Janteloven

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Janteloven

Post by Camilla... »

Janteloven er virkelige en af mine kæpheste. Jeg hader den af et godt hjerte og forstår virkelige ikke hvordan den er blevet så integreret i det danske samfund og hvorfor pokker at flere ikke gør et ihærdigt forsøg på at få den lagt i graven, med sin forfatter Aksel Janteloven: Du skal ikke tro, du er noget. Du skal ikke tro, at du er lige så meget som os. Du skal ikke tro, at du er klogere end os. Du skal ikke bilde dig ind, at du er bedre end os. Du skal ikke tro, at du ved mere end os. Du skal ikke tro, at du er mere end os. Du skal ikke tro, at du duer til noget. Du skal ikke le ad os. Du skal ikke tro, at nogen bryder sig om dig. Du skal ikke tro, at du kan lære os noget. (Aksel Sandemose 1899-1965, dansk forfatter) Jamen, hvorfor må jeg ikke være mere end andre, når nu jeg VED jeg er langt mere end nogen... på nogle punkter :idea: Med tanke på LoneShannons indlæg om de 7 intelligenser, står det da om noget klart at der er nogen ting vi er bedre til end andre og nogen ting vi er bedre til end andre mennesker :shock: Et eksempel fra det virkelige liv: I sommers var jeg til eksamen. 1. år på HF. Jeg fik nogen rigtig gode eksamner, hvor jeg endte med et snit på 10,8. Jeg var selvfølgelig jublende lykkelig efter hver eksamen og havde mest lyst til at slå vejrmøller ned igennem hele skolen. Jeg havde knoklet og fået min belønning. MEN man skal jo helst ikke være for glad, for det er synd for dem det ikke er gået så godt for og det på trods af, at man ved at det er netop dem, der ikke har lavet noget hele året og har brugt læseferien til hygge og drukture. En anden af de virkelig grove er en ´´ven´´ jeg har. Han mener konsekvent at det er ok, at downloade OG sælge ud af kopiere, fordi microsoft og Bill gates har tjent rigeligt med penge. Han behøver jo ikke tjene mere nu. Jamen, hvorfor må folk ikke tjene penge og MANGE penge, når nu har fået en god ide, har knoklet for den og ikke mindst har formået at få den frem BEDRE end andre. Janteloven går mig virkelig på og jeg bliver frygtelig rødhåret når jeg ser den, springe ud i det danske land. Så derfor vil jeg gerne slå et slag for for Janteloven i minus første. Du skal vide, vi andre regner med dig. Du må indse, at mindst 4-5 mennesker - dine nærmeste - er helt afhængige af dig. Du skal vide, at vi ved, at der er noget godt og værdifuldt i dig, som vi har brug for. Du skal vide, at du har nogle menneskelige egenskaber, som vi holder af. Du skal vide, at vi andre også kender til at føle sig betydningsløs, værdiløs, ensom og mislykket. Du skal vide, at du hører sammen med os. Du skal vide, at vi vil gøre meget for dig. Du skal tro, at dit eget liv og vort samfunds beståen er meget afhængige af din indsats. Vi - du og jeg - kan løse problemerne i fællesskab. Og med disse ord ligge janteloven til debat. Hvorfor må vi ikke skilte med vores succes´er ? Hvorfor skal vi nærmest undskylde for at være bedre end andre ? Hvad betyder Janteloven for dig ? Camilla - som er god.... til nogle ting
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Post by Zanne (den Gamle) »

