Islænderfordom? Eller sandhed?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Islænderfordom? Eller sandhed?

Post by aribeth »

Jeg ved ikke ret meget om islænderen... jeg har oprindeligt et billede af en lille robust pony med (alt for) meget hår og pels, som mange "voksne" anskaffer sig når de gerne vil ride eller når børnene skal have hest... et lille tøltende væsen der kan leve på en sten og som bare er nem...

Så gik der nogle år og man mødte flere og flere islændere og deres ryttere... så hørte man noget om at islændere først måtte rides når de blev 5... at der var mange fra østlandene og det var vist noget værre lort for at sige det mildt?

Flere år gik... og så er det oplevelser som, islændere har ret tit soleksem eller andre skavanker med huden... og så er de ret "nervøse/ængstelige" i det og ikke bare sådan lige at ride ud på af hvem som helst...

så nu har jeg efterhånden et billede af en islænder som en lille halvspinkel/helskravlet pony med soleksem og andre skavanker, som er nervøst anlagte og ikke så sikre som folk lige går og tror og som er mere eller mindre tilfældigt avlede på... og ejet af folk som skal have deres første hest...
jeg forestiller mig at det med at det er første hest for nogen og sammenholdt med at hvorfor skal man købe en islænder til 50.000 når naboen har en hjemmeavlet islænderplag til 10.000 har meget at sige for mine "fordomme" om islænderen....
Senest har endnu en i mit lokalområde bekræftet mine antagelser med en ikke så sikker som hun troede islænder....

men hvordan er den egentlig rigtig islænderen?
lige som alle andre racer... ? det afhænger af rytteren?
Har I stødt på de her ting omkring islænderen også?
Raxacoricofallapatorius
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Islænderfordom? Eller sandhed?

Post by MinnaN »

Jeg har lidt det her billede af en islænder:
Ihvertfald 4 gænger, god pony (jeg er temmelig ligeglad med at den bliver kaldt hest, den har ponymål), stabil med med en smule tænding, arbejdsvillig, går med hovedet oppe, har underhals som bare pokker og smider ryggen for et godt ord.
Kan ikke rides i dressur, kan ikke rides i spring, skal gå islænderdressur eller bruges til skovtur eller distance.

Skovturshest for damer der er bange for alt over 148 cm, blir tit redet af fede madammer, som mener at den kan tåle det, blir redet af alt for store og høje mænd, som mener den kan tåle det. Bliver tilredet i en gulvspand iløbet af to uger og brugt derefter.

Sent udviklet, kort ryg, gode hove, tit har de sommer eksem, masser af pels og man, nem at holde huld på og knuselskelig bamsehest, begynderpony og tantepony.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
hansi
Posts: 88
Joined: Sat 4. Feb 2012 20:01

Re: Islænderfordom? Eller sandhed?

Post by hansi »

De islændere, som er her i området, virker til at være velredet og nemme at ride.
Men jeg syntes de er lidt små og slet ikke, ligner det som jeg før i tiden så som værende den typiske islænder. Nu er det lette typer, med meget kort ryg og meget små bagdele.
Men undre mig dog, hvorfor skal de ha dækner på, hvis det er en robust langpelset pony, som kan gå ude hele året, der kendetegner racen.
Jeg undre mig også over, at de går med meget lange sadler, der lægges helt ud på krydset og ofte slæber rundt på rimeligt tunge ryttere.

For mig er det en pony, da den kan måles som pony. Men er ofte blevet kaldt dum, når jeg nævner det overfor ejerne. Undre mig, for er den målt som pony, kan de sku da ikke være en hest?
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Islænderfordom? Eller sandhed?

Post by misssophie »

jeg har også masser af fordomme.

rides af for store mennesker

ejes af mennesker der er "hårde" i filten, omkring omgang med hesten ( a´la, hvor svært kan det liiiige være...)

sommer eksem
vanskeligt temperament
rides gyseligt
spat
dårligt (sjældent) beskårede

desuden skal det siges at de siger mig lige præcis nada. -og jeg har faktisk stået opstaldet på et stutteri med søde islændere der blev passet godt,- de sagde mig stadig intet...

jeg kan til gengæld lide de gule,- hvilket mange andre har en masse fordomme om.

ja, jeg er fuld af fordomme, véd godt ikke alle islændere og ejere er sådan.....
Misssophie
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Islænderfordom? Eller sandhed?

Post by aribeth »

sådan er vi jo... fulde af fordomme... det er jeg også mht til mange racer... men det vigtigste er bare, tror jeg, at man godt kan flytte sig selv ind imellem... hvis altså det er nødvendigt...
Islændere siger mig heller ikke noget som helst... derimod de gule... mmmmh!
Raxacoricofallapatorius
Skjold (Tidl. SL)
Posts: 1086
Joined: Sun 20. Nov 2005 14:08

Re: Islænderfordom? Eller sandhed?

Post by Skjold (Tidl. SL) »

En af de eneste heste jeg har tabt hjertet fuldstændig til var den dejligste mest knuselskelige islænderbamse <3
Det havde ikke noget at gøre med at det var en islænder - det var væsenet jeg blev forelsket i!
/SL
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Islænderfordom? Eller sandhed?

Post by LoneR »

Før i tiden - måske for 20 år siden, opfattede jeg Islænderen, som en lille hest - mellem 142-152 høj, kraftigt bygget, kønt hoved, stærke ben, godt kryds og en masse man og hale, og blank pels. Lige så gode som de gode fjordheste, og ligeså stærke - og ridelige.
Nu opfatter jeg dem som typisk 136, dårlig bagpart ( dvs svag og vigende), små, skravlede, og oftest redne med en altfor hård hånd af sjovt nok meget ofte overvægtige ryttere ( og hvorfor mon det?) - og som regel af folk, der omsætter god ridning til en meget hård hånd, skarpe id og betvingelse af heste, istedet for samarbejde.
Og jeg kender endda et par avlere :ond:
Jeg har fået forklaret, at det er fordi at de islænedere vi har i Danmark er det skravl, som man ikke kan bruge på island - og det er så avlet videre på = mere skravl.
Sådan ser det også ud.
Faktisk synes jeg det er synd for dem - de er sgu ike de stolte og smukke heste man kendte engang.
Nu er det baer misredne ponyer de fleste - og iøvrigt så ser det jo rædselsfuldt ud, når man ser fx islænderstævner og mesterskaber - og læg mærke til, at rytterene altid har en råddeb forklaring på, hvorfor de skal rive hestens hoved bagover for at kunne tølte - for de kan jo sjældent ride det frem i dem på en god måde.
Jeg havde engang en islandsk hoppe jeg skulle sælge for en fyr. Vi havde redet hende ganske almindeligt i lang tid. Meget sød hest. En dag kom en kvinde, som var en dygtig islænderrytter, for at se hesten og evt købe hende - hun skulle jo tølte og al det, hvorefter hun tog et jerngreb i hestens mund og sparekede til hende. Da jeg spurgte hvad hun troede hun foretog sig, vrissede hun, at sådan red man og hvad vidste jeg om det...( jeg ved jo ingenting om islandsk ridning...)
Jeg vidste ihvertfald nok til, at hun ikke fik lov at ride videre, ejheller købe den stakkels hest.
Derefter solgte jeg hende som en ponyblanding, og skrev ikke mere i annoncen, at hun var islænder - så hun fik et godt hjem.
Tølte og passe kunne hun helt selv på skovturene -
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Islænderfordom? Eller sandhed?

Post by FruTusse »

På det sted hvor jeg i alle 10 år havde min gamle hoppe opstaldet stod der også en 4-6 islændere - konkurrenceheste - og de ændrede min daværende opfattelse af islandske heste radikalt.
De var nemlig fornuftigt grundredet, rytterne modtog såmænd også dressurundervisning, og jeg må altså tilstå at jeg efter en tur på den bedste af dem faktisk syntes at det var ret sjovt at prøve at ride sådan en.
De var også pænt og rigtigt muskelsat, men det var som sagt også pæn ridning der blev lagt i dem, OGSÅ selvom specielt de to af dem startede konkurrencer.

Der hvor Tusse bor er der et islænder-stutteri som genbo, og en del af de plage og voksne jeg kan se på folde og løsdrift er ikke sådan nogle spinkle og skravlede heste.
Der er en aktiv konkurrencerytter som holder til på stutteriet og som har en del heste i ridning, og de fleste af dem er faktisk nogle rigtig dejlige modeller med masser af udstråling, charme og lækkert hår. :heidio:
Og ovenikøbet har en del af dem faktisk også en rigtig, rigtig fin og rummelig trav og jeg har set nogle stykker som skridter væsentligt bedre og mere taktfast end mange varmblodsheste! :-o

Den rytter der har disse heste i ridning har ry for at være ret hård, men jeg må så sige at jeg har heldigvis endnu ikke set ham være hårdhændet overfor nogen af de heste jeg har set ham ride, heller ikke hans egne.
Om det så lige er tilfældigt ved jeg ikke, måske er han bare ikke så hård ved dem når han rider i vores ridehus.....

Jeg har tidligere haft samme opfattelse af gangarten tölt som LoneR beskriver, eller rettere hvordan rytteren mener at hesten skal gå i tölt.
Men både tidligere og nu har jeg snart mange gange set islandske heste bevæge sig rundt i tölt i holdning og tilsyneladende fremme til biddet og rytterens hånd.
Det var da noget af en åbenbaring første gang jeg så det, for før det havde jeg også kun set dem gå rundt med hovedet hevet op og med hvad der godt nok lignede en temmelig hård hånd.

Men jeg undrer mig så over når jeg ser billeder fra stævner at de faktisk går med snotten i vejret når de skal tölte??
Hvis de godt kan gå over ryggen og til biddet i holdning, hvorfor viser man så ikke det?

Jeg kunne nu altså godt tænke mig at prøve at ride sådan en rigtig velredet islænder igen, det er altså lidt sjovt. :linski:

Har altid sagt at den dag jeg bliver for gammel og stiv i kadaveret til at kravle op på store, så kunne jeg godt overveje en islandsk hest :minna: Vel at mærke en "færdig" en. :linski:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Islænderfordom? Eller sandhed?

Post by Felis »

Min opfattelse af de fleste islændere man ser er, at med dem som med så mange andre dyreracer der går mode i, om det så er hunde,katte, marsvin, heste o.s.v. så avles racen ihjel, til noget wannabee-skravl, ødelagt på krop og helbred.

Det samme med "derimod de gule", som jeg formoder er nordbaggen/fjordhesten, der tidligere var en velproportioneret allround ride- og arbejdshest...men som nu er reduceret (for langt de flestes vedkommende), til nogen små tyndbenede og spinkle "heste" i ponystørrelse
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Islænderfordom? Eller sandhed?

Post by misssophie »

fuldstændig enig.

det er stort set umuligt at finde en fjordhest der er over 145, som samtidig har en bringe der er bredere end 30 cm...

jeg har dog også haft æren af en solid gammeldags fjordbasse, han blev 22 år, og døde for 4 år siden, og så godt ud til det sidste. han er savnet...
Misssophie
Post Reply