Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skade

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.

Hvordan skal arbejdsgiver forholde sig til en syg/tilskadekommet medarbejder?

De skal sende blomster og ønske god bedring
11
18%
De skal klappe kaje, ikke presse og vente til folk er raske med at bede dem arbejde
10
16%
De skal STRAKS og uden ophold sørge for rengøringsservice og madordning
3
5%
Det er da okay de ikke tror på deres medarbejdere og bare synes de pjækker
1
2%
En medarbejder der konstant er man/fredags syg skal de lige tage en snak med
16
26%
Fyr de svage og lad de stærke overleve
1
2%
Forholde sig til loven og agere derefter
18
29%
Medmindre en medarbejder er på intensiv kan de godt komme på job
1
2%
Opføre sig lige præcis som de har lyst til, der er jo for helvede arbejdsløshed stadigvæk
1
2%
 
Total votes: 62

User avatar
stardancer
Posts: 525
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by stardancer »

mathea wrote:
BeritH wrote:
Jeg havde f.eks. en medarbejder, der fik konstateret brystkræft og var igennem en meget hård kemokur. Jeg kunne godt finde på at ringe til hende under forløbet for at høre hvordan det gik - af ren interesse. Og for at høre, om der var noget jeg kunne gøre for hende for at lette situationen. Hun boede alene og havde kun et voksent barn, der ikke altid stillede op.

BeritH


Det synes jeg er i orden og har også selv haft en medarbejder med alvorlig sygdom. Jeg synes dog at man balancerer på en meget fin linie..... For chef og medarbejder er ikke lige, og hvad man som chef mener er omsorg og interesse kan godt opfattes som pres fra en medarbejder. Men det må bero på forholdet imellem chef og medarbejder. Der er også en fare i at slå et større brød op end man kan bage i sådan en situation (som leder)



Enig :askepot:
/Sofie
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by Lone Beck »

Hvad F. er det for en undskyldning for at melde sig syg, at der er et dårligt arbejdsmiljø på arbejdspladsen?

Manglende arbejdsglæde er sgu da ikke en sygdom :loneb:

Virkeligheden er, at langt de fleste sygemeldinger i dag skyldes udokumenterbare lidelser, enten psykiske eller diffuse smerter i bevægeapperatet. Og uanset hvor meget man anerkender, at der findes psykiske lidelser og diffuse smerter i bevægeapparatet, er det uomtvisteligt nemt at lyve sig til den slags lidelser, og det er vist alligevel de færreste, der er i stand til at tro på, at INGEN nogen sinde lyver om det. Derfor er det også helt logisk, hvis cheferne bliver mistroiske. Det er bare pissesurt for dem, der er rigtig syge.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by 99E »

Lone Beck wrote:Hvad F. er det for en undskyldning for at melde sig syg, at der er et dårligt arbejdsmiljø på arbejdspladsen?

Manglende arbejdsglæde er sgu da ikke en sygdom :loneb:.

Enig. Men dårligt arbejdsmiljø med deraf EVENTUELT følgende stress kan give et svækket immunforsvar og derfor hyppigere sygdom.

Derudover kan man have decimerede stresssymptomer, som er en gyldig grund til sygemelding.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by Lone Beck »

99E wrote:
Lone Beck wrote:Hvad F. er det for en undskyldning for at melde sig syg, at der er et dårligt arbejdsmiljø på arbejdspladsen?

Manglende arbejdsglæde er sgu da ikke en sygdom :loneb:.

Enig. Men dårligt arbejdsmiljø med deraf EVENTUELT følgende stress kan give et svækket immunforsvar og derfor hyppigere sygdom.

Derudover kan man have decimerede stresssymptomer, som er en gyldig grund til sygemelding.


Det er i endnu højere grad en gyldig grund til at GØRE NOGET.