Janteloven - det er faktisk ikke noget jeg spilder så meget som en enkelt tanke på. Den kan ikke genere mig. Måske er jeg mærkelig, måske er det alderen der giver udslagt, men hvad folk tænker, mener eller tror om mig, er da deres hovedpine - ikke min. Jeg VED at der er ting jeg er god til - jeg ved at der er ting jeg ikke kan og der er også en masse jeg slet ikke gider. Om andre mennesker mener at jeg skal dette eller hint, er for mig temmeligt bedøvende ligegyldigt. De kan opfordre, selvfølgelig, men ingen kan tvinge mig - og derfor lever jeg nok fint med det. Hilsen Zanne - i lykkelig uvidenhed om jantelovens udbredelse.
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Jeg fandt lige denne lille notits omkring janteloven på nettet. Det er da værd at tænke over: This is the law that unfortunately mostly rules the Scandinavian mentality. The notorious German dictator Adolf Hitler was very fond of this particular law; and he applied it totally into his Third Reich. Skræmmende... Camilla
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Jeg er også meget pas på janteloven. Den var en væsentlig faktor i mit hjem, og jeg er i den grad blevet dykket på den konto af min mor, i hele mit liv. Det har givet mange problemer!! Nu har min mor jo arvet den fra sin mor, som nærmest levede efter den. Det er arvesynd!! :x Camilla: Tilykke med gennemsnittet :!: Kender situationen fra HF. Men, jeg jublede altså når den stod på 13 og 11. Så kunne de andre ´´jante´´ hvis de ville! En anden version af jante som jeg ikke kan fordrage, er når ´´folk´´ skal styrke deres ego på andres bekostning, ud fra devicen: ´´Når jeg nu i bund og grund ikke er noget værd, så kan jeg forsøge at nedgøre dig, så jeg i det mindste kan føle mig mere værd end dig.´´ - noget i den stil. Et meget ubehageligt træk hos alt for mange, synes jeg. Især er meget narcissistisk prægede mennesker, ofte irriterende tilbøjelige til denne form for selvhævdelse, ved at dykke andre. Deres egoer virker som en utæt badebold, som skal pumpes hele tiden!! :evil: Jeg forsøger at fremhæve andres fortrin, og måske er det derfor jeg ofte bliver konfronteret med ´´badeboldeffekten´´. De værste af slagsen tror at der er selvbetjening hos mig. :roll: Jeg har denne holdning: Jeg ved meget om ganske lidt, lidt om ganske meget, og ingenting om det meste af det man kan vide.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Post by Zanne (den Gamle) »

Jamen vi gamle hejrer har vel også fint. Vi er landet der hvor vi synes udsigten er god, og mangler der noget, jamen så forsøger vi vel at lave det om. Måske jeg træder et par stykker eller 5 over tæerne, hvis jeg spørger således: Handler janteloven ikke om selvtillid et godt stykke hen ad vejen. Hvis man hviler i sig selv, hvad betyder det så hvad naboen mener om ens vasketøj ?. Med hensyn til at løfte sig selv ved at træde andre under fode. Jeg gør det garanteret - tør end ikke tænke tanken, at det aldrig sker - det ville garanteret være lyv. Men jeg tramper ikke på andre, bare for at trampe. Har jeg en ide - et synspunkt - en mening, jamen så slås jeg da for den, det er jeg da nødt til. Ellers troede jeg jo ikke på den. At min ide er bedre (måske) er vel ikke ensbetydende med at modpartens ideer er helt ude i hampen. Jeg mener bestemt heller ikke at det er at nedgøre, men det kan garanteret opfattes sådan. Nej - janteloven har altså trange kår i mit univers. Hilsen Zanne
Skjold (Tidl. SL)
Posts: 1086
Joined: Sun 20. Nov 2005 14:08

Post by Skjold (Tidl. SL) »

