Mynte- hvor trives den?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Mynte- hvor trives den?

Post by xtiny »

Jeg har fået en mørkbladet mynteplante (den dufter dejligt af spearmint), men jeg er i tvivl om, hvor den skal stå?

God muld/sol, dårlig jord/sol- skygge ditto?

Meningen er- den skal brede sig, der hvor jeg fik den fra stod de også i nælder/skvalderkål, men jeg har fået en, uden ukrudt.

Jeg har så lovet min niece en Rød Tvetand i bytte til næste år. Det er godt nok en vild plante, men udmærket biplante, der så trives med nælder. Den er selv læbeblomst familie- og en udmærket staude. Efter Min mening!

Det var forresten dejligt at låne deres toilet, der var udsigt til de flotteste høje akelejer, og da jeg nævnte det, fik jeg en guidet havevandring. Det er jeg glad for- man kan aldrig få for mange haveindtryk.. :mikkel:
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Mynte- hvor trives den?

Post by Pia »

Min erfaring er et sted hvor du er okay med der bliver meget af den :linski:

Jeg smed en klump af den sidste år, og i år er den så godt som 'bunddække' i hele bedet, men den er jo skøn, så det gør ikke noget. Pæn er den også.

Min står i gårdhaven, den får en del formiddagsol. Skygge eftermiddag og frem. Den står i god muldjord, der er forbedret med kompost. (Sidste år, da bedet blev lavet)
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Mynte- hvor trives den?

Post by aribeth »

ja, det er også min erfaring... den an vokse der hvor du synes... men der er sikkert steder der er bedre end andre...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Mynte- hvor trives den?

Post by annetteB »

min erfaring med mynte er, at det eneste der kan holde den tilbage er tørke - at blive stegt i fuld sol hele dagen uden vand, dét kan få den til at begrænse sig.
Så hvis du undgår dét, så burde den vokse og blive stor og lykkelig...sandsynligvis i fin symbiose med brændenælderne.
:linski:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
KirstenR
Posts: 44
Joined: Wed 21. Mar 2012 16:39

Re: Mynte- hvor trives den?

Post by KirstenR »

Vores breder sig lykkelig i den fugtige jord ved vores havebassin.....

Breder sig faktisk overordentlig meget :ehj:
mvh
Kirsten
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Mynte- hvor trives den?

Post by xtiny »

Så ikke i bedet mod syd. Tørt og stegt. Det er til forårsblomstrende, geranier- og mine små pæretræer. Og skt hansurterne.
Så er der på nordøst-siden af huset, der er sol, det meste af dagen, men læ. Mod sydvest er der mest vind og skygge indtil omtrent middag, men der er så enten meget brokker i jorden- eller vestenvind/havvind i resten. Det er guf for Kærmindesøster, korbær (alt hvad der stikker og brænder- trives her) og brændenælder.
Og ækle snegle.

Så vil jeg prøve mod nordøst.

Det er MENINGEN, de skal brede sig! :elsk:
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Mynte- hvor trives den?

Post by Anja »

Pebermynte er en ond plante, den tog nærmest livet af min marokkanske mynte og så smager den grimt i Mohitos, aldrig mere pebermynte i haven, djeg tror den er blevet beamet ned på jorden af aliens for at overtage verdensherredømmet.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Mynte- hvor trives den?

Post by Godzilla »

Anja wrote:Pebermynte er en ond plante, den tog nærmest livet af min marokkanske mynte og så smager den grimt i Mohitos, aldrig mere pebermynte i haven, djeg tror den er blevet beamet ned på jorden af aliens for at overtage verdensherredømmet.


"The invasion of the Monster Mint!"
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply