Hvorfor vil du fodre med det?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Jep 500g

Post by Illum »

I 2 L vand, han æder ikke nødvendigvis det hele i et ruf altid, dog for det meste, men det forsvinder som natten går..her til aften var det hele væk. Og han er ikke fed eller bare noget der ligner. Det er ikke mos ej heller tørt , det er lige tilpas.

Jeg finder at der skal mindre vand til de RP jeg kan købe her.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Jamen så har han brug for det

Post by BeritH »

Illum wrote::-)

Her er det 1 kg. plus ,inden vand, 500 g roepiller pr. fodring og hø ad-libitum i boks og på fold.


Så forstår jeg godt du har brug for vitaminer og mineraler ved siden af. For 1 kg build up dækker på ingen måde en stor hest. Men hvad er årsagen til at du mixer build up med roepiller? Jeg tænker et opbygningsfoder mixet med et slankefoder. :-)

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by Lena »

Mener du at roepiller er slankefoder, Berit?
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by BeritH »

Ja det mener jeg faktisk - eller rettere - det tror jeg, man får jo altid besked på at give det til fede heste, fordi det mætter, men ikke giver så mange kalorier.

Men måske tager jeg fejl, det er derfor jeg spørger. :-)

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by Lena »

Jeg troede også at det var slankende, men jeg mødte en foderkonsulent som har forsket i roepiller, som fortalte mig noget andet..... og derfor får UNIK kun en håndfuld (tørre) roepiller ved hvert måltid, for at fylde lidt i krybben.......

Men du kan selv læse og danne din egen mening.....

http://hippolyt.dk/files/CB%20-%20Phd_projekt_Fodring%20af%20heste.pdf
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by CXEC »

Mon ikke Lena mener at det er en håndfuld som hun så bløder op? Det tror jeg. :heidio:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by Lena »

CXEC wrote:Mon ikke Lena mener at det er en håndfuld som hun så bløder op? Det tror jeg. :heidio:


Det er nemlig korrekt............. :askepot:
hansi
Posts: 88
Joined: Sat 4. Feb 2012 20:01

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by hansi »

Nej roepiller slanker som regel ikke..
For ejeren overdosere alt for ofte mængden af roepiller og glemmer at tage noget andet foder fra i rationen.

En lille portion roepiller opblødt i vand, kan være et godt alternativ til en måltid mad. Men husk på, at en heste mave kun kan indeholde en meget lille portion mad fylde. Ca en hånbold strørrelse pr portion og gerne mindre.
At lægge en plan op for, at hesten skal ha feks 1 kg roepiller pr dag, ja så skal man også medregne vægt og fylde, når det er opblødt.
Har desværre oplevet ejere, som giver deres heste en halv spand med opblødte roepiller flere gange dagligt. Det er alt for stor portion at tilføre pr. måltid.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by Ane »

roepiller er jo kalorier som alt andet.. at det efter sigende har en struktur der gør at det mætter meget og en lille portion skulle holde en hest der er på skrump mæt længe er vel deres 'claim to fame' - men selvfølgelig kan de fede hvis der er for mange FE i fodringen generelt. Jeg synes de er så besværlige, om vinteren fryser de og om sommeren kan de ikke holde sig særligt længe.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by 99E »

Jeg er ikke helt enig i det der med roepillemåltiders størrelse - at hesten ikke må få "en halv spand, flere gange dagligt" (når der ellers er taget højde for fodringens samlede kalorieindhold).

Hesten må jo heller ikke kun få "en håndboldstørrelse hø" ad gangen - vel?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply