Piratavl- Indledende runde

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Piratavl- Indledende runde

Post by Stimata Doamna »

Hvorom alting er ... hun er da i hopla!
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Piratavl- Indledende runde

Post by Frieser9460 »

Whauw... der er da godt nok nogle, der er kinky, der... er det det, man kalder en sprøjteorgasme?? :viben:

Men han må jo kunne lide det, ham hingstebassen...
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Piratavl- Indledende runde

Post by aribeth »

det stinker for vildt!! og klistrer... jeg har prøvet en hoppe der squirtede ud over det hele mens jeg stod og bandagerede halen så hun kunne komme til hingst... føj for satan
Raxacoricofallapatorius
JannieT
Posts: 773
Joined: Fri 17. Oct 2008 22:09

Re: Piratavl- Indledende runde

Post by JannieT »

Hvordan er det gået? Kommer der et føl til næste år, eller endte det med at hun slog ham ihjel? :hhansen:
Alt er relativt
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Piratavl- Indledende runde

Post by Intunia »

JannieT wrote:Hvordan er det gået? Kommer der et føl til næste år, eller endte det med at hun slog ham ihjel? :hhansen:


hæhæ, nej han lever endnu og de er blevet mægtigt gode venner. Dog kan jeg ikke se at de har lavet noget af det frække endnu!
Måske har jeg taget helt fejl af brunsten, men tid har vi masser af og hun er ikke nær så afvisende.
Han er en meget tålmodig hingst.
Skal nok snart få taget nogle flere billeder.
bla bla bla
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Piratavl- Indledende runde

Post by FruTusse »

Altså jeg er simpelthen nødt til at stille spørgsmålet:

Hvorfor piratavl???? :ehh: :ehh:

Der er så ufattelig mange (for mange!) heste i det ganske land uden kendt afstamning og ofte af tvivlsom kvalitet, så jeg undres bare....

Fint nok hvis det bare skal være din nye og kommende ridehest, og fordi du synes at både hoppe og hingst er fantastiske - jeg forstår det bare ikke, med det udbud af kårede hingste der findes i de forskellige avlsforbund.
Nej man kan ikke ride på papirerne, men du har til gengæld en rimelig god dokumentation for hvad der kan komme ud af det.
Hvad nu hvis afkommet slet ikke lever op til det du har forestillet dig?
Skal der så endnu en hest med ukendt afstamning på markedet?

Skal jeg have ny hest på et tidspunkt så går jeg helt klart også efter afstamningen, da det kan give mig et ret sikkert fingerpeg om præstation, eksteriør og temperament.
Jeg går helt og aldeles uden om de heste hvor der ikke kan fremvises stamtavle, og så kan den være nok så pæn og yndig.

Men ok, jeg ser sikkert også efter noget helt andet, kan jeg forestille mig.

Dette er ikke skrevet for at dømme, og jeg ønsker held og lykke med projektet. :linski:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Piratavl- Indledende runde

Post by aribeth »

Altså, jeg går ud fra man gør det fordi man vil have en ny hest selv... og man kender hoppen og hingsten og deres gode egenskaber og ønsker det i en ny hest?!

Det er, så vidt jeg ved, de færreste avlsforbund der kårer hingste ud fra deres temperament er det ikke? Altså, det er da tit en bemærkning, men ofte er det jo mere et spørgsmål om gangarter og eksteriør...

Hvis nu man kender en rigtig god og fornuftig hingst... og temperament er alfaomega for ens kommende ridehest... så vil man vel hellere vælge den ukårede hingst som scorer topkarakterer i temperament?

Nu findes der jo også et hav af halvdårlige heste MED stamtavler derude, det er ikke kun dem uden papirer der er dårlige... så jeg ville hellere sige HVORFOR LAVE ET FØL i stedet for HVORFOR LAVE ET FØL UDEN PAPIRER... :hhansen:
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Piratavl- Indledende runde

Post by Ane »

Jeg er helt klart også mest til avl med papirer - men det er sådan set ikke det jeg ville sige noget om :-)

de færreste avlsforbund der kårer hingste ud fra deres temperament er det ikke?
der er en del der vurderer temperament.. tinker gør det så vidt jeg har forstået, DV og DSP har rideligheds og temperamentskarakterer, islænderne har vist noget med hestens vilje.. flere burde gøre det, men der er jo aldrig nogen der afholder en fra at besøge den hingst man har valgt + evt. afkom og deres mødre for at se dem an og vurdere deres sind.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Piratavl- Indledende runde

Post by aribeth »

nej... det ville jeg nok selv gøre... ja det gjorde jeg da i øvrigt også da jeg valgte hingst... så hingst og afkom og afkoms mødre... Der er noget rart ved gamle hingste der har lavet nogle afkom man kan vurdere... :)
Raxacoricofallapatorius
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Piratavl- Indledende runde

Post by FruTusse »

aribeth wrote:Altså, jeg går ud fra man gør det fordi man vil have en ny hest selv... og man kender hoppen og hingsten og deres gode egenskaber og ønsker det i en ny hest?!

Det er, så vidt jeg ved, de færreste avlsforbund der kårer hingste ud fra deres temperament er det ikke? Altså, det er da tit en bemærkning, men ofte er det jo mere et spørgsmål om gangarter og eksteriør...

Hvis nu man kender en rigtig god og fornuftig hingst... og temperament er alfaomega for ens kommende ridehest... så vil man vel hellere vælge den ukårede hingst som scorer topkarakterer i temperament?

Nu findes der jo også et hav af halvdårlige heste MED stamtavler derude, det er ikke kun dem uden papirer der er dårlige... så jeg ville hellere sige HVORFOR LAVE ET FØL i stedet for HVORFOR LAVE ET FØL UDEN PAPIRER... :hhansen:


Jeg skriver jo også netop at det er fint nok hvis det er for at lave en ridehest til sig selv, men hvad nu hvis dette afkom så alligevel ikke lever op til det man lige havde forestillet sig?

Som Ane skriver er der trods alt en del avlsforbund der vægter temperamentet ret højt.
DV er så ikke et af disse avlsforbund.
I en helt eksteriørbedømmelse er der ikke én eneste karakter eller kommentar omkring temperament, og ved en sadelkåring er der en karakter for kapacitet og ridelighed, men ikke temperament.
Det bærer en hel del DV-heste også tydeligt præg af, for der der dælme mange med et rigtig tændt temperament, og det er de færreste ryttere der kan ride og håndtere disse heste.

Personligt ved jeg at DOA også vægter temperamentet meget højt.

Og jeg kan kun give dig ret i at der er rigtig mange føl der aldrig burde være kommet til verden, netop at tvivlsom kvalitet og med et skidt temperament. Alt for mange små hobbyavlere er ikke selektive nok omkring deres hopper og disses egenkvalitet og valg af hingst.

Der er, som jeg også skriver, alt for mange heste af tvivlsom kvalitet i det ganske land, og burde måske nok have skrevet både af ukendt og kendt afstamning.

Det må selvfølgelig være op til den enkelte om man vil ifole sin hoppe med en ikke-registreret hingst så længe det er til eget brug, men jeg mener at problemet med piratavl kan udgøre et problem i det øjeblik at afkommet ikke lever op til det forventede, og derefter bliver sat til salg på et marked der i forvejen indeholder alt for mange af disse heste.
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
Post Reply