Få taget billeder af sine dyr?!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by misssophie »

kunne heller ikke finde på at betale andre for at tage billeder,- jeg kan selv.

men hvis jeg var en kameraspasser der ikke kunne finde ud af det,- synes jeg det er fair nok at man gerne vil have nogle ordentlige billeder af sine dyr, lige så vel som folk gerne vil have af deres unger.

jeg plejer ikke at råbe højt om at jeg kan lide at tage billeder,- jeg gør det nemlig for min egen skyld, og er flintrende ligeglad med om andre kan lide dem.

jeg har taget min del børnefotos, postkort, bryllupsfotos osv, og gider faktisk ikke mere...

-nok af samme grund som jeg valgte fotografuddannelsen fra. jeg ville gerne beholde min hobby som hobby, hvilket nok ikke kan lade sig gøre når det pludselig bliver ens levebrød.
desuden ville jeg brække mig over at skulle tage 1000 fotos af bilfælge, rugbrød eller photoshoppe i timevis

det kunne heller ikke falde mig ind at rette i et billede,- for mig handler det om at fange pletskuddet. det "perfekte" skud på det rigtige tidspunkt.
hvis det er overbelyst eller andet, så bliver det aldrig til et pletskud, heller ikke selvom man manipulerer med lyset.
dermed ikke sagt at jeg sletter det,- det kan jo stadig være et minde jeg gerne vil bevare
Misssophie
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by Ane »

jeg ville gerne beholde min hobby som hobby, hvilket nok ikke kan lade sig gøre når det pludselig bliver ens levebrød.


Det er lige præcis årsagen til at jeg aldrig har ønsket mig at arbejde med heste..

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by Anja »

Jeg kunne godt finde på at få taget billeder af G, oldemor ønsker sig sådan et rigtigt opstillet studiebillede, dem jeg tager synes hun ikke rigtigt om :plop:

Jeg forstår det ikke :hhansen:

Image
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by lenepp »

Jeg kunne godt finde på at betale for gode billeder af mine. Gode som i egnede til en salgsannonce. Jeg har ikke et super kamera og kan ikke selv fotografere bevægelse, det ville være det, jeg ville betale for at få.
Ridehesten.com/Wiegården har en hær af fotografer de sender ud til større arrangementer, så det marked er dækket, men deres billeder er ikke særligt gode - synes jeg.
Problemet for en freelancer er at få kontakt til de måske 500 hesteejere, der har haft hesten med til fx tll et større dyrskue. Tror man skal tage kontakt til de mindre foreninger og via dem reklamere for at man kommer med et godt kamera og tager specielt mange billeder af de katalognumre, der har ytret forhåndsinteresse, så får man sikkert solgt til et par stykker, men en høj timeløn bliver det aldrig.

Lenepp
User avatar
stardancer
Posts: 525
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by stardancer »

Anja wrote:Jeg kunne godt finde på at få taget billeder af G, oldemor ønsker sig sådan et rigtigt opstillet studiebillede, dem jeg tager synes hun ikke rigtigt om :plop:

Jeg forstår det ikke :hhansen:

Image


Det forstår jeg heller ikke, det er da et skønt billede af en dejlig unge :elsk:
/Sofie
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by aribeth »

jeg har ikke noget imod fotoredigering... hvis dem der bruger det kan finde ud af det!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by aribeth »

der er i hvert fald rigtig mange amatører der ikke kan!

og rigtig mange der gør for meget...
Raxacoricofallapatorius
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by sinesmølf »

Vi har lige fået taget skole fotografier. De er skarpe og det er så det pæneste der er at sige om dem, søren er helt grå i hovdet og har det mest kunstige smil kilstret på. Det er da heldigt man kan se billederene inden man betaler.

de er lidt sjove det billeder hvor man lige har klemt taljen lidt og trukket omgivelserne :lol:

