Leje hoppemave...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Leje hoppemave...

Post by MetteboDeluxe »

Luxus holder jo nok ikke evigt, så hvis jeg skal have en ny hest klar når han skal pensioneres (læs: Timmi vil gerne overtage ham) kunne jeg godt begynde at se efter en babyhest nu.
Min nabo avler jo DV, så det ville være oplagt at låne/leje en hoppemave ved hende og så selv putte et føl derind. Jeg ved hun ikke kan sælge sine føl (1 solgt ud af 11), så for hende ville det jo også være en hjælp.. Tænker jeg.

Hoppen skal selvfølgelig blive hos hende (da det jo er min nabo og både Lux og Flacki står der (almindeligvis)).

Jeg er ikke helt enig i fodringen (byg, vitaminer og wrap), så jeg kunne forestille mig noget med, at jeg betaler foder, bedækning (og udgifter dertil), men hvor meget ellers?

Jeg ved godt det er både billigere og mere fornuftigt at købe en færdig udvokset hest, men jeg vil rigtig gerne opleve hele møllen med følskuer, tilridning osv osv.

Nogen tanker?
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Leje hoppemave...

Post by aribeth »

tjoeh... det er svært... jeg har erfaring med det der med at sælge et føl før det er folet... det er en god ide med noget depositumaftale, hvis føllet dør inden det kommer ud... og diverse aftaler omkring hvis føllet har medfødte skavanker der har betydning for brugen...

foder, bedækning, dyrlægebesøg i forbindelse med graviditeten og folingen...

Men så mener jeg også prisen skal være derefter... så skal føllet være tilsvarende billig for dig som køber... jeg står som ejer af hoppen fuldstændig fri af ansvar fordi du køber føllet fra det øjeblik det kommer i maven på føllet...

Jeg vil personligt hellere gøre sådan at føllet er solgt pr dag 1 den er kommet ud og er levedygtig og køber derefter afholder alle udgifter på føllet... fordi der ALTID bliver nogle trælse spørgsmål om fodring og dyrlægebesøg og diverse udgifter... men det er så det jeg foretrækker...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Leje hoppemave...

Post by Ane »

Hmm det er svært. En god kontrakt er alfa og omega, især fordi i kender hinanden. Som Aribeth siger hvis det er dig der betaler alle udgifter på ifoling og pleje af hoppen så skal føllet være billigt/gratis. Hvis i sammen vælger en hingst til en af hendes hopper og du køber den den dag den bliver født (det hedder vel folet) så er det markedspris.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Post Reply