Jeg bliver måske en anelse upopulær, men jeg må ærligt indrømme at jeg på nogle områder er glad for janteloven. Hader den, - det gør jeg i hvert fald ikke, men dermed heller ikke sagt at jeg elsker hver en afkrog af den. Har vel en form for had/kærlighedsforhold til janteloven. I janteloven står der, at ?du skal ikke TRO?, - jeg er ligeglad med om folk TROR at de er bedre, klogere og mere end andre, de må de gerne tro. Mit problem opstår først når folk åbenlyst og hele tiden skilter med deres ?Guds gave?, - for at nedværdige andre. Det skal forstås på den måde at jeg ikke bryder mig om selvopblæste personer - folk som hårdnakket påstår at de er bedre end alle andre.. Så nej, jeg mener ikke at man skal rejse sig over mængden, bare fordi man kan. Gensidig respekt er nøgleordene, - man skal vide at alle ikke er lige gode til alt, - og acceptere at ens medmennesker på nogle punkter er både bedre og dårligere end en selv, men at det ikke gør dem til ringere eller bedre mennesker. For mig er janteloven kultur, - på godt og ondt. På den ene side er den noget jeg identificerer mig dybt med og opfatter som meget dansk. På den anden side er den som en sele der holder mig fast til jorden. Alt det der anti-jantelovs-ting.. Måske den så at sige ?negative jantelov? på nogle områder ikke er så holdbar, og mange ikke kan se hvad de skal bruge den til, - men synes nu den ?positive version? er lidt for teambuilder-lad-os-alle-sætte-os-i-en-rundkreds-agtig, - den kan jeg altså ikke se hvad vi skal bruge til. Så nej, ikke ud til højre med Janteloven. Men der sker ikke noget ved at skubbe den lidt til side til tider, - bare ikke hele tiden. /Punktummet
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Da jeg gik og mugede (jeg tænker så godt når jeg muger) blev denne Jante-tråd ved med at dukke op, og kræve min opmærksomhed. Jeg opfatter egentlig ikke Janteloven, som et spørgsmål om at ligge under for andres mening. Jeg er selv ret kold overfor omgivelsernes holdninger til mig, sålænge vi snakker almindeligheder. Jeg er ikke ligeglad med om jeg behandler andre ordentligt! Og jeg går skam heller ikke af vejen for at trumfe mine ideer igennem, hvis jeg synes at de er gode. Jeg kan oven i købet blive ret bastant, hvis jeg føler mig tromlet af magtmennesker. :evil: Nej; jeg opfatter Janteloven, som en meget undergravende psykologisk faktor, som vores kultur vist nok er ved at luge ud i? (jeg håber) I forhistorisk tid, da jeg var barn, var Janteloven et yderst udbredt fænomen, især i arbejderklassen, som jeg stammer fra. Alle var simpelthen bange for at virke ´´for fine´´ til dit, og ´´bedre´´ til dat. Man måtte endelig ikke være ´´Fin på den´´. Hvis det gik nogen godt, var der INGEN som glædede sig på deres vegne, men ´´den formastelige´´ blev behandlet som en paria. Og vi blev tudet ørerne fulde af denne åndsforladte ´´lov´´ fra vi så dagens lys. Min mor havde f.eks. den holdning, at babyer som lå og skreg skulle man endelig ikke tage op, for så troede de bare at de kunne herse med hende?? En indbildsk BABY som TROR noget??? :shock: Hvis vi børn virkelig VAR gode til et eller andet, var det velset at vi nærmest benægtede det, ellers faldt der en verbal lige højre, som sendte os til tælling i flere dage! Heldigvis flyttede hele familien til at andet miljø da jeg var 9, så jeg mødte en lidt mindre jantepræget holdning uden for mit hjem. Men det jeg vil sige med det her er vist, at jeg opfatter Janteloven, mere som et mentalitetsfænomen, end en egentlig holdning. Og ´´Badeboldssyndromet´´ er nok ikke en Jante-ting. Det er disse her båtnakker, ofte (med fare for at lyde som en mavesur lædersok fra 60-erne) mænd, med alle intelligenserne på middelmådig, som konstant taler ned til andre. Det er umuligt at føre en ordentlig samtale med eksemplaret, da denne dårligt skjulte dagsorden, hele tiden river kommunikationen midt over :twisted: Måske er jeg bare uheldig, at støde på disse omnipotente egotrippere, eller også er jeg bare FED UP :?:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply