opdatering på Nynne-projektet...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

opdatering på Nynne-projektet...

Post by lonek »

Hej,
Til dem, som tænker på mig og min 'nye' hoppe-hest og hvordan det går.

Nynne hoster stadig lidt - det er meget bedre nu, end da de stod på stald og hun kan tage nogle gevaldige galopture på marken uden at hoste. Men nogle dage er der lidt hosten endnu.

Så jeg har besluttet at der ikke bliver gjort mere! :minna: -Hvordan det lyder i jeres ørere ved jeg jo ikke, men jeg vil gerne høre det.

Hun skulle jo have en mus i hasen, men jeg vil ikke operere på hende når hun hoster -og skal det kureres koster det kassen (synes jeg) samtidig gives der jo ingen garantier, desværre! Så jeg har ikke lige 15-20000kr at kaste efter en hest, jeg slet ikke skulle have (fordi ham den gamle holder sig så godt!)

Nårh! Men Nynne skulle jo være tilredet - det var der hun blev urent gående og de fik taget de røngtenbilleder, som afslørede en mus. Jeg har jo så besluttet mig for at prøve hende af som ridehest, for at finde ud af hvor langt jeg vil gå for hende -lyder måske lidt sært, men så'n er jeg :linski:

Så i onsdags kom jeg sadlen på ryggen af hende - det siger hun ikke noget til, men har gået med dækken hele vinteren, så er vant til at der kommer noget derop. Jeg er meget bevidst om, at det er længe siden hun har haft noget på, så er forsigtig med gjorden. Hun reagerer med et vildt panik udtryk i øjnene, da gjorden rører maven. Nårh, tænker jeg og giver hende hovedtøj på - da hun ikke er så eminent til at stå i kæderne, men kan følge mere med, med hovedtøj på. Der sker ikke mere den dag.
I dag har jeg hyret et par stærke drenge, til at gribe mig - så jeg kunne komme helt op på dyret. Sadlen tog hun i stiv arm, gjorden ligeså - igen med trense på. Så ned på ridebanen, hvor man ikke kan se de andre heste og hvor hun jo ikke har tilbragt meget tid, da det er en ret tung sandbane. Jeg skridter lidt rundt med hende og vil lige prøve at se hendes reaktion på at trave med sadlen på - fastspændt og med bøjlerne nede. Så jeg løber lidt ved siden af hende - her kommer der en mærkelig reaktion fra hende - hun flitsbuer den helt forkerte vej, hovedet ekstremt højt og vender det hvide ud af øjnene mens hun ryster ganske lidt på hovedet. Okay, ikke nogen vild reaktion på sadlen! Holder efter få trav-trin. (jeg har kun gået få ture med hende, hvor hun har fulgt mig i småløb - men det var ikke første gang i dag.)
Nynne ind på midten, og mig op og ligge over dyret. Ingen reaktion. Ned igen og op og sidde. Ingen reaktion. Hun kigger lidt på mine fødder og står rigtig fint. Jeg er ret imponeret. Men drengene er jo ikke kommet for at kigge - så jeg vil have heste-dyret til at skridte lidt rundt. Og så går det galt! Hun fatter ikke en meter af hvad jeg be'r hende om! Snot forvirret lille hest. Hun tyr til den, for hende, klassiske padlen med forbenet (skraber). Ro på. Signal. Bakker. Ro på. Signal. Små hop på stedet - den der, hvor det mærkes som om hesten overvejer at gå i vejret. Ro på. Signal. Bakker. Jeg prøver at få hende til at dreje, med en hånd helt ude fra halsen - Hele tiden er tøjlen løs, det er ikke for jeg har meget fat i hende hun bakker. Men hun har tændt for det der bak-gear. Så efter, hvad der føltes som 10 min, gik hun endelig frem. 4-5 skridt. Jeg stopper hende, den har hun fundet ud af, hvad betyder og hopper af.

Nu er det så, jeg er lidt i tvivl om alting!! HVIS hesten er tilredet og redet i alle 3 gangarter, vil den så ikke kunne huske fremad-signalet? Hun skulle være tilredet i efteråret 2011...

Nynne kom i en ikke helt hæderlig foderstand. Og tidligere ejer undskyldte med, at hun var svær at fodre på. Nu har hun været her i over 2 mdr og skal ikke tage mere på! Hvis en hest er så svær at fodre på, er det da min erfaring, at det tager lidt over et par måneder at rette op foderstanden... :ehh:

Er det bare mig, eller er der noget som er lidt underligt her... ??
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: opdatering på Nynne-projektet...

Post by 99E »

lonek wrote:Nu er det så, jeg er lidt i tvivl om alting!! HVIS hesten er tilredet og redet i alle 3 gangarter, vil den så ikke kunne huske fremad-signalet? Hun skulle være tilredet i efteråret 2011...

Det kommer an på...

Jeg har redet et par heste til.
Den ene adskillige gange, fordi det faktisk ikke er NOK, hesten bliver gjort ryttervant og styrbar i alle tre "gear" - det skal holdes ved lige mere end den måneds tid, det tager at kunne ride hesten nogenlunde sikkert rundt på en mark/bane og i skoven.

