Brug af "jackpot" i klikkertræning

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
JannieT
Posts: 773
Joined: Fri 17. Oct 2008 22:09

Brug af "jackpot" i klikkertræning

Post by JannieT »

Jeg har gået og tænkt lidt over klikkertræning, og nu tænke jeg, at jeg ville dele mine tanker med jer :-)

Når man klikkertræner, kan man med fordel bruge en "jackpot", altså en ekstra lækker belønning, når hesten udfører noget, der er svært for den/som den er bange for eller ubekendt med osv., for på den måde at vise den, at det godt kan "betale sig" at udføre øvelsen. Er man en dygtig træner, får man en hest der meget motiveret, og som er ivrig efter, at udføre det man ber' den om (det kan man sikkert også få uden en jackpot).

Men kan man med fordel lade en jackpot "falde ned fra himlen", så hesten ikke er klar over, hvornår den kommer, og på den måde få en hest der bliver endnu mere motiveret? Eller vil jackpotten i så fald miste sin betydning?
Alt er relativt
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Brug af "jackpot" i klikkertræning

Post by 99E »

Nu er jeg langt fra erfaren klikkertræner; men kommer det ikke lidt til at "modvirke" klikkertræningskonceptet?
Er ideen ikke netop, at hesten/hunden/delfinen/manden skal vide nøjagtigt hvad der udløser øvelsen og dermed være "nemmere" at belønne præcist og dermed være mere motiveret og hurtigere at shape til præcis den ønskede adfærd?

Ud over det vil jeg tro, det kommer an på hvor madmotiveret hesten er...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Brug af "jackpot" i klikkertræning

Post by Frieser9460 »

Jackpotten skal udløses i forbindelse med et klik... ellers har den ingen effekt. Så er det bare "noget lækkert, der lige daler ned fra himmelen"...

Pointen med klikkertræning er jo, at klik udløser godbid = hesten/hunden ved, at når den hører klikket, har den gjort det rigtige, og så kommer belønningen.

Klikkertræning er i øvrigt en fantastisk træningsform som udløser super motiverede og ikke mindst selvtænkende dyr, der selv begynder at tilbyde adfærd i håb om at ramme noget, der giver klik og godbid. :jeanie:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Brug af "jackpot" i klikkertræning

Post by aribeth »

lidt ligesom når hunden en gang har fået en godbid ved bordet fordi den peb lidt og nu sidder og tigger og klynker hele tiden fordi til sidst betaler det sig når menneskerne bliver trætte nok af at høre på klynkeriet og stikker hunden en bod fra bordet?! (eller måske synes de det er bedårende... sikkert samme mennesker der ikke kan holde ud når andre folks børn plager om at få en is)

Eller når de sidder og skraber på en med sine poter...

Argh jeg hader hunde der tigger... :hhansen:
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Brug af "jackpot" i klikkertræning

Post by Frieser9460 »

Pointen med klikkeren er, at den er meget hurtigere end f.eks. et "dyyygtiiig" og derfor mere præcis. Det, at klikket udløser en godbid, gør at hunden vil stræbe efter at få klikket (og godbidden) = den forsøger sig med forskellig adfærd i håb om at ramme det rigtige.

Jeg har ikke trænet så meget klikker med hestene endu, men får undervisning sammen med Basil, og vores træning har taget KVANTESPRING, siden vi startede med klikkeren.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply