Pige eller kvinde?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.

Hvad kalder man menneskelige hunkønsvæsener over 18?

Hvis de er over 18, men stadig unge, er det topnice at kalde dem "piger".
6
18%
Uanset hvilken alder er det mere ungdommeligt og friskt at kalde dem piger. Det er godt!!
1
3%
Hvis de er over 18, er de kvinder - uden undtagelse.
9
27%
Hvis de har fået børn er de kvinder. Hvis ikke er "piger" sådan mere ungt...
1
3%
De er "kvinder", hvis de kan tages alvorligt - men "piger", hvis de skal scores...
4
12%
Det er da fuldstændigt ligemeget, din tossede sprognazi!
12
36%
 
Total votes: 33

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Pige eller kvinde?

Post by 99E »

Kalder I jer selv "piger" eller "kvinder"?
(Børsterne behøver ikke svare på dette spørgsmål...)

Kalder I andre (af hunkøn) "piger" eller "kvinder"?
(Her må diverse Børster gerne svare...)

Hvorfor?

Er det overhovedet vigtigt?
Hvorfor?

Jeg stødte på denne blogpost:
http://www.damefrokosten.com/du-skal-ikke-kalde-mig-pige/

Damefrokosten wrote:Hvis der er noget, jeg ikke kan snuppe, så er det at blive kaldt ‘pige’. Jeg synes, det er ucharmerende, når voksne mænd tiltalter voksne kvinder som piger. Endnu mindre flatterende er det dog, når voksne kvinder kalde sig selv det. Så kvind dig dog op!


Den er kort og ikke særligt uddybende - men til gengæld har skribenten ret... :lea:
Jeg synes det er superunderligt med voksne da...kvi... Hunkønsmennesker, der insisterer på at kalde sig "piger".
Og jo ældre de her kvinder er, desto underligere synes jeg, det virker.

Okay, hvis man er, hvad, 18-19 år og kalder sig "pige"... Det er vel... Sådan okay-agtigt.
Men hvis man er 38 er man IMO ikke "pige".
I hvert fald ikke, hvis man gerne vil ses som voksen.

For mig er "pige" en diminutiv betegnelse, der indikerer at man ser på personen som ung, uerfaren, ikke-voksen og i en eller anden grad umoden.
"Tøs" er værre - enten er det en eller anden spade, der tror man er med i en BDSM-fantasi (og hvis man ER det er "tøs" muligvis passende...) - eller også er det en, der virkelig taler ned til een...

Men der er en eller anden sproglig konsensus om, at hvis en mand ser en pæn kvinde, må han gerne kalde hende "flot pige", selvom hun er 38.
De fleste ville undre sig, hvis den 38-årige kvinde omtalte en mandlig jævnaldrende som "en køn dreng"...

Hvad siger Striglerne?
(Og Børsterne... Mænd! "Drenge"! Tænker I over, hvilke ord I bruger??)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Pige eller kvinde?

Post by xtiny »

Det er vel historisk. Hvis du læser fx Sjöwall og Wahlöö, så er "piger" et feministisk udtryk, eller hvad, man sagde i den generation om kvinder, der ikke var "damer"- altså damer er sociologisk bestemt, som af den lidt højere klasse.

På dansk i samme alder, er damer vel mere sådan ligesom Freddy Fræk sang: "Nu skal vi ud og se på damer.."

Jeg er fra et miljø, og en tid, hvor folk hed hr og fru. Jeg har fx aldrig været på fornavn med mine forældres gamle naboer. Selvom mine søstre endte med at kalde fru Jørgensen ved fornavn. Og min mor gjorde.

Jeg har været kvinde, fra jeg var først i tyverne. Dame bliver jeg aldrig. Det er sådan nogen med lange røde negle...
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Pige eller kvinde?

Post by HHansen »

Det er lidt forskelligt - nogen gange er vi "pigerne" på arbejde (vi er 3 og der er mange mænd) - herhjemme kan vi også snakke om pige og drenge- opgaver/ting/whatever... Det generer mig ikke. Og i gruppe sammenhæng synes jeg det lyder pænere end at sige "kvinderne"

Men hvad jeg kalder mig selv? Ikke noget... det fremgår tydeligt at jeg er hunkøn, jeg behøver ikke præsentere mig som pige/kvinde.
Og Dame bliver jeg heller aldrig, hader det ord. Selvom jeg godt kan have lange røde negle :linski:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Pige eller kvinde?

