Hvorfor vil du fodre med det?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Build up

Post by Illum »

Fra DogH indeholder vist ikke nok vita + mineraler, da det for det meste er noget der gives sammen med andet foder..Giver det selv af og til sammen med hans vanlige musli..

Men ja godt med kalorier, læste en gang at de kunne stå på staldgangen og fylde ud på build up :hhansen:

Jeg forsøgte også med vita cubes dem spytter krikken ud..

Ane, tak..
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Build up

Post by BeritH »

Illum wrote:Fra DogH indeholder vist ikke nok vita + mineraler, da det for det meste er noget der gives sammen med andet foder..Giver det selv af og til sammen med hans vanlige musli..

Men ja godt med kalorier, læste en gang at de kunne stå på staldgangen og fylde ud på build up :hhansen:

Jeg forsøgte også med vita cubes dem spytter krikken ud..

Ane, tak..


Med de mængder Vakse indhalerer er det ikke noget problem med vitaminer og mineraler. Han er pensioneret og ser stadig ud som en hest i fuld ridning og med blank pels, stærke hove og godt humør. Så jeg er ikke så bekymret :-)

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by BeritH »

Hov - glemte lige:

Problemet med vitaminer og mineraler opstår tit, når folk bruger fuldfoder som tilskudsfoder. For så får dyrene i sagens natur ikke nok.

Har dog måttet sande at vitaminkiks ikke nødvendigvis er sagen.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Hvilken mænge

Post by Illum »

Æder han om dagen, da ?
hansi
Posts: 88
Joined: Sat 4. Feb 2012 20:01

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by hansi »

Fodring flere gange dagligt med godt grovfoder = wrap. Hippolyt i begrænset mænger, lucerne fra brogården og magnesium samt ølgær.
Fungere fint igennem mange år.

Sunde og raske heste, som yder det de skal.

Jeg gider ikke diskutere med sælger, der hvor foder indkøbes. spørger jeg om råd, skal de vide hvad de har med at gøre og kunne vejlede.

Heldigvis bor jeg i et område, hvor der nemt kan findes ny sælger.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Hvilken mænge

Post by BeritH »

Illum wrote:Æder han om dagen, da ?


3 kg. Build-Up og ubegrænset hø/wrap samt orangestænger en masse :-)
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Jamen så har han brug for det

Post by Illum »

:-)

Her er det 1 kg. plus ,inden vand, 500 g roepiller pr. fodring og hø ad-libitum i boks og på fold.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Jamen så har han brug for det

Post by Lena »

Illum wrote::-)

Her er det 1 kg. plus ,inden vand, 500 g roepiller pr. fodring og hø ad-libitum i boks og på fold.



Får han 500 g tørre roepiller pr fodring?


UNIK får Suregrow, linamix, roepiller og græspiller ved hver fodring. 7½ kg wrap og 6 kg rigtig godt frøgræs. På folden er der også frøgræs.

Om det fortsætter sådan med grovfoderet ved jeg ikke. Han er lige flyttet til et sted med mere foldtid i forhold til det forrige sted. Han har flæskekrise og skal tabe sig...... men vi får se, hvordan han trives i ugerne fremover.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by Ane »

Hvis han skal tabe sig hvorfor så Linamix?

Jeg har også erfaring for at suregrow feder. Kunne ikke udfodre det i den anbefalede portion uden at jeg fik en fed pony. Selv om producenterne mener det er godt til de nøjsomme typer må jeg sige at min erfaring er en anden :-)

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by Lena »

UNIK får Linamix hovedsagelig på grund af omega-3 og E-vitaminet........ og alle de andre gode ting der er i......

Han får 300 gram om dagen og det er mindre end anbefalet mængde til nøjsomme heste. Suregrow får han 900 gram af........ det er ca 300 mindre end anbefalet fra foderkonsulenten. Men det er de mængder han trives bedst på. Han har fået den mængde i 3 år og den eneste variabel har været wrappen.....

Han er blevet fed af for meget wrap, for lidt foldtid og for lidt motion.............
Post Reply