Grønsager - hvorfor???

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Grønsager - hvorfor???

Post by HHansen »

Hvorfor er det vi skal plages med alle mulige og især umulige grønsager til ethvert måltid??? :?: Og ikke nok med det: Hvis man en enkelt gang (eller flere) får sprunget over disse grønne tingester, så har man jo pr. automatik dårlig samvittighed - for man får konstant tudet ørerne fulde om at man da SKAL spise grønsager hver dag... :( Der findes da enkelte af slagsen jeg godt kan lide, men ca 75% af de gange der serveres grønt til maden her i huset, der sker det fordi ´´det skal man´´. Hvorfor tæller kartofler ikke i det gode grønne regnskab? Dem kan jeg godt lide, og de er ikke besværlige som mange af de andre :mrgreen: Igår havde jeg gæster - vi skulle have ribbensteg med hvide og brune kartofler osv... og dæleme om ikke jeg pludselig står og undskylder overfor gæsterne at der ikke er nogen grønsager til! Det hører jo ikke engang til den menu! :evil: Men så var det vi kom i tanke om at der jo VAR rødkål til.... Og det er vel en slags grønsag :mrgreen: Omend vi endte med at blive enige om at det måske i virkeligheden var en RØDsag :D RØDsager smager også bedre end de grønne... Så måske skulle man bare spiser flere af dem :D Rød er også min yndlingsfarve, mens jeg hader grønt... Måske derfor jeg heller ikke bryder mig om at SPISE det grønne :D Hvad kan man spise istedet? :)
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Post by Zanne (den Gamle) »

Tjaa - mit umiddelbare svar vil nok være ´´fordi det smager godt´´. Jeg kan dog godt se, at den ikke holder som svar til dig, men vi har nærmest altid grønt til maden. Jeg ville ikke undvære det - selv manden min serverer det frivilligt nu. Flæskesteg - der vil jeg nu også mene at rødsager er nok, men server da en asie eller agurk, så er det grønne der også. At det så er lidt fesent i farven, det gør vel ikke så meget. En lang videnskabelig forklaring kan jeg ikke komme med, men jeg tror hårdnakket på, at din krop nok selv skal melde ud med, om den har brug for grøntsager eller ej. Nogle dage kan jeg da sagtens blive helt syg efter et blomkålshoved eller lignende. Om det er sludder og vrøvl, ved jeg ikke, men jeg har bildt mig selv ind, at det bestemt må være fordi jeg har brug for det. Faktisk en ganske glimrende undskyldning for at købe det. Jeg synes jo ikke der er mening i at spise noget, du ikke har lyst til. Har du ikke lyst til grønt, så spis dog rødt. Der findes både røde æbler, appelsiner vindruer, rød salat, endda de der rødder jeg ikke kan stave til, men de er også røde - skrællen er ihvertfald. Iøvrigt fåes kartofler også i en rød udgave. Duer gulerødder - de er jo nærmest orange. Hilsen Zanne
Lone

Post by Lone »

Hvorfor man skal spise grøntsager? Det skal man da heller ikke, hvis ikke man vil - men det er da dumt, at lade være, hvorfor står her: [url=http://www.altomkost.dk/madtildig/6omdagen/Hvorfor_spise_6_om_dagen/forside.htm]Hvorfor - åh, hvorfor!!!![/url] Men når man ikke spiser grøntsager med glæde, så lærer man heller ikke alle de spændende grøntsager at kende, eller finder nye måder at bruge dem på - og så blir det let noget kedeligt noget. Jeg spiser mange grøntsager - salater, kogte grøntsager, frosne grønsager ( tilberedt form) - og har lagt mærke til at på et bestemt tidspunkt om vinteren har jeg stort behov for kogte grønsager af kåltyper, gulerødder - og ikke salat. Så spiser jeg sådan. Man skal spise varieret - ikke den samme grøntsag hele tiden - det er ikke sundt - og man skal også lytte til ens egne fornemmelser og undgå dem man ikke har lyst til - Grønne grønsager er sundest, løg kål, avocado også - Til gengæld er jeg ikke så vild med frugt - men spiser melon, banan og måske æbler hver dag - men ikke mere end 1-2 stykker.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Så er det jo heller ikke fordi jeg ikke kan LIDE grøntsager.. Bortset fra Selleri og rosenkål spiser jeg vist dem alle sammen - helst ikke rå, men tilberedt smager det da ok fint :) Problemet med dem, er at de er så besværlige.. Dyre i indkøb, langsommelige i tilberedning. Og jeg savner det sjældent hvis de ikke er der. Derfor jeg ikke får lavet det - men pludselig står jeg der når der er gæster, og synes de måske skulle have været der. Men jeg klarer mig jo fint med kartofler, kød og sovs :mrgreen: Skal måske bare lade være med at fokusere på det, og nyde de grøntsager jeg får til frokost på arbejde (hvor jeg ikke selv skal lave dem) og så spise alle de rødsager jeg kan finde :mrgreen: Igår fik jeg da både rød peber, tomater og champignon (gråsag??) til min mad :D
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply