Hvorfor vil du fodre med det?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by MetteboDeluxe »

Den drikker også mere end en håndboldfuld vand
* Kendt for :mettebo: *

* G
hansi
Posts: 88
Joined: Sat 4. Feb 2012 20:01

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by hansi »

Grunden til at man normalt, siger at en håndbold str. mad portion, er jo netop, at når hesten får det serveret i sin krybbe som foder, æder den det på ofte få minutter.
Stråfoder, som feks wrap - hø - frøgræs og halm, er hesten længere tid om at æde sig igennem og derved, flyttes maden hele tiden igennem dens tarme over længere tid og ikke, som et stort måltid over få minutter.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by 99E »

hansi wrote:Grunden til at man normalt, siger at en håndbold str. mad portion, er jo netop, at når hesten får det serveret i sin krybbe som foder, æder den det på ofte få minutter.

For det første er det et mindre problem at roepiller bliver "skubbet" hurtigt videre i systemet ift. korn. Korn skal helst have tid til at ligge i maven og blive "forbehandlet" før det sendes videre. Det gælder jo ikke for hø og roepiller... :linski:
For det andet: Hvis hesten "sluger" sine roepiller KAN man jo vælge at lade være med at lade den blive så sulten. Eller blande roepillerne op med fx lucerne, så de skal tygges lidt på. Vores heste fik, da de stod i boks, nemt roepillerne til at strække, når de sådan gik og smånippede af dem. I perioder hvor det har været svært at skaffe nok wrap, har de fået temmeligt store portioner roepiller, som de har småspist af i løbet af dagen.

Nåhja, og hvis man mener, heste ikke "sluger" deres stråfoder... Så er man velkommen til at observere Sorcha, hvis hun slippes sulten løs på wrap (som ikke er i hønet)...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Det er sandelig

Post by Illum »

Meningen at han ikke få mere build-up og derfor vitaminer+mineraler også.

De er ikke sluprende hans RP, de er opblødte men ikke flydende der skal tygges.Og han er 20 min. om at spise sit krybbe foder minimum.Han er en fornuftig spiser døgnet igennem.

Nu forarbejdes de ikke i maven de har ikke floraen til det? men i tramene mener jeg, det er jo der alt gøres fordøjeligt. Og der er forskel på en spand med 2 kg havre og 2 kg opblødte piller, altså hvor stor mængden fylder..samme som et kg. fjer fylder mere end 1 kg guld. Så fin plads i maven..
hansi
Posts: 88
Joined: Sat 4. Feb 2012 20:01

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by hansi »

Dejligt med en hest, som er lang tid om at spise.
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Min teori

Post by Illum »

Er at han aldrig er sulten..

Han har altid hø på folden til hele dagen (10 timer) nok fordi hans høhæk aldrig tømmes på noget tidspunkt, der kan være 1½ balle i.

Så han tager tiden med sit foder..Og nej ikke fodi hans bisser ikke er tiptio orden, de er ordnet i sidste uge af en tandlæge til hest.
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by xtiny »

Er det den eneste, nærmeste og eller billigste foderstofforhandler?

Ellers ville jeg vælge en anden, jeg gider ikke en forhandler, der står og "kloger sig" på mine dyrs vegne. Især éen, der aldrig har set dem!
Mine dyrlæger forsøgte også i starten, på en pæn måde, at overtale mig til at gå over til det foder, de forhandler. Jeg fik nogen gratis prøver og rabatkuponer, når kattene var neutret. Men de kommenterede altid selv, at kattene jo var "pæne i pelsen" og i tilstrækkeligt huld. :peg:
Min forhandler ligger nærmere end dyrlægen, det ok foder, som de gerne vil æde, og de får ikke dårlig mave af det. Der er taurin i, og ikke ret meget magnesium.

Mine har fri adgang til foder, så de spiser lidt, men tit.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
Post Reply