Post by annetteB »

Apropos artiklen: Voksne kvinder der ikke bare skriver til damebladsbrevkasser, men også indleder med ordene"Jeg er en pige på 36 med to børn”skriver med statsgaranti om et problem de ikke ville have haft, hvis de betragtede sig selv som voksne kvinder.
:ondgrin:

Jeg er med andre ord 100% på sprognazisternes hold.
Jeg var min fars pige. Og en enkelt ven, som har kendt mig siden jeg VAR en pige, kan også komme afsted med at kalde mig Pige og stadig være OK. Måske fordi han også står ved sin egen drengethed, når den viser sig.
:ide:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Pige eller kvinde?

Post by MetteboDeluxe »

Jeg syntes hunkønnet mangler sådan et mellemstadie ord som "fyre". Det er ikke alle drenge der er mænd og jeg syntes heller ikke alle piger er kvinder.
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Pige eller kvinde?

Post by aribeth »

Jeg kalder mig selv for kvinde... fordi jeg også synes det er lidt (meget) underligt at kalde sig for pige som 32 årig... og endda med to børn!

Men jeg synes ikke der er noget nedværdigende i at en kvinde kalder sig selv for en pige... derimod synes jeg det er sært når mænd kalder kvinder for piger... altså VOKSNE kvinder!!
Men jeg tænker, når jeg ser en kvinde kalde sig selv for en pige, at de på en eller anden måde har det svært med deres egen identitet og kvindelighed... vær dog stolt af at du er en kvinde og gem dig ikke bag "undskyldningen" at du bare er en pige (der ikke kan gøre for det eller hvad?!?!)

hvornår er man en kvinde og hvornår er man en pige... for mig skiller det ikke lige ved myndighedsalderen... det er jo bare en alder vi har bestemt at der er man så myndig... ikke ligefrem lig med voksen.... hvornår kalder man i øvrigt en dreng for en mand?
Jeg synes i øvrigt også det er sært når mænd kalder sig for drenge... men det er vist sjældent en mand indleder et brevkassespørgsmål med "jeg er en dreng på 34... " men ok... HVOR mange mænd skriver i det hele taget til de der åndssvage brevkasser?!

kvinde/pige... hvornår man går fra det ene til det andet er ret svært at definere... men det sker vel et eller andet sted i de sene teenageår vil JEG mene...

Der er mange tykke kvinder der kalder sig selv for store piger... det flejner jeg helt og aldeles over! "jeg er en stor pige" ... YRK!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Pige eller kvinde?

Post by aribeth »

i øvrigt... jeg synes der mangler et ord når jeg fx skal sige til manden at han skal give ekspedienten nogle ting i en butik... det er som regel en ung kvinde der sidder ved kassen... "giv varerne til damen" ... DAMEN, det lyder ikke fedt at være som 21 årig... PIGEN... ej vel... pige, det ER altså mest for børn.... KVINDEN... arh!!
normalt veksler jeg mellem damen og pigen... Pige fordi det er det som Max definerer hunkønsvæsner med pt! :hhansen: (altså, jeg er også en pige hvis I spørger Max)
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Pige eller kvinde?

Post by Frieser9460 »

Jeg har svaret totalt modstridende; nemlig ved at sætte kryds ved både mulighed nummer 1 og mulighed nummer 3.

Jeg mener nemlig godt, man kan bruge betegnelsen "piger" op til 25 års alderen i nogle tilfælde, men ellers er af den holdning, at når man er over 18 år og dermed myndig, så er man reelt en ung kvinde.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Pige eller kvinde?

Post by CXEC »

Jeg fik kun sat kryds i Kvinde - et eller andet. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal synes. På den ene side er jeg kvinde, på den anden side kan jeg godt være en pæn pige. Mange mænd omtaler sig selv og deres venner som drengene. Dermed står de vel ved at de kan være drengede. Må Kvinder ikke være pigede? Altså lidt teengage agtige? Jeg kan se fordele og ulemper ved begge betegnelser.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Pige eller kvinde?

Post by aribeth »

mænd der omtaler sig selv som drengene.... argh!

En pæn pige?
I hvilken betydning? Udtrykket "pæn pige" har vel efterhånden fået betydningen KEDELIG?! Eller hvad?

i øvrigt er det sjovt at slå pige op:
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=pige
Raxacoricofallapatorius
Post Reply