg selv tager - så der kan blive det virkeligt gode foto ud af måske 400 halvdårlige - hvis I forstår hvad jeg mener.
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by LoneR »

Og så er det altså pinagtigt, hvem der kan finde på at tage penge for fotos, hvis jeg sådan skal se rundt på de samme fora I færdes :ondgrin: - arrgh!!
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by udlandet »

Men jeg gider godt få taget professionelle fotos af noget specielt. Jeg har lige aftalt med en hamrende god porträt fotograf at han skal tage billeder af min mormor i forbindelse med at hun bliver 95 :elsk:
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by udlandet »

Iövrigt er det åbenbart in at köbe billeder der ikke ligner alm. billeder, så kan man lide det eller ikke:


Image

Malmö central station


Image

Malmö havn



Image

Ko mark



Image

Öresundsbroen


Image

Turning torso
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by LoneR »

Jeg synes da, at både du og Louise tager gode billeder, og ikke mindst at i er gode til at fange en stemning.
Det der du der viser - det er et dejligt billede.

Men jeg kan også lide 99e ´s "Grønlandsbilleder-med-telefon"-billeder. De er så meget grønland, synes jeg og godt taget, fede farver og fin stemning altid.
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by LoneR »

Men jeg kan ikke lide, at hoften rager frem på den brune hest, det ødelægger harmonien, synes jeg. Altså rent visuelt, det har ikke noget med motivet at gøre.
Post Reply