Stress i ny og næ er ikke en sygdom, men noget alle oplever. Rigtig stress er en længerevarende tilstand (som kræver (be)handling).
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by misssophie »

vejen op til længerevarende stress kan tage lang tid, også uden at den ramte selv fatter hvor han/hun er på vej hen....derfor er det ikke nødvendigvis så let at "gøre noget".

hvis man ydermere bliver stresset over noget privat og ikke arbejdsmæssigt, kan det være endnu sværere at "gøre noget", og igen kan det blive jobbet der må tage for på sygdomssiden.

problemet ved stress er for en kæmpe dels vedkommende, at de ikke er helt klar over at de er i fare for at få længerevarende stress, og derfor ikke er megamotiverede for at "gøre noget"...eller også prøver de bare i det små, hvilket måske ikke er nok
Misssophie
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by annetteB »

hvis man ydermere bliver stresset over noget privat og ikke arbejdsmæssigt, kan det være endnu sværere at "gøre noget", og igen kan det blive jobbet der må tage for på sygdomssiden.


Amen to that one.
De to gange jeg har været nede med længerevarende stress skal guderne vide at det havde været en væsentligt bedre løsning at sygemelde mig fra mit privatliv og lade mig få lov at arbejde!
Men det kan man jo ikke. Desværre.
-poogift
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by Lone Beck »

Ikke desto mindre er automatreaktionen, når man snakker om sygefravær, at arbejdsgiveren må gøre noget ved arbejdsmiljøet (OG sætte lønnen op).

Folk, der er ved at få stress - rigtig stress - kan typisk ikke selv se det. Det er jeg enig i. Derfor melder de sig typisk heller ikke syge, men klør på indtil de går helt ned med flaget. Den omvendte logik af dét er, at dem, der melder sig syge fordi de synes de føler sig stressede, typisk IKKE er det.

Og al den satans pylren røvrender dem, der er rigtig syge - samt naturligvis arbejdsgiveren, der bare kan punge ud og lægge ansigtet i de rette, medfølende folder.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by Dorte Hansen »

Lone Beck wrote:
Og al den satans pylren røvrender dem, der er rigtig syge - samt naturligvis arbejdsgiveren, der bare kan punge ud og lægge ansigtet i de rette, medfølende folder.



:respekt: :respekt:

JANEMLIJA

For fanden hvor kan jeg blive harm over hvad nogle folk nogen gange mener er gyldig grund til at forlange specialhensyn, og sygemeldinger....

Omvendt, er der godt nok også lige i tiden nogle arbejdsgivere, der byder deres ansatte horrible forhold, for de ved jo godt at det er deres marked lige pt....
Nu med køter-bande!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by annetteB »

Folk, der er ved at få stress - rigtig stress - kan typisk ikke selv se det. Det er jeg enig i. Derfor melder de sig typisk heller ikke syge, men klør på indtil de går helt ned med flaget.


Jeg har talt med en kollega om det her - og vi er for så vidt enige med dig Lone, om resultatet: at en god del af de der får VIRKELIG stress ender med at gå helt ned med flaget.

Efter den kollegiale snak og den vanlige lommepsykologi som kan komme, når man sådan går og hygger sig med arbejde og snakker imens, er vi kommet til den konklusion at det er oftest fordi de, der går helt ned med stress - med min fars omskrivning af et gammelt ordsprog - "brænder deres ender på begge lys" fordi de er arbejdsheste og sædvanligvis bruger arbejdet som både fornøjelse, hvilket er fint - men også som flugt, hvis alt andet brænder. Og det er måske knap så godt.
Jeg gør det. Han gør det. Og vi har begge flere gode eksempler fra det virkelige liv.

Når arbejdet på samme tid bliver ens glæde, trøst og flugt - så kan alt kureres ved at arbejde lidt mere. Bortset fra dét der ikke kan. Og det er det der i den sidste ende piller os af pinden: Arbejdshestene prøver at arbejde sig ud af problemerne. Vi er magtesløse, når vi befinder os et sted hvor vi ikke kan HANDLE eller bare ARBEJDE os ud af tingene.
Og det er magtesløsheden der stresser.

Løs dét problem for os - så skal I satme se os arbejde! og synge imens!
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Afstemning arbejdsgivers opførsel og pli ved sygdom/skad

Post by Lone Beck »

Løs dét problem for os - så skal I satme se os arbejde! og synge imens!


I dit tilfælde, var en arbejdsgiver jo helt magtesløs - ligesom alle andre udenforstående. Der var ingen andre, end dig, der kunne træffe beslutningen om at gå fra idioten. Reelt var du og din eks de eneste, der IKKE var magtesløse. Selv om jeg ikke er i tvivl om at det føltes sådan i situationen.

Højere løn og bedre arbejdsmiljø havde ikke løst problemet, vel?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply