Hvorfor vil du fodre med det?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by misssophie »

ja det er imponerende hvad folk bruger af vitaminer, tilskud og olier,- nogengange op til 6-7 ting i hvert måltid,- i stedet for at købe en ordentlig blanding fra starten.

jeg er heller ikke sikker på at det er så meget billigere som de tror...
Misssophie
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by Intunia »

Hold da op et fjols han er, Ane.
Men jeg ville nok synes det var ret sjovt at kværulere med sådan en, Tsk. tsk...

Jeg har virkelig prøvet alt muligt hestefoder og er kommet til, at det eneste jeg ikke har prøvet er, helt at holde op med at bruge foderblandinger.
Så det er jeg igang med nu.
Om en måneds tid vil jeg tage en blodprøve på den hvide, som siden efteråret kun har fået prima wrap fra ugødede naturarealer, byghalm og et par baller frøgræs. Eneste mineraltilskud er i form af en salvana slikbalje. Det har haft en god effekt på hans unormale prutteri. Han ser godt ud i pelsen, gode hove, masser af energi og ingen sygdom.
Jeg er ret spændt på hvad prøven siger.
bla bla bla
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by Annemaja »

Ok Ane.... vildt - hvor køber du foder om man tør spørge?
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Hvorfor vil du fodre med det?

Post by Illum »

Selv om der bruges en ordenlig fuldblanding så kan de altså være nødvendigt at give tilskud..

Fx i denne her del af verden mangler der selen i jorden så afgrøder mangler ovs ovs. og da krikken er ung og laver muskler med ømhed tilfølge, får han en E-vit med ekstra selen og lysin.

Og han får naturligvis også vit+mineral tilskud.

Plus han har haft rigtig god gavn af 2x12g magnesium om dagen de sidste 7 mdr.

Og tro mig det er slet ikke besværlig at lave hans foder hver dag, ja det gør jeg selv fordi jeg kan li´det.

Han fodres med Muledorfer. og roepiller og kg vis af hø.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by Stimata Doamna »

Mühlendorfer er godt - det gives som 'slik' :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by 99E »

Illum wrote:Selv om der bruges en ordenlig fuldblanding så kan de altså være nødvendigt at give tilskud..

Fx i denne her del af verden mangler der selen i jorden så afgrøder mangler ovs ovs. og da krikken er ung og laver muskler med ømhed tilfølge, får han en E-vit med ekstra selen og lysin.

Vi havde faktisk samme problem i midtjylland - der var selenniveauet så lavt, at naboen, der har kødkvæg, havde haft køer, der blev syge af at nøjes med en "almindelig" mineralblanding.
Og vist også et enkelt stykke kvæg, der simpelthen DØDE, før de fandt ud af hvad der var galt....

Men som udgangspunkt mener jeg også, det er bedst at holde det simpelt.
Det har den fordel, at hvis ANDRE skal fodre ens dyr, er det til at finde ud af.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Nu har jeg

Post by Illum »

Naturligvis skrevet på bøtterne 1 ske M(orgen) og A(ften) så alle kan være med..

Og så er det heller ikke mere svært, jeg blander jo foder for 32 heste og der er nogle der også får tilskud fra ejer ( ikke mange får samme mængde eller ens foder) og det huskes altså med det samme..Der står jo hests navn på bøtterne og mængde og alle får det i morgen foder hvis de kun får en gang om dagen..

Slik :-) ja ganske lækkert foder, udlignes så af roepillerne :lol:
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by Ane »

Fin hest Illum!
Intunia, hold os lige opdateret med resultatet af blodprøver. Interessant hvad der sker.

Jeg fodrer med fiberpiller og travo, ganske lidt lucerne, lidt soyaskrå(ind til der kommer græs) og blander selv, selv om foder er med i prisen. Har det bedst med at fodre stivelsesfrit, eller med minimalt stivelse.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by BeritH »

Jeg er et enkelt og simpelt menneske. Vakses pensionist-diæt består af 2 x 1½ kg Build-up fra Dodson og Horrell, dertil hø/wrap alt hvad han kan tygge i sig, og gulerødder som slik.

Det har han gjort i mange år og det fungerer rigtig fint. Build-up er det eneste foder, der kan holde huld på ham. Han har nemlig brug for så mange kalorier, at han ikke kan spise sig til det i hø/wrap.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvorfor vil du fodre med det?

Post by aribeth »

jeg er vist også ganske simpel...

min fodring er efterhånden kun bestående af godt wrap, byghalm og vitaminbolcher...

Jeg må indrømme at jeg ikke overvejer hverken blodprøve eller andet for at se om de får det de skal have... ingen af dem ser ud til at have skavanker... deres pels er blank og fin, de har et godt humør og jeg bruger dem jo så lidt så det er ikke mine krav der får dem til at mangle noget...

Faktisk er Basses afføring for første gang i de år jeg har haft ham, og først år hvor jeg udelukkende fodrer sådan her, holdt op med at være vandig og saftet... men nu i pæreform og i den fasthed som hestepærer nu skal være... (bortset fra på forstoppelsesdagen)
Raxacoricofallapatorius
Post Reply