Testamente

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Testamente

Post by Ane »

Sludder Lone. Testamenter skal ikke tinglyses. Du kan lave et notartestamente at the most.. men ellers er det også gyldigt hvis det ligger hjemme i skuffen (sågar også uden underskrift i visse tilfælde). Man behøver heller ikke være cand. jur. for at lave et.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Testamente

Post by Ane »

Det vigtigste er at det er underskrevet og der er vitterlighedsvidner.. siger min advokatkæreste

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Testamente

Post by CXEC »

Ane har ret.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Testamente

Post by udlandet »

Ja, et testamente er som det bliver skrevet gyldigt uden tinglysning, men jeg syntes det skal tinglyses. Det tager kortere tid end det tager at handle. Men det betyder rigtig meget i sidste ende. Et andet testamente, som dog ikke kan tinglyses er den sidste vilje, hvad vil man hvis man bliver syg? Det kan man så godt skrive sig officielt ud af. Hvordan skal man begraves o.s.v Herovre kan man kontakte bedemanden (begravnings entrepenören :hhansen: ) og få det på skrift. Hvad med börne testamente hvor mange har det?
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Sikker på

Post by Illum »

Vores DK advokat har gjort det der skal gøres :-)
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Testamente

Post by Ane »

Udlandet, man tinglyser ikke et testamente i Dk

-Excuses are the nails used to build a house of failure
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Testamente

Post by udlandet »

Ane wrote:Udlandet, man tinglyser ikke et testamente i Dk

Nej, ved det. Har bare taget skade af sommerens svenske handelsjura. Notarius bevidnet. Guld värd, for mig i öjeblikket!!
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Testamente

Post by LoneR »

Egentlig mente jeg ikke tinglyses, men påtegnes af notar.
jeg kan godt se, at det ikke er nødvendigt, men jeg har bare hørt, at andre testamenter ofte bliver anfægtet, hvis ikke de er notarpåtegnet - på den anden side var det også en advokat, der ville have 3500 for at lave et testamente for min svigermor, så det er nok derfor. det er nok hans fætter, der er notaren.
Ellers koster det altså kun 300 kr. og man kan få det opbevaret på dommerkontoret.

https://www.borger.dk/Sider/Testamente.aspx

Ældresagen hjælper også folk med det, så du behøver slet ikke en advokat, Illum..... :hhansen: :hhansen:
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Vi har altid brugt

Post by Illum »

Advokat..

Ja du ved så mere end jeg på det område.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Testamente

Post by CXEC »

Altså selve notarpåtegningen koster så hut jeg visker 1400 kroner!! Hmm... der står 300 pr dokument.

OG så skriver Domstol.dk følgende:

Hvorfor notarpåtegning:
Ved et notarpåtegnet testamente opnår man følgende sikkerhed:

testamentet forsynes med en notarpåtegning, hvori underskriftens ægthed samt underskrifthaverens fornuftsmæssige tilstand er bekræftet,

en kopi af testamentet bliver opbevaret ved den ret, hvor man har underskrevet for notaren, så man altid kan finde det igen, og

notaren indberetter til Personbogen (et landsdækkende register), at man har oprettet testamente, og hvor kopien af testamentet opbevares.

Således er man sikret, at det nemt kan undersøges, om man har oprettet testamente, og sikret, at det nemt kan findes frem, f.eks. efter dødsfald.

Hvilket er argumenterne for at det kan være smart at bruge notarpåtegning.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply