Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skade

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.

Hvordan skal arbejdsgiver forholde sig til en syg/tilskadekommet medarbejder?

De skal sende blomster og ønske god bedring
11
18%
De skal klappe kaje, ikke presse og vente til folk er raske med at bede dem arbejde
10
16%
De skal STRAKS og uden ophold sørge for rengøringsservice og madordning
3
5%
Det er da okay de ikke tror på deres medarbejdere og bare synes de pjækker
1
2%
En medarbejder der konstant er man/fredags syg skal de lige tage en snak med
16
26%
Fyr de svage og lad de stærke overleve
1
2%
Forholde sig til loven og agere derefter
18
29%
Medmindre en medarbejder er på intensiv kan de godt komme på job
1
2%
Opføre sig lige præcis som de har lyst til, der er jo for helvede arbejdsløshed stadigvæk
1
2%
 
Total votes: 62

User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skade

Post by mathea »

Hvad synes du?
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
User avatar
stardancer
Posts: 525
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by stardancer »

1: Forholde sig til loven og agere derefter.
2: De skal klappe kaje, ikke presse og vente til folk er raske med at bede dem arbejde.
3: En medarbejder der konstant er man/fredags syg skal de lige tage en snak med.
/Sofie
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by 99E »

Ved almindelig sygdom skal de "bare" forholde sig til loven.
Simple as that.

Og hvis en medarbejder har en særlig, fredagsinduceret sygdom, er det fair nok at bede om en udtalelse fra lægen om, at man desværre er fredagsallergisk, og gerne vil have sin arbejdstid fordelt på ugens øvrige 4 dage.

Men ved længere tids sygdom eller langtidssygemelding, synes jeg, ledelsen og/eller TR bør kontakte den sygemeldte og ønske god bedring, evt. sende en dusk planter.

HVIS man GENERELT har problemer med højt fravær enten i en gruppe af medarbejdere eller på arbejdspladsen som helhed, bør man nok undersøge, hvad det skyldes.
På skolen her er der vel et gennemsnitnilgt lærerfravær på 15-20% hver dag - det meste af dét pga. sygemeldinger...
Og det er vel at mærke ret jævnt fordelt over alle lærerne - der er et par stykker, der "aldrig" er fraværende, men de fleste har deres forholdsmæssige andel af sygemeldingerne.

Hvorfor så højt fravær?
Et virkelig dårligt arbejdsmiljø.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by Frieser9460 »

stardancer wrote:1: Forholde sig til loven og agere derefter.
2: De skal klappe kaje, ikke presse og vente til folk er raske med at bede dem arbejde.
3: En medarbejder der konstant er man/fredags syg skal de lige tage en snak med.


Jeg stiller mig lige op, klapper i hænderne og erklærer mig 100% enig her! :katiekat:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by 99E »

smukke-ped wrote:Høj løn, gode forhold, giver god arbejdsmoral, og lyst til arbejde.

Høj løn er nice...

Men jeg mener faktisk, det primært er gode forhold, et godt forhold til kollegerne, en god ledelse og en følelse af at "skabe værdi" (i konkret eller overført betydning), der tæller.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by mathea »

Jeg er helt enig med jer :respekt:

Jeg oplever et øget fravær på min arbejdsplads som netop (tror jeg) skyldes at folk ikke føler sig set og værdsat. Og det er faktisk ikke sådan noget man/fredags noget. Det er reel sygdom. Vi bliver simpelthen mere syge...... Og der er ikke pludselig kommet skimmelsvamp i bygningen :lol:
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by 99E »

mathea wrote:Og der er ikke pludselig kommet skimmelsvamp i bygningen :lol:

Der har vi faktisk endnu en god grund:
Der ER skimmelsvamp i bygningerne - ikke i det nye ENDNU, men der er varierende grader af skimmelsvamp i de gamle bygninger.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by BeritH »

Jeg synes det er et svært spørgsmål, for hvad man kan tillade sig som arbejdsgiver, kommer helt an på det forhold man har til den ansatte.

Jeg havde f.eks. en medarbejder, der fik konstateret brystkræft og var igennem en meget hård kemokur. Jeg kunne godt finde på at ringe til hende under forløbet for at høre hvordan det gik - af ren interesse. Og for at høre, om der var noget jeg kunne gøre for hende for at lette situationen. Hun boede alene og havde kun et voksent barn, der ikke altid stillede op.

Men jeg har også haft en anden medarbejder, som havde meget sygdom, hvor jeg havde en fornemmelse af at det ikke kun var sygdom, der var problemet. Her konfronterede jeg vedkommende. For hvis det kommer at at man ikke trives på arbejdet, så er det som leder rigtig svært at gøre noget ved det, hvis man ikke kan se problemet/årsagen.

Men generelt har jeg den holdning at hvis folk er syge, så skal de have lov til at være det. Det betyder bare ikke at man ikke kan tale med dem eller kontakte dem. Men det gør man jo ikke fordi folk har en uges influenza. Men er det noget mere alvorligt, så kan man som leder godt tilllade sig at vise interesse for personen og vedkommendes situation.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by misssophie »

man skal bare være pokkers opmærksom på om man kommer til at træde folk over tæerne, da der rent faktisk er regler omkring om at man som leder ikke bare må ringe til folk når de er syge.

og hvem pokker gider at skulle bokse med en fagforening...?
Misssophie
User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by mathea »

BeritH wrote:
Jeg havde f.eks. en medarbejder, der fik konstateret brystkræft og var igennem en meget hård kemokur. Jeg kunne godt finde på at ringe til hende under forløbet for at høre hvordan det gik - af ren interesse. Og for at høre, om der var noget jeg kunne gøre for hende for at lette situationen. Hun boede alene og havde kun et voksent barn, der ikke altid stillede op.

BeritH


Det synes jeg er i orden og har også selv haft en medarbejder med alvorlig sygdom. Jeg synes dog at man balancerer på en meget fin linie..... For chef og medarbejder er ikke lige, og hvad man som chef mener er omsorg og interesse kan godt opfattes som pres fra en medarbejder. Men det må bero på forholdet imellem chef og medarbejder. Der er også en fare i at slå et større brød op end man kan bage i sådan en situation (som leder)

God pointe:
misssophie wrote:man skal bare være pokkers opmærksom på om man kommer til at træde folk over tæerne, da der rent faktisk er regler omkring om at man som leder ikke bare må ringe til folk når de er syge.

og hvem pokker gider at skulle bokse med en fagforening...?
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
Post Reply