Vi har kun et dårligt lomme kamera, så jeg kunne godt finde på at får taget billeder ved en fortograf. Så kan billedere forstøres, vores bliver bare grumset.
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by FruTusse »

Jeg får yderst sjældent taget billeder af mine egne dyr, og hvis det endelig sker, ja så er det med mobilkameraet, hvilket aldrig vil blive lige så godt som hvis jeg stod med et ordentligt kamera i hånden. Og jeg har ovenikøbet et nogenlunde ordentligt kamera, det har bare den fejl at det ikke kan tage billedserier og så bliver det altså noget sværere at få de rigtig gode billeder og momenter i kassen når man ikke bare kan skyde løs i en uendelighed.

Jeg har en del ridebilleder af Nitouche, og meget få af dem er rigtig gode, men de har alle en værdi for mig, og så er jeg egentlig fløjtende ligeglad med om andre synes at de er noget værd eller ikke!

Jeg går faktisk og påtænker at få en lidt mere professionel fotograf til at tage nogle ordentlige billeder af Nitouche UDEN mig på ryggen, for dem har jeg faktisk overhovedet ikke hverken ret mange eller nogle ordentlige af.
Nu er Nitouche jo blevet 17 år, og selv om jeg håber at hun lever i en del år endnu, så vil jeg da gerne have taget nogle rigtig gode billeder af hende inden jeg pludselig ikke har hende mere.
Set i forhold til at jeg har haft hende i over 13 år, så har jeg ikke vanvittig mange billeder af hende.

Den fotograf jeg vil bruge er afsindig dygtig til at fange de rigtige momenter, og der er i de hunde- og hestebilleder jeg har set hun har taget nogle fantastiske udtryk, så her betaler jeg gerne den smule det koster.

Til gengæld har jeg en medpensionær i stalden som også ynder at fotografere og vi var alle blevet enige om at det kunne være sjovt at prøve at lave en kalender med hestene fra stalden. Fint nok, men de billeder hun tager, OG vil have penge for, er bare af gennemgående middelmådig kvalitet, og motiver som jeg i forvejen har rigeligt af - ridebilleder.
Kalenderen skal trykkes hos Vistaprint og det koster selvfølgelig x antal kroner, hvilket for mig er helt ok, men hun vil også have penge for den tid hun bruger på at gennemgå billederne og udvælge dem der skal udgøre kalenderbilleder. Øøøhhhh......jeg vil da sådan set gerne selv bestemme hvilket billede af mig og min hest der skal figurere i den kalender, og det kan jeg så udmærket selv finde frem til, det behøver jeg sgu' ikke betale en amatør for at gøre! Og så benytter hun sig, efter min mening, ALT for meget af redigering, men det siger jo også noget om billedernes halvdårlige kvalitet.

Hun mener selv at hun tager fantastiske billeder, og det er da fint nok når det er til hendes eget brug og af hendes egne dyr m.m., men vil man tage penge for at fotografere andres dyr, børn el. lign. så skal kvaliteten IMO dælme være uovertruffen og i dén grad noget man ikke kan frembringe selv!
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Få taget billeder af sine dyr?!

Post by 99E »

I øvrigt...
De billeder, jeg har sat ind, er ikke farvejusteret.
Grønland HAR de farver.
Jeg "gider" sjældent farvejustere, hvis det "bare" er et billede til at smide på FB osv.
Hvis det er noget, jeg vil have printet og hængt op, gider jeg godt fifle for at få det optimale farvespil....

Og jeg kommer ikke til at rende rundt med et gigantisk spejlreflekskamera.
Jeg vil kunne have kameraet i lommen.
Hvorfor? Fordi ellers kommer det helt sikkert ikke med ud på tur. Når det har lommestørrelse er der en chance for, jegg propper det i en jakkelomme på vej ud af døren, men hvis det er stort og uhandy og skal have sin egen taske, sker det ikke.

Tilføjelse: Og så skal det kunne tage video i god kvalitet. Fordi vi har skullet bruge det til at filme hesteting med...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply