New Orleans drukner!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Lone

New Orleans drukner!

Post by Lone »

Efter orkanen Katrina brød et af byens diger sammen - 80% af denne millionby er nu oversvømmet. New Orleans er jo en by med mange traditioner og en lang historie - det er tragisk og næsten uforståeligt: Læs DR Nyheder her: [url=http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2005/08/31/055814.htm]New Orleans drukner[/url]
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Post by Zanne (den Gamle) »

Det lykkedes mig at se en smule fra katastrofen i tv i løbet af dagen idag. Og sikke da en katastrofe. Et utal af mennesker sidder stadig i en fastlåst situation, de har skyggen af chance for at komme ud af. Jeg synes det er ganske forståelig at der er en udbredt mistillid til landets og statens styre, for ikke at tale om byens. De har det ikke nemt de stakkels mennesker,. Sikken en situation at sidde i, fastlåst som sild i en tønde, eller flydende rundt i gader og stræder. Hvem der bare kunne hjælpe lige her og nu.
Lone

Post by Lone »

Det er nu på tale at man ikke genopbygger byen - foreløbig vil det tage på til 80 dage inden man har fået afledt vandet, der oversvømmer byen. Michael Moore er kritisk: [quote:b75d993226]Filminstruktøren Michael Moore, der har lavet den Bush-kritiske film Fahrenheit 9/11 om Irak-krigen, er nu atter efter den amerikansk præsident. I et åbent brev, stilet til præsident George Bush, spurgte Moore, hvor alle helikopterne er henne, når det gælder katastrofehjælp i det oversvømmede sydlige USA.[/quote:b75d993226] Politiken dd Han hævder at Bush er ligeglad med katastrofen, fordi de fleste ofre er fattige sorte. Bush blir kritiseret for ikke at ville afbryde sin ferie, efter katastrofen - først på 5. dagen, fredag, tog han til katastrofestedet. Er det ikke næsten som ved katastrofen 9. september? Utroligt at den mand er præsident.....
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Post by Zanne (den Gamle) »

Jeg forstår godt den vrede befolkningen føler. Det tror jeg såmænd de fleste efterhånden gør. Det virker uforståeligt på mig, at der er sat utallige soldater ind for at beskytte fast ejendom og andre værdier. Samtidig går eksperter fra hus til hus, for at vurdere om de er mulige at bygge op. Der bliver da selvfølgelig ved samme lejlighed tjekket, om der befinder sig ofre i husene - levende eller døde. Selvfølgelig skal værdier sikres, men menneskeliv må og bør komme i første række. Det virker ikke som om det er priorietetsrækkefølgen. Selvfølgelig har der da været gang i en stor indsats for at redde menneskeliv, men denne indsats har efterhånden vist sig at være ganske aldeles utrilstrækkelig. Først nu er der nået en situation hvor Superdome er ved at være tømt for overlevende. Forestil jer hvor lange de sidste 5 døgn har været for disse mennesker. Ren ventetid uden ret meget organisation af nogen art. Ventetid uden at kunne ændre situationen selv. Bare vente...
Post Reply