Så hvis Nynne er tilredet som i: Ryttervandt, styrbar og ridbar i skridt, trav og galop - og DEREFTER bare har stået/gået på en fold - så ville jeg ride den som en "ny" tilridningshest, men forvente, det tog ca. en tredjedel mindre tid ift. første gang. Og så lade som om det var en enormt klog og nem hest, og være meget glad for dét.

Efteråret 2011 kan jo i princippet være: I løbet af september 2011. Hvis den har stået siden... Well...

Reaktionen på at trave med flagrende bøjler tyder også på at enten er hesten ikke særligt GRUNDIGT tilredet eller også har den glemt ting.
(Jeg ville forøvrigt ikke klatre om bord på en hest, der lavede flitsbue ved trav for hånd med flagrende bøjler... Men jeg er også lettere hysterisk med den slags...)

Jeg kender en god kur mod hoste.
Samme kur virker på mange andre skavanker og er billig, hvis man har hesten hjemme:
Lad den gå og se om det går over.
Led efter et mønster i hosten.
Så at du gør dét (og i mellemtiden ser tiden an med den der mus) lyder som en udmærket bonderøvsløsning.

Sorcha havde hoste her i vinter, lige pludselig, fik jeg besked om.
Den blev hurtigt kureret, da vi fik tjekket op på hvad der var ændret i stalden siden vi havde været der sidst; selv i løsdrift KAN hun ikke tåle at stå på halm, ligesom halm fodret på folden kan give symptomer.

Og om en hest er svær at fodre på eller ej hænger sammen med mange ting.
Bl.a. hvad man fodrer med.
Min er nem at fodre på; det er ligemeget om man fodrer på havre og halm, eller på fri wrap - hun er rund og trind og tilfreds-agtig. (Altså bortset fra støvallergien, der gør at hun hoster hvis hun får halm... Men før hun fik den...)
Mikkels ligner et øg på alt andet end masser af wrap, olie, roepiller og tandlægebesøg. Det tog langt under 2 mdr. at rette op på hans foderstand, da vi øgede wrapandelen i hans foder (efter at have konstateret at vores daværende opstaldningssteds angivelse af wrapmængden, de fik, ikke just stemte overens med virkeligheden).
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: opdatering på Nynne-projektet...

Post by lonek »

Til reaktionen på ridebanen, vil jeg ikke mene det havde noget med sadlen at gøre - hun gik, som jeg slog hende i hovedet. Der var ikke nogen reaktion på kroppen.

Hun er ikke den første tilridningshest jeg har i hænder. Hendes mor tilred jeg, efter hun var kasseret og konstateret uridelig af en meget dygtig træner *fnis*

I det hele taget, hvis jeg selv skal sige det, er jeg okay dygtig til ungheste og tilridning. :atengstedt: Men jeg har bare ikke erfaring med lange pauser, dér i starten og hvad det gør...
User avatar
Replica
Posts: 275
Joined: Sun 18. May 2008 21:06

Re: opdatering på Nynne-projektet...

Post by Replica »

Skal ikke gøre mig klog på en masse. Umiddelbart synes jeg ikke det er unormalt hvis hesten lykkelig har glemt det hele..

Men den jeg har nu, var også styrbar i 2 gangarter og sådan i efteråret. Han har stået siden, og kun fået en ugentlig gulerod af ejer indtil jeg fik ham hjem her i april. Han stod i løsdrift.

Jeg har ikke tænkt så meget over hvad han burde kunne. Vi er bare startet forfra. Dengang jeg prøvede ham i april - lignede det ikke at han huskede nogetsomhelst. Man skulle kastes på ryggen af ham og han var meget usikker.

Nu kan han parkeres ved skammel(parkerer sig selv hvis jeg flytter rundt på skamlen i ridehuset :jeanie: ). Jeg kan sætte mig op og skridte rundt. Vi er ved at have styr på det der med at dreje, men det går langsomt fremad. Han bakkede også i starten, men sagde bare "nej" hver gang. Så stoppede han og blev rost for at gå fremad.

Status er meget nervøs omkring sin krop, han kunne ikke lide at blive rørt under maven, i hovedet osv. Men det er væk nu. Han er stadig opmærksom, og man skal ikke bruge alt for vilde bevægelser hvis ikke han kender en, før han helst vil væk. Er heller ikke så glad for mænd(eller generelt andre mennesker end mig og min veninde i stalden), virkelig en enmandshest indtil man har gjort sig fortjent til hans kærlighed. Men han er klog hest og vil rigtig gerne arbejde.

Brug dog en del tid på jordarbejde, øv frem, stop, stå,frem og drej og sådan fra jorden. Så burde i have nemt ved det oppe fra ryggen også :)
ImageImage
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: opdatering på Nynne-projektet...

Post by Ane »

Jeg ville også bare lade hende stå, men overvej hvad du gør hvis hun hoster når hun kommer ind, eller halter? Er du klar til at aflive hende eller kan du finde penge til at gøre noget ved det?

Jeg ville ALDRIG longere en ung hest (eller nogen hest) med stigbøjlerne nede - har virkelig aldrig forstået hvad det skulle gøre godt for. Tunge bøjler der dunker den i siden - why :ehh: altså med mindre man vil lære den at ignorere schenkelhjælpen.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Post Reply