Pige eller kvinde?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.

Hvad kalder man menneskelige hunkønsvæsener over 18?

Hvis de er over 18, men stadig unge, er det topnice at kalde dem "piger".
6
18%
Uanset hvilken alder er det mere ungdommeligt og friskt at kalde dem piger. Det er godt!!
1
3%
Hvis de er over 18, er de kvinder - uden undtagelse.
9
27%
Hvis de har fået børn er de kvinder. Hvis ikke er "piger" sådan mere ungt...
1
3%
De er "kvinder", hvis de kan tages alvorligt - men "piger", hvis de skal scores...
4
12%
Det er da fuldstændigt ligemeget, din tossede sprognazi!
12
36%
 
Total votes: 33

User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Pige eller kvinde?

Post by annetteB »

Jeg kunne ikke drømme om at omtale mig selv som en pige (eller dame)

Men ellers synes jeg det afhænger af konteksten, om det får mig til at krumme tæer. Damebladsudtryk som "piger på 40+" får mig helt klart til at krumme tæer. Det samme gælder, når granvoksne kvinder (med et koket smil) omtaler sig som piger *gys*

Men det provokerer mig faktisk sjældent, når mænd gør det. Jeg kan ikke mindes jeg har hørt mænd bruge udtrykket nedsættende


Enig.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Pige eller kvinde?

Post by aribeth »

også enig med LoneB fakkertalt
Raxacoricofallapatorius
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Pige eller kvinde?

Post by udlandet »

Jeg syntes at man er pige til man er ca 20, det samme med "drenge" Jeg kan bare ikke det der med drengene. Jeg kender folk på min fremskredne alder (50) der kan sige om deres mänd med venner: drengene er ud idag, så vi piger man hygge os :opkast:
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Pige eller kvinde?

Post by Godzilla »

udlandet wrote:Jeg syntes at man er pige til man er ca 20, det samme med "drenge" Jeg kan bare ikke det der med drengene. Jeg kender folk på min fremskredne alder (50) der kan sige om deres mänd med venner: drengene er ud idag, så vi piger man hygge os :opkast:


Ditto. :opkast:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Pige eller kvinde?

Post by 99E »

Lone Beck wrote:Men det provokerer mig faktisk sjældent, når mænd gør det. Jeg kan ikke mindes jeg har hørt mænd bruge udtrykket nedsættende :ehh:

Fair nok.
Det har jeg.
Det er sikkert en af grundene til, jeg får fniller af at blive kaldt det.
Ligesom at blive kaldt "søde" eller "ven" af nogen, der ikke mener det.
À la "Hør nu her, søde..." eller "Kære ven, du kan vel forstå...". ARGH!!! :mur:

Men jeg synes helt klart det er værre, når "rigtige voksne" kvinder kalder sig SELV piger. Eller "tøser". Vi skal på tøsetur.
NEJ I SKAL IKKE!!! Gruppen har en gennemsnitsalder på 57! DET ER IKKE EN TØSETUR!!!!
:mur:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Pige eller kvinde?

Post by misssophie »

men "kvindetur" lyder ligesom også lidt latterligt...

andre menensker skal ikke kalde mig tøs,- men om de siger pige eller kvinde er jeg fløjtende ligeglad med...
Misssophie
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Pige eller kvinde?

Post by udlandet »

Jeg kan ikke det der med piger jo(Måske hänger det sammen med den rädsomme gymnastik lärer der altid skreg: Kom så piger!) Men kommer til at tänke på en situtation hvor jeg syntes det er ok. Da min morfar var döende sagde mor mor til ham at hvis han skulle sige noget var det nu, det var hende der gav ham medicin. Min Morfars sidste ord til til mormor var: Hvor er du smuk min pige :elsk:
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Pige eller kvinde?

Post by misssophie »

-Dog skal folk ikke kalde mig en "ridepige",- så brækker jeg mig!!! :opkast:

min identitet er da ikke bestemt af at jeg har et tilfældigt dyr derhjemme!

så skulle jeg også være kaninpige, kattepige og hundepige.... :mur:
Misssophie
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Pige eller kvinde?

Post by Godzilla »

...Jeg er en æselpige!! :loneb:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Re: Pige eller kvinde?

Post by Tigerbaby »

Det svinger egentlig meget. En ting er omgangstonen blandt veninder, noget andet er resten af verden.

Blandt veninderne kan vi godt tale om en samlet flok som piger, eller tale om at noget er piget. Men det er vel og mærke kun når vi taler afslappet, fjoller, hygger etc. Er det mere seriøse snakke, taler vi om kvinder, unge kvinder eller lignende.

Folk der ikke står mig nært, forventer jeg omtaler mig eller taler til mig som om jeg er en voksen kvinde. Men en ung en af slagsen fortrinsvis. Jeg er iøvrigt 26 og min omgangskreds er vel ca. 24-35...

Ordet dame har jeg det faktisk lidt for godt med. Jeg har udviklet en slem vane med at omtale kvindelige kærester som din/min dame eller damen. Både andres og min egen (når jeg har en). For mig er der ikke noget nedsættende i det, det har heller ikke noget med alder at gøre, jeg synes bare det er en ret fin vending.
Post Reply